måndag, maj 19, 2008

Senaste nytt från förr

Jag har inlett ett litet samarbete med den antirasistiska tidskriften Expo. Jag skriver artiklar om kufiska historiska högerextremister och de ger mig pengar för nöjet. En utmärkt uppgörelse!

Först ut i den planerade serien är en personlig favorit: "Blodige Baronen" Roman von Ungern-Sternberg, Mongoliets härskare. Tidningen med artikeln kom ut i fredags. Speciellt för herr Billgren är kanske även resten av numret intressant, eftersom temat är "kyrkan och homofobin".

Annars är Expo numera ohemult dyr, 75 kronor för ett nummer. Jag uppmanar naturligtvis alla att trots detta köpa ett exemplar, men för den som inte känner att intresset är tillräckligt stort kan man även läsa mitt bidrag här.

8 Comments:

At 19 maj, 2008 22:02, Blogger Tor Billgren said...

1. Jag har redan läst temat, fick det från redaktionen på PDF förra veckan, skriver artikel om'et.

2. Diktatorn är en utmärkt film. Hope-talet i slutet är formidabelt. Minns jag det som. Måste kolla in det på youtube genast.

 
At 19 maj, 2008 22:05, Blogger Tor Billgren said...

3. Och jag ska självklart genast också kolla upp din text.

 
At 19 maj, 2008 22:10, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

1.Ah, då kan även du spara 75 kronor. Om du inte vill läsa den utmärkta artikel om Turkiet som vår f d klasskamrat Håkan Gestrin skrivit. Numrets största behållning för min egen del. Ska bli intressant att läsa din artikel dock. Var publiceras den?

2.Tyvärr har jag bara sett första halvan av filmen. En cineastisk brist att ta igen. Ett filmtips jag annars kan dela med mig av är det tecknade fransk-kanadensiska mästerverket "Trion från Belleville" som jag såg förra veckan. Rekommenderas!

 
At 19 maj, 2008 22:12, Blogger Tor Billgren said...

Storheten i den filmen förstår jag icke, måste jag säga. Eller ja, den är trevlig, men... det tänder inte riktigt till.

 
At 19 maj, 2008 22:18, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Tja, slutet kanske inte riktigt nådde upp till förväntningarna. Men som så ofta när det gäller fransk kultur är känslan viktigare än handlingen. "Trion" är ett tillstånd att sjunka ner i, mer än något annat. Som en skön fåtölj en dimmig höstkväll.

 
At 19 maj, 2008 22:21, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Förresten, är det i Expo din kommande artikel ska gå?

 
At 19 maj, 2008 22:30, Blogger Tor Billgren said...

Nej Sydsvenskan. Jag "recenserar" temat.

 
At 20 maj, 2008 02:23, Blogger Måns said...

Jobbar Håkan Gestrin kvar på Expo?
Jag såg honom på mataffären vid jobbet häromdagen. Han såg sympatisk ut.

 

Skicka en kommentar

<< Home