lördag, mars 01, 2008

Smått och gott







10 Comments:

At 02 mars, 2008 00:13, Blogger Thomas Pihl said...

20th century fox - jag har alltid tyckt att stråkarna kommer lite i otakt. Lyssna själva på 0:16.

I dag har jag för övrigt vandrat i skogen. Överrumplade en älg. Vi blev stående att glo på varandra på ca 25 meters håll i ett par minuter innan hon gick vidare.

 
At 02 mars, 2008 10:35, Anonymous Anonym said...

Har det sagts förr? Tor Billgren, besatt och intressant. Älskade Warner home video - den hade jag aldrig sett förr. Och den första, Thames, visst var den innan någon gammal TV-serie?

Orkestern gör ju ett ritardando (saktar ner lite) i slutet, vilket leder till att stråkarnas sista ton faktiskt hamnar lite senare än vad den skulle ha gjort om man slog på i samma tempo hela vägen, men jag tycker det låter rätt iom att resten av orkestern hänger på temposänkningen när de kommer in.

 
At 02 mars, 2008 10:49, Blogger Tor Billgren said...

Sebastian har rätt beträffande stråkarna! Jag ser fanfaren som en kortsammanfattning av en mastodontfilm. Den börjar med ett intro, och avslutas med toner som skulle kunna vara "The End"-musik till Borta med vinden.

Undra om Måns och Anton har sett Warner Home Video-filmen någon gång...?

Thames-vinjetten sändes i samband med brittiska sunkserier med dåligt studioljus.

 
At 02 mars, 2008 20:18, Blogger Anders said...

Warner home video.
Höjden av lyx.
Tänk att kunna sitta hemma och se på film.
Vi hade inte video.
Men ibland, vid extremt speciella tillfällen då mor och far var på bjudning där barn icke voro välkomna, kunde det ske att vi fick hyra en film och en - videobox!
Åh, tonerna av Warner home video.

 
At 03 mars, 2008 12:01, Blogger Anton Berg said...

Jag TROR att jag har sett Warner Home Video, men den lockar ju fram ett skratt vid skärmen igen, den är fantastisk!
"Hon och Han - kunde vara vi!"
Alla dessa hjältar från 80-talet...
För att travestera Kerstin Thorvall:
"Jag minns alla mina hjältar och hur dom brukade beröra mig".

 
At 03 mars, 2008 17:59, Blogger Anders said...

Homer warn video!

 
At 04 mars, 2008 14:46, Blogger Måns said...

Om? OM?
Warner Home Video-videon var ju halva poängen med att hyra film överhuvudtaget.

 
At 04 mars, 2008 20:53, Anonymous Anonym said...

Underbart Tor. Jag känner igen rösten på den manlige sångaren, någon som vet vem han är?

 
At 05 mars, 2008 10:55, Blogger Thomas Pihl said...

Det borde vara typ... Ola Håkansson.

 
At 05 mars, 2008 14:22, Blogger Måns said...

Jag tycker det låter som någon av syskonen Wahlgren.

 

Skicka en kommentar

<< Home