måndag, december 24, 2007

Vi gör så här

J-u-l-k-a-l-e-n-d-e-r-n

67 Comments:

At 10 december, 2007 09:39, Blogger Tor Billgren said...

Utmärkt. Och vet du vad? Nu har jag gått in och ändrat publiceringsdatum till den 24 december, så nu kommer den att ligga i toppen ända till julafton. Visst är jag lika datasmart som Sebastian? Visst?

 
At 10 december, 2007 09:43, Blogger Thomas Pihl said...

Va? Menar du det, Tor?
Du är Dreamhack!

 
At 10 december, 2007 09:43, Blogger Anders said...

Du trixar med ettorna och nollorna som den värsta digital-Maradonan, Tor!

God service, kamrater, men kalendern ligger redan i topp under Favoriter.
Schåklarrrrrt!

 
At 11 december, 2007 00:09, Blogger Måns said...

Lucka 11:
Apropå ung, Prutti!
Wow...

 
At 11 december, 2007 09:09, Blogger Anders said...

Jan Eggum!
Hi hi, du kan då hitta på Thomas.
Hans namn baklänges blir:
Muggen, aj!

 
At 11 december, 2007 14:08, Blogger Thomas Pihl said...

Visst är de fina, Jan och Seb?

Sebastian är faktiskt inte så ung som han ser ut. Bilden är tagen i det Krantzka hemmet under en förfest inför Arvikafestivalen.

Året är 2003. Sebban ska snart fylla 25.
Vi sjunger Håkan-låtar, men inte En midsommarnattsdröm eller Gårdakvarnar och skit, för de föddes först två år senare.

 
At 11 december, 2007 14:35, Anonymous Anonym said...

Jasså? Var det då? Trodde nog det var hemma hos dig på Johanneberg. "Ska snart fylla 25." 25 känns ju som en evighet sen. Och visst är det märkligt att jag redan då ville se ut som en 45 årig Bergensk vissångare?

 
At 11 december, 2007 14:50, Blogger Thomas Pihl said...

Jag hade varken svampaffisch eller vitrinskåp i furu när jag bodde på Johanneberg.

Av utrymmesskäl, givetvis...

 
At 11 december, 2007 15:10, Blogger Måns said...

Däremot hade du en alldeles fantastisk vikingabonad, föreställandes din far, på väggen.
Var är den nu?
Och när börjar budgivningen?

 
At 11 december, 2007 15:31, Blogger Thomas Pihl said...

Jag sålde den på Tradera förra året, för 23 ottomanska slavar.

 
At 11 december, 2007 15:38, Anonymous Anonym said...

Fadern?

 
At 11 december, 2007 21:03, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Thomas: hur länge ska du behöva vara i slavbranschen för att lära dig att det heter OSMANSKA slavar?! March tillbaka till Konstantinopel och gör om.

 
At 12 december, 2007 00:49, Blogger Måns said...

12:an
Fantastisk min!
Vem har tagit bilden? När?

 
At 12 december, 2007 09:36, Blogger Anders said...

Vad kan man säga?
Nu inser jag varför ni envisas med att säga att jag ser ut som en seriefigur.
Jag går hem och krossar alla speglar.

 
At 12 december, 2007 17:50, Blogger Thomas Pihl said...

Nej Anders, du ska inte krossa några speglar. Du ska putsa dem. För du är en väldigt stilig karl.

Bilden togs på Elises legendariska 30-årsfest, som var för inte så jättemånga år sedan.

Fotograf okänd. Kanske Lars Thomas? Eller Sebastian?

 
At 12 december, 2007 19:13, Blogger Anders said...

Jo, just stilig är ju vad man skulle säga om den varelse som skulle skapas om Långben och Kermit knuffades in i en teleportör samtidigt så deras DNA smälte ihop.

Den festen!

 
At 12 december, 2007 23:02, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Var det den ökända festen där Anders rökte cigaretter och badade med kläderna på samtidigt? Det förklarar i så fall allt.

 
At 13 december, 2007 01:03, Blogger Tor Billgren said...

Lucka 13

Aaaaw, vad fint. Är det från utställningen, Thomas? För övrigt tvivlar jag bara på att det är räta maskor. Det skulle ha givit ett mer ringbryjneartat mönster. Eller?

 
At 13 december, 2007 02:17, Blogger Måns said...

Thomas favoritrockklubb: Sticky Fingers.
Thomas favoritutrop: Stick å brinn!
Thomas favoritskivbolagspamp: Stikkan Andersson.

 
At 13 december, 2007 09:18, Blogger Anders said...

Thomas favoritväxtdel: Stickling
Thomas favoritlåtdel: Sticket
Thomas favoritverktyg: Sticksåg

Kan man sticka med bara rätor?
Är inte det som att applådera med en hand?

 
At 13 december, 2007 09:23, Blogger Thomas Pihl said...

Jo, det är bara räta. Förutom mudden längst ner, som består av varannan rät, varannan avig.

Om jag hade använt tjockare stickor hade det nog blivit ringbrynjeaktigt. Nu var de bara 3,5 millimeter tjocka.

Det här alstret är inte med på utställningen. Däremot stal jag mönstret från en jättegammal tröja som hängde just på Sörmlands stadsmuseum.

Mitt favorit-hockey-domartecken är för övrigt "sticking".

 
At 13 december, 2007 10:02, Anonymous Anonym said...

Thomas favoritbrott: bestickning
Thomas favoritbeSTICK: chop sticks
Thomas favoritsvamp: Isticka
Thomas favoritlitterärt format: dikter på ryska (stixi)
Thomas favouritefranskinsècte: moustique
Thomas favoritfacebookstatus: tp is tickar
Thomas favoritfinsksagofigur: tora ticka vaaaargen

 
At 13 december, 2007 15:10, Blogger Anders said...

Bitring, Seb?

 
At 14 december, 2007 00:30, Blogger Måns said...

Tors anteckningsböcker borde ges ut.
Eller ställas ut.
Nånting.

 
At 14 december, 2007 02:43, Blogger Thomas Pihl said...

Måns, jag gillar dig som småbarnspappa. Du är så 24/7!

 
At 14 december, 2007 11:10, Blogger Anders said...

Jag har aldrig fattat vad som är så speciellt med den 24 juli som alla skriver om.
Kristina och Kerstin har namnsdag.
Alexandre Dumas födelsedag.
Och?

Slas-Tor!

 
At 14 december, 2007 11:17, Blogger Tor Billgren said...

Åh, det är ur loggboken till Thomas båt. Finfint!

 
At 14 december, 2007 13:39, Blogger Måns said...

Thomas: Tack! Tror jag...

 
At 14 december, 2007 16:43, Blogger Thomas Pihl said...

Varsågod, Måns.
Jag syftade förstås på att du ofta är inne och kommenterar luckorna strax efter publiceringen vid midnatt.
Så ska det se ut!
Hoppas allt går bra med knodden annars.

Tors anteckningar är mycket riktigt från Viggens loggbok. Ja, det finns väl inget mer att tillägga. Text och bild kompletterar varandra på ett utmärkt sätt och ger en helhetsbild av vårt besök på Ingmarsö.

 
At 15 december, 2007 00:34, Blogger Måns said...

Wow, nörd-Bilen!
När ska du börja lajva?
Fniss.

Tack, allt är bra med lillan.
Fast jag har börjat jobba igen. Det är därför jag kan kommentera här hela nätterna.

 
At 15 december, 2007 19:20, Blogger Anders said...

Coolers bild!
En sån jämrans massa skärmar.
Har ingen talat om för dem att man kan sitta hemma och spela via sånt därnt internationellt nätverk?

Förresten, apropos, vad har vi för besöksstatistik nu för tiden, Tor?

 
At 17 december, 2007 09:23, Blogger Anders said...

Vadå, blev man inte tokig av absint?
Alltså den gamla, elaka sorten?

 
At 17 december, 2007 15:31, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Absint ger starka ben! Stofilstyrelsen rekommenderar 6-8 glas om dagen.

Inom SKÅF föredrar vi dessutom hemgjord absint för att få en tillfredställande hög halt av tujon. Vansinne är en försumbar risk om man redan är onormal från början.

 
At 18 december, 2007 01:05, Blogger Måns said...

Thomas!
Du och din barbershopkvartett får sjunga vaggvisor för Maja när ni vill.
Wow.

 
At 18 december, 2007 09:01, Blogger Anders said...

Åålrajt!
Julkalendern i nya dimensioner!
Fantastiskt vackert.

Och så lömskt.
Men nu förstår man vilka piller Kusin Vitamin vill få oss att ta.
Och vad Agare Bagare Kopparslagare har druckit dagen före.

 
At 18 december, 2007 14:35, Blogger Thomas Pihl said...

Tack Måns!
Men jag kan inte lova något. Jag och de andra killarna har lite svårt att passa ihop våra scheman, så det är sällan vi gör några konserter.

 
At 18 december, 2007 15:44, Blogger Anders said...

Vadå?
Jag trodde era scheman var identiska!?

 
At 18 december, 2007 22:45, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Vackert! Hellsing är ju de facto en ökänd storrökare (två paket om dagen även nu vid närmare 90 års ålder) så det är uppenbart vad han subliminalt försökt övertyga de stackars små lyssnarna om. Man behöver inte ens spela skivan baklänges.

Grävande journalsitik och en estetisk upplevelse samtidigt. Julkalendern når nya höjder!

 
At 19 december, 2007 00:21, Blogger Måns said...

Boken om Robinson-Homer är världens bästa.
Ge Elise Augustpriset!

 
At 20 december, 2007 09:25, Blogger Anders said...

Vad i hela fridens namn var det där under lucka 20?
Underbar läsning!
Har man läst det tidigare, det låg något svagt bekant över texten?
Och först fattade jag inte att man skulle klicka vidare!

 
At 20 december, 2007 10:05, Blogger Thomas Pihl said...

Ja, jag vet ju förstås. Men det blir tråkigt om jag säger.

Debattera!

 
At 20 december, 2007 10:36, Anonymous Anonym said...

Jag tror jag känner igen! Visst är det där ett gammalt julbrev från Tor, som jag fick läsa innan jag hade träffat Tor. När Tor fortfarande bara var en hyllad mytologisk figur ifrån legenden om Thomas liv i Göteborg?

 
At 20 december, 2007 13:04, Blogger Måns said...

Jag vet.
Får man säga då?

 
At 20 december, 2007 15:12, Blogger Anders said...

Vadå, finns det en Tor på riktigt?
Bara för att det finns en gammal skrift som sägs vara skriven av och om honom för typ längesen.
Ni kante bevisat!

 
At 21 december, 2007 11:09, Blogger Anders said...

Mamba
Fetebror
Eckeslyna
Crockonam
Kipyna

 
At 21 december, 2007 15:34, Blogger adam said...

Jag har varit utan min data ett tag så det var mycket att smälta på en gång. Kan dock säga att det är jag som har tagit bilden på Anders under lucka 12.

 
At 21 december, 2007 15:59, Blogger Thomas Pihl said...

Hej Adam, vad kul att du har blivit datoriserad igen!

Jovisst serru, kalendern har innehållit mycket småttochgott, och ännu är det inte slut.
Jag vågar utlova en extra stor attraktion till själva julafton.

Stay tuned (som Anton brukar säga)!

 
At 22 december, 2007 02:53, Blogger Måns said...

Satan vad svårt:
Men okej. Mina svar.

A (Anton): Nr 6 och nr 9
B (Anders): Nr 1 och nr 11
C (Sebastian): Nr 4 och nr 12
D (Gustaf): Nr 5 och nr 8
E (Måns): Nr 2 och nr 13
F (Tor): Nr 7 och nr 10
G (Thomas): Nr 3 och nr 14

 
At 22 december, 2007 08:39, Blogger Thomas Pihl said...

Hihihi...

Jag släpper inte den rätta raden förrän alla har gissat.

Men jag kan avslöja, Måns, att du har en femtioprocentig självkännedom.

 
At 22 december, 2007 10:28, Blogger Anders said...

Uff!
Och det kanske svåraste är att INTE börja gå igenom arkivet...

A (Anton): 6 11
B (Anders): 1 4
C (Sebastian): 8 12
D (Gustaf): 2 5
E (Måns): 10 13
F (Tor): 7 9
G (Thomas): 3 14

Man blir så nyfiken på dem som man inte minns ursprungsinlägget på.

 
At 23 december, 2007 21:26, Blogger Anders said...

Ha ha, vilken befriande ojulig bild dan före dopparedan!
Jäkligt schysst perspektiv också!

 
At 24 december, 2007 00:21, Blogger adam said...

Hurra vad bra, och god jul allihopa.

 
At 24 december, 2007 03:25, Blogger Måns said...

I kraft av mitt biskopliga ämbete dubbar jag dig härmed till Årlig Julkalendersmakare, Bilen.
Herregud - jag kan knappt hålla mig. Är det inte första december snart?
Tack för 24 dagars fantastisk underhållning.
Och god jul, alla!

 
At 24 december, 2007 10:25, Blogger Tor Billgren said...

Nu har jag raderat det jag försöker skriva här ungefär tio gånger. Alla superlativ blir patetiska magplask, så jag avstår från att förödmjuka mig själv och upphovsmannen med sådan smörja, och tiger stället still i kärleksfull vördnad.

 
At 24 december, 2007 13:17, Blogger Anders said...

Det var förbanne mig det finaste jag har sett sedan jag konfirmerades!
Thomas, du är en multimediapoet.

God jul, kamrater!

 
At 24 december, 2007 23:41, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Som kung Harald Blåtand kan jag bara lyfta mitt mjödhorn och utbringa årets hedersskål för Orm och Toke. Jag skänker er härmed varsin kista med guld och så mycket blodkorv ni kan bära. Men ni ska ge f-n i mina vendiska slavinnor!

...och tänker någon hugga huvudet av någon annan så det ramlar i öltunnan är det bäst att först få bort den lille mannen som badar däri.

 
At 27 december, 2007 10:27, Blogger Anders said...

Har ni sett bonusluckan?

 
At 27 december, 2007 10:28, Blogger Anders said...

Och vad var den rätta raden på kommentarerna?

 
At 27 december, 2007 13:03, Blogger Thomas Pihl said...

Tack kamrater, era høvitsord (ær inte helt sæker på var høvitsord betyder, men det låter bra i sammanhanget) værmer mitt arma hjærta, hær i enslig exil i nordmænnens rike. (Dærav de hedniska bokstæverna.)

Jag har haft mycket kul med kalenderskapandet, men det hade inte varit en bråkdel så roligt utan era uppmuntrande och deltagande kommentarer. Tack før dem!

Tack också till Sebastian, den nattvakande programmeraren. Inte sællan har luckorna laddats upp bara några minuter føre tolvslaget.

Biskop Poppo - ditt erkænnande hedrar mig, men jag ber ændå att få avsæga mig uppdraget næsta år.
Det har næmligen tagit mycket tid, vilket har gått ut øver julrimmandet, korvstånkandet och gløggbryggandet.

Jag rekommenderar att uppdraget går på rotation, kanske ær 2008 året før den rimmande samen från Kiruna? Eller vem som helst av er andra?
Det kan ændå inte bli annat æn bra.

Tack igen!

 
At 27 december, 2007 13:32, Blogger Thomas Pihl said...

Den rætta raden!

Mycket underhållande, førstås, att se era gissningar. Særskilt nær ni gissar fel æven på era egna uttalanden.

Anton (A) ville tjæna mer CASH på Kustarnik (6) och så var det givetvis Anton som citerade ett gammalt smålændskt uttryck før att "vila", eller "lute sa" (11).

Anders (B) skrev en slagfærdig kommentar till någons inlægg om varfør alla måste ha en offentlig åsikt om allting. Anders hade inga åsikter. Han var totalt likgiltig. Pulsen gick ner, och han... (1).
Dessutom stod han før en ironisk kommentar till King, och liknande magasin (4).


Sebastian (C) kunde tænka sig att bulleribock var ett dåligt sætt att kommunicera i stridssitationer (8), och dessutom var han en usel bloggare som glømde berætta om sitt røda kiss (9).


Gustaf (D) borde vara lætt att kænna igen, och mycket riktigt prickade ni in hans ønskan att vara gåtfull och farlig (5), men Funny Hund (12) var en slamkrypare. Formuleringen "Butik eller person? Jag vill att det ær en person!" ær ju vældigt duraffourdsk.

Måns (E) øvade på et-tecken som barn (10). Och så blev han rætt bra också. Dessutom kallade han Sebastian før Sebby (13), och anklagade honom før dålig dramaturgi. Och det mindes alla.

Tor (F) førvirrade oss lite med ankpressar och fjelldollars (2). Han dricker givetvis vin till Simpsons (7). Det kanske vi andra gør också, men inte på samma sætt som Tor.


Thomas (G) fick lov att førklara før Gustaf vem den dær suddige mannen på Gistholmenbilderna var. Och vad han gjorde lutad øver ræcket (3). Och så stod jag før någon slags retrospektiv inblick i Anders lågstadieliv (14).

Ni var duktiga, men jag har inte sett någon helt rætt rad!

 
At 27 december, 2007 13:34, Blogger Thomas Pihl said...

Haha! Jag VISSTE att Anders skulle bli først att hitta den dolda luckan.

Kiruna. 27 december:
"Jag skannar av Gistholmenkartan en gång till... det KAN finnas en dold lucka... den MÅSTE finnas... før det hade varit så kul att komma føre de andra... OM den finns..."

 
At 27 december, 2007 14:36, Blogger Anders said...

Den var det absolut första jag försökte klicka på den 1 december!

 
At 27 december, 2007 14:40, Blogger Anders said...

Nej, va fan, HELT rätt rad är ju omöjligt!
Men vem vann?

 
At 02 januari, 2008 09:45, Blogger Thomas Pihl said...

Ni är alla vinnare.

 
At 02 januari, 2008 17:38, Blogger Anders said...

Du har läst för mycket Bamse.

 
At 03 januari, 2008 14:18, Blogger Thomas Pihl said...

Amen... jag orkar inte räkna ihop. Alla inskickade svar finns här ovanför.

På tal om Bamse-präktigt: Att låta Hampus provsitta skotern men inte köra den? Hallå! Ni bor i vildmarken!
Älskar han er fortfarande?

 
At 04 januari, 2008 22:26, Blogger Anders said...

Jag skrev ju bara så.
Han FÅR ju inte köra ännu.
Rikspolisen kanske har mediebevakning på vår blogg.

 

Skicka en kommentar

<< Home