torsdag, december 20, 2007

Nu är det hög tid...

... att skaffa hem grönkålen till julbordet.

En full pappkasse från ICA motsvarar cirka tre kilo, vilket ger ungefär en liter färdig stuvning.

Gör så här (ni kommer inte att ångra er):

1. Skölj grönkålen, skär bort alla stjälkar ner till en pennas tjocklek.

2. Koka upp tre liter buljong av valfri sort, och koka kålen i 25 minuter. Du kommer att tvingas dela upp satsen i två omgångar.

3. Ta upp kålen, låt den rinna av, och hacka den sedan grovt.

4. Fräs hacket i smör i en stekpanna. Späd med vispgrädde, smaka av med salt, peppar, vitpeppar och ljus sirap.

Gojsa ihop. Klart!


5 Comments:

At 20 december, 2007 23:15, Blogger Måns said...

Grönkål är något jag starkt förknippar med dig, Bilen.
Faktum är att varje gång jag träffar en människa från your neck of the woods brukar jag fråga om de äter grönkål på julen. Men nästan ingen gör det. Och så tänker jag: "Konstigt".

 
At 20 december, 2007 23:47, Blogger Thomas Pihl said...

Nej serru för att det är inte så konstigt.
För grönkålstraditionen är något som Talibarne har tagit med sig från Halland, där han växte upp.

Jag anser stuvad grönkål vara Hallands största bidrag till mänskligheten, efter Jörgen Persson och orgelintrot i "När vi två blir ett".

 
At 21 december, 2007 10:36, Blogger Anders said...

Wow, en hel pappkasse grönk-ål till en liter stuvning.
Snacka om förädlingsprocess!

 
At 21 december, 2007 15:56, Blogger Thomas Pihl said...

"Ååååh, Thomas, vad gott det låter. Jag ska absolut testa receptet!"

Någon?

 
At 21 december, 2007 21:03, Blogger Anders said...

Jag VET att det är gott, för jag har smakat det där någon gång.
När kan det ha varit, vi har ju aldrig firat jul tillsammans?

 

Skicka en kommentar

<< Home