torsdag, augusti 23, 2007

Dumheter i radio

Jag fick sista ordet (mailledes) i Kvällspassets (P3) program om Kultureliten häromdan. Folk ringde in och messade och mailade om hur "patetiska" kulturmänniskorna är med sin självpåtagna överlägsenhet och hur dumt det är att det aldrig är en författare som man känner till som får Nobelpriset, det är typ... odemokratiskt bah! Någon frågade sig varför varken J.R.R. Tolkien eller C.S. Lewis får Nobelpriset (svar: de äro döda). Buuuu konst som ingen förstår, buuuu operaföreställningar som kultureliten hyllar bara för att de inte vågar erkänna att de inte förstår den själva, buuuuu Kejsarens nya kläder, buuuuu polokragar och så vidare. Min text var kort och enkel:

Ännu värre än självpåtagen överlägsenhet är självpågagen underlägsenhet - något som kritikerna av kultureliten älskar att vältra sig i och kokettera med.

3 Comments:

At 23 augusti, 2007 23:57, Blogger Anders said...

Kultur är sport.

 
At 24 augusti, 2007 00:17, Blogger Tor Billgren said...

Man KAN man verkligen tävla i poesi? (JA!) KAN man verkligen skilja bra film från dålig? (JAAA!) FINNS det musik som är bättre än annan? (OM!) Men veeem har rätt att avgöra det då? (DU! JAG! ALLA!)

Dessa människor alltså...

 
At 24 augusti, 2007 17:55, Blogger J.M. said...

"Inbilla sig att en hel nation ska tycka om konst - det är ju fullständigt vansinnigt! Det är så dumt så jag vet inte...jag menar...varför kan inte konst vara något för några? Jag menar...man tycker att albyl är bra, men det innebär inte att alla ska käka albyl, det behövs när man har huvudvärk, det kliar, klåda eller någonting, för att man ska ta en sån där albyl. Den som inte har någon klåda, den som inte känner någonting, att det här vill jag åt, det här vill jag in i, den har inte i konsten att göra! Varför ska konst bli lika populärt som fotboll? Jag kan inte begripa det... /.../ Konst ska inte ha större pretentioner än albyl."
(Ulf Linde till T. Billgren)

 

Skicka en kommentar

<< Home