Ny tröja och rolig min. (Tack till Måns.)
Ett skepp kommer lastat med unga, mexikanska sjömän.
Men de kom för tidigt för Pride!
I förgrunden - Elise. I bakgrunden - slussvägg och mamma.
Sveriges näst längsta linbana, 4 mil, korsar Arbogaån.
Flottans skolskepp Gladan. Eller Falken.
Finns det inga träd att förtöja i så blir det bergskilar.
Veckans bästa måltid. Stekt olivbröd med tonfisk- och musselröra.
Allrakärastesöstrami.
7 Comments:
1. Mycket fin tröja.
2. Det mexikanska skeppet är en bark. Hade det suttit rår på den aktersta masten hade det varit en fullriggare. Hade man huggt av den istället hade det varit en brigg. Hade man huggt av den förligaste masten hade det varit en brigantin. Hade man huggt av de två förligaste masterna hade det blivit en albin viggen.
3. Elise e fin.
4. Den där linbanan får du berätta om nån gång. Är den verkligen läst längst?
5. Fotot föreställer Falken (S02). Gladan har segelbeteckningen S01.
6. Man kan även använda pollare, moringar, stubbar, stänger, stenar etc.
7. Intelligent ätande.
8. Ingela är också fin.
Bra där, Bilen!
En horisontell horisont på sista bilden också. Så ska det se ut.
Grant!
Hur väl håller bergskilar båten i hård vind?
Måns, kan inte jag också få en rolig min av dig?
Tor, skeppet är Den flygande mexikanaren, emedan det går mot vinden utan segel.
Sveriges längsta linbana (och världens längsta som tar turister) ligger i Boliden.Den är nästan tio mil lång.
"Här fraktades kopparmalm och något så svåruttalat som svavelflisslig i korgar under åren 1943 till 1987." skriver DN.
Vår linbana tar inte persontrafik. Det anses för farligt eftersom den går 22 meter över Hjälmarens frustande vatten. Däremot kommer korgarna att bära konst i år. 240 av korgarna kommer att dekoreras av lokala konstnärer och utgöra Världens längsta mobila konstutställning.
Läs mer på kalklinbanan.se
Gladan och Falken satte segel strax innanför Vaxholm, på väg in mot Stockholm. De skulle, liksom oss kryssa förbi Lidingö, Nacka, Djurgården...
Vansinne, men de använde motorerna för att ta sig runt i stagvändningarna.
Och faktiskt tog vi in på dem, och passerade till slut. De var eländiga på kryss.
Bergskilarna sitter som berget(!)
Om man bara slår ner dem ordentligt, och i rätt vinkel mot dragriktningen.
Bergsklättrarna använder liknande grejer, och där hänger ju själva överlevnaden på att kilarna ska hålla.
Stagvändningar är i allmänhet ett elände för skutor. I lätt vind är det nästan omöjligt. Tricket är att låta det bli back i förseglen så att draget från dem vrider runt båten.
Jamen en sån därn seglarbalja rycker väl hårdare än fallet från en havrevällingssmal bergsklättrare?
När jag stagvänder en skuta brukar jag alltid låta pipplaren gå ett halvt varv med slak bredballring innan mannarna får kasta knep.
"Hade man huggt av de två förligaste masterna hade det blivit en albin viggen."
Detta är kul. Samma typ av skämt som jag förstått förekommer i symfoniorkestrar om exempelvis klarinetter och altfioler:
- Hur definierar man ett halvt tonsteg?
- Två violaster som spelar unisont.
***
- Hur får du en violin att låta som en viola?
- Sitt längst bak och spela inte.
***
- Varför liknar violan en granat?
- När du hör den är det för sent.
(tack till http://norrsken.blogg.se/humor.html)
Skicka en kommentar
<< Home