torsdag, augusti 02, 2007

Nästa dokumentär - söndag 18.03

P3 Dokumtenär: HIV-skräcken

1981 observerades fem mystiska dödsfall i Los Angeles, USA.

Unga, till synes friska män, drabbades av lunginflammation och märkliga sår på kroppen. Det här var sjukdomar som i sig är ofarliga men som nu ledde till döden.

Det visade sig att det här var starten för en AIDS-epidemi som skulle sprida sig till Sverige.

- Jag var utomlands några månader i början av 1994 och när jag kom hem så var det 10 personer som jag kände som hade dött.

Hans Nilsson. Foto: Stina Gullander/SR

Det berättar Hans Nilsson (bilden) som fick HIV 1986, men som överlevt tack vare bromsmediciner. Hans berättar om skräcken hans sjukdom spred. Om utanförskapet. Om det omöjliga i att ha hiv och ha sex. Om hur begravningsentrepenörer inte vågade ta hand om hans avlidna vänner.

Dom hamnade istället i svarta sopsäckar.

6 Comments:

At 03 augusti, 2007 08:40, Blogger Anders said...

Ska lyssnas!

 
At 03 augusti, 2007 09:34, Blogger Thomas Pihl said...

Vilka bra ämnen du väljer, Anton!

Nära där jag växte upp fanns ett behandlingshem, för missbrukare, som hette Vallmotorp.

På något sätt var det ordnat så att vi bybor fick utnyttja behandlingshemmets stora idrottshall under två timmar varje söndagkväll. Vi samlades, åkte dit, och spelade fotboll, innebandy eller volleyboll.

Men jag var livrädd. För det här var i starten av hiv-skräcken, och någon hade sagt att narkomaner ofta fick hiv, och att det smittade via blod. Och i duschen såg jag alltid misstänkta brunröda fläckar på kaklet, och på fötterna hade jag självsprickor, och på benen hade jag skrubbsår...

 
At 06 augusti, 2007 10:28, Blogger Anders said...

Rävingen också, jag missa't!
Stod och målade i stugan, radiolös.
Nå, det finns ju på datan.

 
At 15 augusti, 2007 10:40, Blogger Tor Billgren said...

"Bring him home (home home home)" och Working class hero. Mästerligt, Anton. Fast jag hade valt Lennons version. Eller Jerry Williams (som faktiskt är bättre än Lennons).

 
At 15 augusti, 2007 11:04, Blogger Tor Billgren said...

Var mer återhållsam med den sentimentala musiken under de sentimentala berättelserna, hörrdu... Det räcker så väl med själva berättelserna.

 
At 15 augusti, 2007 12:22, Blogger Tor Billgren said...

Åh, du använder Brian Eno: Discreet Music.

 

Skicka en kommentar

<< Home