måndag, juli 30, 2007

Puff

Sorry, jag hann inte skriva det här innan programmet sändes men det går att lyssna i efterhand här.

P3 Dokumentär: IT-Bubblan
Den 6:e mars 2000 rasade Stockholmsbörsen med nästan 4 procent. Den amerikanska teknologibörsen Nasdaq föll fritt. Överallt försökte investerare göra sig av med sina Icon Medialab-aktier och Framfab-obligationer.

Det var 6 mars 2000 det började. Det var då IT-bubblan till slut sprack.

För P3 Dokumentär berättar Svante Tidholm om hur det var att jobba för en av IT-konsulterna i slutet av det febriga 90-talet. Svante Tidholm var med om det legendariska Sprays uppgång och fall.

Johan Staël von Holstein berättar sin version av hur han gick från vision till verklighet till att bli en av sveriges mest inflytelserika personer. Och hur han sedan förlorade både makt och rikedomar.

Jan Carlzon (fd chef för SAS) startade riskkapitalbolaget Ledstiernan. Hans första smäll var Boxman. 600 miljoner satsades i ett företag vars hemsida höll i knappa 10 minuter. Men Jan Carlzon vare en av dom få som gick plus på IT-bubblan.

Lars Ohlson, journalist och författare, berättar hur IT-yran drabbade sparbankskunder och småsparare runt om i Sverige. Lars Ohlson vet varför IT-Bubblan räknas som den största ekonomiska kraschen någonsin.

7 Comments:

At 30 juli, 2007 11:39, Blogger Anders said...

Jag hördet!

Och det var briljant.
Jag har ju aldrig fattat hela innebörden eller vidden av bubblan.
Det var mycket pedagogiskt och dramaturgiskt väl upplagt, utan krångel.

Sketabra interjuver också, med underbart tykna och spetsiga frågor just när offren satt som mest tillbakalutade och sa plattityder. Som när Holstein hävdade att han inte brytt sig alls om vad som stått i tidningarna.
- Det där tror jag inte ett dugg på! Sådär säger idrottsstjärnorna också, att de inte bryr sig om vad som sägs, hojtade Anton.
Och då kröp det fram att det nog hade betytt, och fortfarande betyder, en hel del i alla fall.

Och Carlzon som låtsades ha glömt hur mycket han sumpade på Boxman!

Och coola gumman som nobbade bankens aktiehyenor!

Och han Svante som bad om ursäkt till småspararna vars slantar gick till hans vinst!

Många fina pärlor.

 
At 30 juli, 2007 11:56, Blogger Anders said...

För övrigt, Anton, ska jag be att få slå dig över fingrarna med språkkäppen och påpeka att vi inte vet om det är den största ekonomiska kraschen någonsin.

Det vet vi först när ekonomin är slut.

Vi vet däremot att det är den största kraschen HITTILLS.
Däri ligger en lärdom.

 
At 30 juli, 2007 12:45, Blogger Anton Berg said...

Tack Anders, du har helt rätt. Jag sa på slutet att det säkert är för tidigt att uttala sig om hur stor bubblan var, en brasklapp. Men du har rätt,det där med någonsin.

Intervjuerna blev sådana eftersom jag läste så otroligt mycket innan. Mycket mer än jag fick betalt för att göra på arbetstid.

Men det känns ju som att det var värt det när man får beröm! Gött Anders! :)

 
At 30 juli, 2007 12:57, Blogger Thomas Pihl said...

Jag hörde delar, men jag och Elise ska lyssna mer noggrannt senare.

 
At 30 juli, 2007 13:31, Blogger Anders said...

"Någonsin" var en fjuttdetalj, Anton.
Och berörde ju bara textpuffen.

Eldsmisk.
Brandslag.
Bålapplåd.
Brasklapp.

Och det var så bra att nämna Teliaaktierna också. När de stora elefanterna redan hoppat av det skenande tåget, då skulle småspararna luras ombord. Inte heller det sammanhanget hade jag riktigt klart för mig tidigare.

 
At 30 juli, 2007 13:45, Blogger Tor Billgren said...

Jag hörde inte, men skall. För övrigt anser jag att Ledstiernan måste vara det kackigaste företagsnamnet någonsin. Finns det inget filter på Patent och Registreringsverket?

 
At 31 juli, 2007 15:52, Anonymous Anonym said...

Alla måste lyssna. Jag också. Snart! Måste få grepp om vad som egentligen hände den där dagen jag fick foten från Bredbandsbolaget och glad i hågen drack upp mitt avgångsvederlag på Kvarnen.

 

Skicka en kommentar

<< Home