måndag, juli 30, 2007

Sommarmysteriet

När jag kom hem från jobbet i fredags låg det ett hemligt brev och väntade.

Inte en räkning, inte ett trist "fönster-kuvert" och inte reklam.
Det var märkt LKAB (shit, nu spionerar gruvföretaget på vår sida igen!) men annars inga spår.

Inuti låg en cd-skiva. Inget mer. Skivan var märkt Ulkojärvi närradio.
Så det var bara att trycka in den i skivspelaren och lyssna.

Ojämn sketch-humor som stundtals var jätterolig. Mikael Niemi hade varit med och skrivit manus.

Tack för den Anders, men framför allt tack för det hemliga.

Att få ett brev utan avsändaradress, men ändå en tydlig ledtråd (LKAB) som innehåller en skiva utan vidare instruktioner, det är ju perfekt!

Det är ungefär så nära jag kommer komma ett riktigt deckarmysterium, ett mordfall, ett actionpussel a la Die Hard 3 eller en Nesser-intrig.

Och precis så nära som jag VILL komma.




Perfekt!

5 Comments:

At 30 juli, 2007 11:29, Blogger Anders said...

Dig går det då inte att vara diskret med.
Du har jobbat med publik servis för länge.

UlkOjärvi.

Och det är inte ojämnt, utan jämnbäst.

 
At 30 juli, 2007 13:03, Blogger Thomas Pihl said...

Jag fick'n också! Al-qaida-snubben var bäst.

Utsattes för ett liknande post-stunt för något halvår sedan. En okänd avsändare hade skickat en bok som hette "Villa 76". Med boken följde officiellt brev från Nostalgiförlaget i Växjö, där de gratulerade mig till medlemsskapet, och berättade att boken var en välkomstpresent.

Jag utgick från att de hade fått fel adress, och ringde till förlaget, som blev jätteförvånade.
- Vi har inga medlemsskap. Vi skickar inte ut några presentböcker.

Och där stod vi fast. Lika förvirrade i Eskilstuna som i Växjö.

Men under semestern i Frankrike fick jag lösningen - det var min sluge kompis Per som hade knåpat ihop brevet som en ursäkt för att får ge mig boken, som var en pik angående min vurm för sjuttiotalshus, gärna med autentisk inredning och heltäckningsmatta.

Sjuk kille.

 
At 30 juli, 2007 13:23, Blogger Anders said...

Ja, hur fan kan man gilla dessa monstruöst smaklösa byggnationer och deras allergiframkallande inre. Helsjukt.

Eller, jaha, du menade honom.

 
At 30 juli, 2007 13:43, Blogger Tor Billgren said...

Även jag tackar Anders. Har emellertid ej haft tid att lyssna. Det får bli i eftermiddag.

 
At 30 juli, 2007 14:09, Blogger Anders said...

Wikipedia är helt sjukt bra.
Bättre än elden, hjulet och blixlåset tillsammans.

"Ulkojärvi närradio:
Radiokabaret i Sveriges Radio P1 som sänts då och då sedan 1995. Texterna skrivs av Mikael Niemi, Svante Lindqvist, Erik Norberg och Petra Brylander. Den förste regissören Stefan Böhm avlöstes senare av Hasse Alatalo. Producent är Gunilla Bresky."

 

Skicka en kommentar

<< Home