måndag, maj 28, 2007

Weekend och namedropping

Fredag
Var deprimerad för att Erik är i London (det blir inte Sydafrika). Spelade skivor på Vinylbaren med Emil Bromée. Arrangören trodde att jag var hans far eftersom det stod "Emil och Tor Billgren" på affischen. Spelade bland annat Ozric Tentacles, Pink Floyd, Hans Appelqvist (sista låten på hans nya skiva är helvetiskt bra), Simple Minds, Kraftwerk, Psychomusiken, Underworld och Alan Parsons Project. Aquarius ur Hair tycktes falla publiken särdeles på läppen. Mattias Kroon kom framåt småtimmarna efter en "fest med aktieägarna" överst i Turning Torso. Han hade druckit åtta flaskor champagne påstod han. Jag hade ingen anledning att ifrågasätta den utsagan.

Vid tretiden väste jag till Emil:
- Om korvgubben på hörnet rullar bort sin jävla vagn innan vi är färdiga här kommer jag att strypa honom.

Det gjorde han inte. Vid fyra tog vi en taxi till ateljéföreningarna Wuthering Heights och CirkulationsCentralen där det var techno a go go-fest på innergården. Brutalt högt och coolt i morgonljuset. Tiaz och Ulf Eriksson bakom skivspelarna.

Lördag
Tåget till Göteborg gick 15.11. Kommer inte ihåg vad jag gjorde på resan. Läste kanske. Fick SMS från polis-Gustaf som meddelade att han också skulle till Göteborg. På polisbal. Fick ett nytt SMS någon timme senare där han berättade att han nyss "färdigställt en målning ute vid Röda Sten". Anlände till Johan Hiltons 30-årsfest på Hisingen kl 18, där Kvällspassetfolk, Tomas Thulin, Henrik Torehammar, Ulla Sätereie från JMG med flera pysslade och skar korv. Det fanns ett bokbord där man kunde köpa Johan-saker och jag köpte en KD-bok (5 kr), en Mupparna-box (20 kr) och en Attitude (5 kr, bögtidning). Festen ägde rum i en HSB-lokal som förmodligen används för PRO-stämmor och bridgeaftnar annars, men fungerade bra. Vi var dock tvungna att gå vid kl 23 och hamnade på Adas, nån sorts westernpub med möhippa och två slagsmål på uteserveringen. Jag gjorde allt för att förolämpa kombattanterna verbalt, men de hörde mig tyvärr inte. Råkade ta ut 4000 istället för 400 i Bankomaten. Taxin till Sebastian och Karin kostade 247 kronor (sic!). De hade bäddat så fint och tänt en liten lampa i det lilla nytapetserade kontoret. Vaknade till vid 07.30 och öppnade fönstret.

Söndag
Smoothiefrukost och promenad på kyrkogård i mysigt småregn med fickan full av femhundralappar. Fika på Marmelad. Majorna är fortfarande en helt vit fläck på min Göteborgskarta, men jag älskar det jag hittills har presenterats för. Vi diskuterade bland annat omöjliga egenskaper hos musikinstrument, till exempel att man inte kan åstadkomma ett crescendo på piano och gitarr på samma sätt som på trumpet. Gustaf messade om att balen hade varit magisk, men att han haft inbrott i bilen.

De sista två timmarna innan tåget gick ölade jag med Carl R. BelfrageEggers vid Centralen. Påpekade sammanträffandet att Sebastian på eftermiddagen hade spelat precis samma låt för mig som vi senare läste om CRB:s TTA-artikel i senaste Nöjesguiden. Klockan närmade sig 19, jag tog farväl, slängde det defekta paraplyet i en papperskorg och klev ombord. Ett gäng fjortiskillar som varit på seglartävling satt bredvid och kollade på Jackass-filmen. En orm bet någon i en snopp. En man bajsade i en tratt som var kopplad till en rymdhjälm och han som var inne i hjälmen kräktes. En kundvagn med en raket körde ner i en sjö (det var faktiskt kul). En dvärg fick en elektrisk stöt i rumpan.

Resans höjdpunkt var när en av seglargrabbarna kom ut från toaletten och skockade:

- Ho ho, vem rakar sig på ett tåg?
Sa alltså han som hade varit på tågtoan i strumplästen.

8 Comments:

At 28 maj, 2007 15:07, Blogger Anders said...

Har du behållit femhunkorna i plånkan? Ska de få gå åt i naturlig takt?

Strumpläst på tågtoa?
Ryyyyys!

 
At 28 maj, 2007 15:10, Blogger Tor Billgren said...

Nu har jag lagt dem ifrån mig på ett säkert ställe må du tro.

 
At 28 maj, 2007 15:57, Blogger Thomas Pihl said...

På ryska tågtoaletter bör man inte gå in utan gummistövlar.

 
At 28 maj, 2007 16:29, Blogger Anders said...

Tolatter ombord på tågen till övre Norrland bör man inte besöka utan vadarbyxor.

 
At 28 maj, 2007 16:55, Anonymous Anonym said...

Toaletter på tåg i Västra Götaland bör man inte besöka utan badbyxor. Och snorkel.

 
At 28 maj, 2007 17:11, Blogger Anders said...

Uääääh!

 
At 28 maj, 2007 17:17, Blogger Anton Berg said...

Fan att det blev nix på Sydafrika!

 
At 29 maj, 2007 14:59, Anonymous Anonym said...

Genialiskt med en tratt kopplad till en rymdhjälm. Som man kan bajsa i!

 

Skicka en kommentar

<< Home