onsdag, maj 30, 2007

Nordens Kuba

Bra med Åland #1:
Det är Nordens svar på Kuba.
I Havanna är det bilarna som samtliga härstammar från före revolutionen, eftersom USA:s handelsblockad omöjliggör eventuella försök att ersätta 50-talsjänkare med mer moderna färdmedel.
I Mariehamn är det dock arkitekuren som är gammal.
Allt som inte är träkåkar (och påminner starkt om Irkutsk!) ser ut att vara hämtat direkt ur någon av de där böckerna med fula svenska vykort. Centrala Köping 1961, liksom. Ända ner till neonskyltarna och butikslogotyperna. Svincoolt!
Bra med Åland #2:
I Mariehamn finns en gata som heter Bättringsvägen.
"Vart bor du?"
"På Bättringsvägen!".
*Asg*
Mindre bra med Åland #1:
Passagerarna på färjan dit.
Hade jag inte redan varit misantrop så...

8 Comments:

At 30 maj, 2007 21:28, Blogger Anders said...

Oooh, vad stiligt!

Lustigt, vi som bestämt att ta färjan från Stockholm via Åbo till Helsingfors i sommar.
Finland är det nya svarta.

 
At 30 maj, 2007 23:43, Blogger Thomas Pihl said...

Åland har jag inte besökt sedan barndomen. Låter trevligt. Elise var ju där och gjorde ett bra radioreportage för ett par år sedan.
Någon gång ska jag segla dit i den lilla seglingsbåten.

Annars har vi gjort några Helsinki-resor de senaste åren. Det såg ut att bli en tradition en stund.
Ni måste nog åka med Siljas stora båtar, Anders. Och om ni vill ha tips om staden har jag några bra.

 
At 31 maj, 2007 10:39, Blogger Tor Billgren said...

Elises reportage var lysande!

Jag var på Åland i somras. Redan på vägen dit, på Ålands hav blåste sjökortet i vattnet. Men det gick att gissa sig fram...

Det var skutträff i Mariehamn. Sarpen låg förtöjd utanpå Gerda af Gefle. Finfint. De körde med tändkulemotorer och ett gäng chantygubbar höll låda. Barken Pommern måste man besöka. Så jävulskt stor och ond. Inga mjuka hamparep här inte, utan vajer, ångdrivna vinschar och en grisbur framme på backen...

 
At 31 maj, 2007 15:36, Blogger Jonas Bergroth said...

Pommerns gigantiska ratt tillhör mina starkaste minnen från den hittills enda resa till Åland jag företagit. Det var i 11-årsåldern. Kanske dags att resa dit igen.

 
At 31 maj, 2007 15:59, Blogger Anders said...

Jag ser inte riktigt kopplingen till sjöfart, men hur högt hoppade ni på skutträffen, Tor?

 
At 31 maj, 2007 16:14, Blogger Tor Billgren said...

Cirka fem meter.

 
At 31 maj, 2007 17:36, Blogger Anders said...

Ha ha haaa!

Fast vänta, då var det ju ett språngmöte.

 
At 11 juni, 2007 12:47, Blogger Anton Berg said...

Vänta nu, JAG var ju i Helsingfors redan FÖRRA påsken!

Anna och jag gick på Kiasma och åkte spårvagn, det var vi som upptäckte det nya svarat först.

Det finns för övrigt ett bildreportage därifrån här på Kustarnik.

En kanonstad! Missa inte en drink uppe i Torni!

 

Skicka en kommentar

<< Home