På min skärm i motljus ser det ut som en stor läskig båt från ert krigsspel som smyger in i hamnen i dimman och ska äta alla judar, bögar och kommunister medan de sover.
Men vad är det här? Varför gör ingen nånting? Finns det inga defensiva kärnspetsubåtar på ett sånt här ställe? Sover manskapet? Torpeden, Anders! Tor, periskopet! Ankaret, seglen, va faan, skjuuuut!
(På vår släktträff häromdagen bad morfar i sitt tal om ursäkt till sin gamle kamrat från flottan för den gången han hade tappat honom och hans besättning i livbåten i Irländska sjön. Var det kallt? frågade morfar. Mycket! svarade Torsten.)
Gott virke i Torsten, ha ha, verkligen... Jag är mycket förtjust i Sebastians associationer. Jag recenserade en utställning idag som bland annat innehöll en film där kameran var fixerad på en bandsåg som sågade plankor av en stock. Men slowmotion, negativ färgskala och suggestivt ljud gjorde att filmen i själva verket tycktes handla om ljusskygg slakteriverksamhet eller sadistiskt dödande. Coolt hur associationerna kan rusa iväg.
Taskigt mot vår stolta träindustri! Fast för trädkramare kan ju kopplingen kännas självklar...
I Kirunas fall har industrimiljön inte tagit över stadsbilden. Den ÄR stadsbilden. Här fanns ingen stad före gruvan. Funnes alltså ingen industrimiljö voro här ingen stad. Det hade ju också varit vackert. Men ingen hade bott här och njutit av det.
11 Comments:
På min skärm i motljus ser det ut som en stor läskig båt från ert krigsspel som smyger in i hamnen i dimman och ska äta alla judar, bögar och kommunister medan de sover.
Men vad är det här? Varför gör ingen nånting? Finns det inga defensiva kärnspetsubåtar på ett sånt här ställe? Sover manskapet? Torpeden, Anders! Tor, periskopet! Ankaret, seglen, va faan, skjuuuut!
(På vår släktträff häromdagen bad morfar i sitt tal om ursäkt till sin gamle kamrat från flottan för den gången han hade tappat honom och hans besättning i livbåten i Irländska sjön. Var det kallt? frågade morfar. Mycket! svarade Torsten.)
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Han blev tappad i Irländska sjön och fanns ändå med på släktträffen?
Gott virke i Torsten!
"Gråt nu ut mot farbror Axels torsten" hade han tröstande och lite skämtsamt kunna säga till sina kamrater när de låg där i spat.
För övrigt är det en tryggt slumrande Finlandsfärja frampå småtimmarna när vodkan tagit slut och sista tangon klingat av, Seb!
Axels Torso?
Det låter som homoerotik i mina öron!
Ett Ginsberg-Howl i Kustarnik!
Axels tår så.
En lantbrukare som sätter grödan med fötterna.
Axel stors-å.
Han fick storsan (kvinnorna) att flöda. (I antal, inget annat, snuskpellar!)
Axel Stor-So?
Jo, han var en riktig sugga.
Alla städer där en industri tar över stadsbilden är av godo. Tänk bara GBG och dockorna som ligger mitt i city...så vackert!
Ja, som pappersverket i Grums och dess doft om våren. Eller den magiska spänningen kring de tomma torgen i Tjernobyl!
Gott virke i Torsten, ha ha, verkligen... Jag är mycket förtjust i Sebastians associationer. Jag recenserade en utställning idag som bland annat innehöll en film där kameran var fixerad på en bandsåg som sågade plankor av en stock. Men slowmotion, negativ färgskala och suggestivt ljud gjorde att filmen i själva verket tycktes handla om ljusskygg slakteriverksamhet eller sadistiskt dödande. Coolt hur associationerna kan rusa iväg.
Taskigt mot vår stolta träindustri!
Fast för trädkramare kan ju kopplingen kännas självklar...
I Kirunas fall har industrimiljön inte tagit över stadsbilden.
Den ÄR stadsbilden.
Här fanns ingen stad före gruvan.
Funnes alltså ingen industrimiljö voro här ingen stad.
Det hade ju också varit vackert.
Men ingen hade bott här och njutit av det.
Skicka en kommentar
<< Home