tisdag, februari 13, 2007

Rost mot parkett

Tidiga Magnus Uggla-låtar förknippar jag med en rostig gammal isborr mot en träparkett.

Låt mig förklara.

När jag var liten hette mina bästa vänner Stora John och Lilla John.
Vi är fortfarande goda vänner, alla tre.
Stora John träffade jag senast för en vecka sedan. Lilla John har jag ringt för att gratulera till sonens födelse (en Måns!).

Hursomhelst.
Lilla John var tidernas Uggla-fan. Han hade alla de första plattorna, och vi satt ofta i hans föräldrars vardagsrum, i en brun plyschsoffa såklart, och lyssnade på Johnny Rocker, Fula gubbar och Staffans matematik.
Det kändes fantastiskt att bli introducerad för något. I den mån någon hade koll på den tiden så var det jag, men Uggla, det var Juniors grej.

I samma vardagsrum spelade vi Drakar & Demoner, men vi var beroende av storebror Henrik som spelledare, och när han tröttnade på att roa småungar var det finito. Han dödade illusionen på ett brutalt sätt. Mitt i ett äventyr. John och jag hade levt oss in i historien medan mörkret föll utanför fönstren.
Henrik: "Ni går ner i källaren, och bakom en stängd dörr hör ni en skrovlig röst ropa på hjälp. Vad gör ni."
Thomas och Junior: "Vi går in, vi går in!"
Henrik: "Synd! Det var bara en bandspelare som stod och rullade..."

Åh, nu minns jag en spännande bok som stod i deras bokhylla. Den hette nog Kärlekens språk, eller något sånt. Blyertsteckningar som illustrerade olika sexställningar. Bättre än porr.


Hursomhelst 2.

Mitt fjärde starkaste minne, förutom Uggla, Demoner och Blyertsteckningar, var när John tog en rostig gammal isborr, en prydnad som aldrig var tänkt att lämna sin plats, och började borra i parkettgolvet.
Jävlar i min låda vilket liv det blev när mamma Britt-Marie upptäckte det! Hon blev nästan lika arg som pappa Kjell när Henrik hade skjutit mig i huvudet med pilbåge.

Förlåt mina nostalgiska barndomasminnen. Det var Uggla som började...

13 Comments:

At 13 februari, 2007 17:15, Blogger Anders said...

Ouj!
Hur djupt kom han?

 
At 13 februari, 2007 17:29, Blogger adam said...

Sportpsykologi: Hur länge sitter en dålig pil kvar i huvudet?

 
At 14 februari, 2007 08:27, Anonymous Anonym said...

Pihlbåge?

 
At 14 februari, 2007 10:55, Blogger Anders said...

Och var det Doctor Phil som lade om såret?

Jag undrade ju hur djupt isborren kom.

 
At 14 februari, 2007 13:25, Blogger Thomas Pihl said...

Nja, Britt-Marie var den sortens mamma som inte lätt isborrar komma särskilt djupt ner i parketter förrän hon hade sin sons öra i ett fast grepp.

Lika snabb som röd förskjutning.
Kan man säga så?
Vet ni vad det är?

 
At 14 februari, 2007 13:44, Blogger Anders said...

Ja eller jo eller ja, det kan man väl.
Fast den är ju en effekt av hög hastighet. Som gör att galaxer i mina braxer som rör sig bort från oss genererar mer rött ljus än det borde skulle ha om det inte rört sig bort från oss.
Doppler.
Samma grej som gör att tonen på en bil ändras när den passerar. Eller pling-plong-ljudet vid tågövergångar när man själ åker förbi.
Plingplingplingplingplingswoooschplångplångplångplångplång.

Jag läste förresten ut Loes Doppler nyss!
Fy för i fan så bra bok!

 
At 14 februari, 2007 13:46, Blogger Anders said...

Alltså när ens själ åker tåg. Inte själv.
Har du ingen minnesbild av skadan i parketten?
Blev det bara lite avskrapsfnas?

 
At 14 februari, 2007 14:36, Anonymous Anonym said...

Varför borrade han i parketten?

 
At 14 februari, 2007 14:42, Blogger Tor Billgren said...

Eller rättare sagt:

Varför borrade han i parketten?

 
At 14 februari, 2007 15:40, Blogger Anders said...

Det var väl det minns konstiga.
Klart man måste testa borren.

 
At 14 februari, 2007 15:41, Blogger Anders said...

Minst.
Jag har en dyslexidag idag.
Minst konstiga.

 
At 14 februari, 2007 15:48, Blogger Thomas Pihl said...

Borrningen var ett utslag av rastlöshet.

Bröderna Claesson var lite speciella. Jag kände inga andra barn som hade så många trasiga Lego-bitar. Jag utgick från att de hade gått av vid våldsam lek. Men när jag till slut frågade, fick jag svaret att de brukade bryta av bitarna till rätt längd när de inte hittade en som passade!
Det var för mig något oerhört. Jag hade ännu inte förstått hur olika folk det fanns.

Märket i golvet blev väldigt litet.

När vi gjorde lumpen, Sebban och jag, sa den tokiga Torp en gång att han lade minsann aldrig sin AK5 längre ifrån sig än att han kunde nå den på en mikrosekund. Och så sa han att armen blev till röd förskjutning när han sträckte sig efter vapnet. Så fort gick det.

Och då tänkte jag mig att Britt-Maries arm blev lika röd förskjutning när hon sträckte sig efter Johns öra.

För att inte tala om hur rött Johns öra blev.

Doppler är mycket riktigt en fantastisk bok. Jag hoppas du läste den på norska.

Nu måste du läsa uppföljaren "Volvo Lastvagnar". Du kan få låna den av oss. På norska.

Jag må ha många psykiska brister. Men missar i sportsliga sammanhang rinner av lätt. Inga Pihlar sitter kvar i skallbenet, Adam.

 
At 14 februari, 2007 16:04, Blogger Anders said...

Men pilen var väl ingen sportslig miss, för dig?
Om ni inte tävlade i Duck and Cover vid tillfället.

Jag inser nu när du nämner det att jag borde läst Loe på norska. Men boka var en fölsesedagspresent, så valet fanns ej.

När jag kisar ser också jag Britt-Maries arm som röd förskjutning. Vågor i luften skjuter ut som bogsvall från hennes glödande fingrar när de passerar ljudvallen.

 

Skicka en kommentar

<< Home