onsdag, juni 21, 2006

Sommartecken

Man vet att det är sommar när tidningarna går bananas.

Kvällsposten rappoterar idag om att de för fjärde året i rad har lottat ut en plastkossa i naturlig storlek. Bjällerklang och jubel när KvP-vinnarna fick sin ko. På bilden ser man två flickor som leker med kon. Den ena rider på den, och den andra mjölkar den. Det var deras mamma som hade skickat in den vinnande versen.

Såna här saker får mig alldeles upphetsad av nyfikenhet. Hur gick snacket på redaktionen innan idén med plastkoutlottningen kläcktes? Vad var det för behov som skulle stillas? Varför blev det just en ko? Vem beställer den från fabriken? Och hur väljs vinnaren ut?

Jag tror att redaktionsarbete korrumperar och förgiftar människan. Hon blir helt enkelt vansinnig. Det är därför jag frilansar. Ha det så bra Måns, Thomas, Anton (och Anders? Är du en redaktion?). Lär er känna igen varningstecknen. Lär er på ett smidigt men bestämt sätt avfärda idéer från desperata medarbetare som vill ha uppmärksamhet. Se alltid att ha en cyanidkapsel i skrivbordslådan.

1 Comments:

At 23 juni, 2006 21:46, Blogger Anders said...

Jag är inte en redaktion.
Jag är ett kommunikationscentrum.

 

Skicka en kommentar

<< Home