tisdag, juni 27, 2006

Måsen!

Imorgon drar vi till sommarstugan i Harge. Jag har kollat upp det och campingen bredvid visar Matchen. Den Franska blomman kommer äntligen att slå ut. Tyvärr har jag gjort min läxa dåligt och har inte lyckats fixa någon som helst hantverkare till detta varv till stugan. Utom Thomas och Elise. Så vi ska inhandla färg och skrapor. På vägen till stugan lyckades vi boka in den enda lediga tiden i hela Västeuropa den här sommaren för importbesiktning av en bil som jag har köpt billigt av min rike farbror i Waterloo. En svart Fiat Punto från förra året. Liten, enkel men fräsch och mysig. Den kom idag med en stor lastbil som även körde en camouflagefärgad traktor och en grå Goggomobil!

Fast egentligen bloggar jag mest för att tipsa om en grym länk! Jag jobbar på översta våningen, nästan en takvåning. Där finns ett rum som inte används så mycket som jag brukar gå in i för att prata i telefon utan att störa min kollega Stefan. Häromdagen när jag tog mig förbi en massa bråte och gick fram till fönstret flög en skrämd mås därifrån. Kvar såg jag på andra sidan fönstret på en liten avsats i taket, ett bo med tre snyggt grönfläckiga ägg. Jag har bara fått länken att fungera med explorer och tänk på att ni måste installera en active-x-komponent (det brukar dyka upp en gul rand högst upp i browsern. Klicka på den!).

Måsnästet!

(Namnet Måsitive är förresten en intern ordvits på jobbet som anspelar på en produkt som företaget har utvecklat som kallas Sunsitive. En smart liten pryl som varnar när man exponerats för för mycket UV-strålning från solen, men som gjort kommersiellt fiasko och för övrigt var med mig och Frode till Sahara häromåret. Vi skulle spela in en reklamfilm i Mauretanien när polisen haffade oss och konfiskerade den dyra, lånade dv-kameran, men det är en annan historia. Fokusera på måsen nu. Och messa om det händer nåt spektakulärt!)

6 Comments:

At 27 juni, 2006 11:38, Anonymous Anonym said...

Haha, underbart! Snart blir det småmåsar i direktsändning.

 
At 27 juni, 2006 23:25, Blogger Thomas Pihl said...

Hm... jag gick in efter kl 23, och det var bara svarta natta. Fan, är det inte meningen att den svenska sommaren ska ha ljusa nätter?
(Anders, jag vet, du behöver inte ens skriva...)

 
At 30 juni, 2006 11:41, Blogger Tor Billgren said...

Grymt. Nu sitter måsen och gal. Jag vågar inte visa länken för Erik, för han blev överfallen av en tärna när han var ute och sprang häromdan. Dom e helt galna.

 
At 30 juni, 2006 11:43, Blogger Tor Billgren said...

Och det är mycket riktigt en mås. Inte en trut, som det oftast är när folk refererar till "mås".

Nu tar vi det igen.

Gråtruten har samma teckning som fiskmåsen, men är 15 procent större. Den har bistrare uppsyn och grövre näbb, som också har röd så kallad trutfläck på spetsen. Fiskmåsen har en enfaldigare uppsyn, nästan lite duvlikt ansikte. Benen äro gulgröna, medan gråtrutens äro köttfärgade.

Om fågeln är svartmålad istället för grå är det en silltrut om den är i samma storleksordning som fiskmåsen/gråtruten, och har gula ben. Om den är jättestor och har rosa ben, är det en havstrut. Frågor på det?

 
At 30 juni, 2006 11:45, Blogger Tor Billgren said...

Nu parkerade det en svart bil på parkeringen. Dörren öppnas. En person med vit t-tröja går ut. Han glömde något i bilen, går tillbaka... OCH GLÖMDE LÅSA. Fast det kanske gick automatiskt. Fan vad snett han parkerade.

 
At 30 juni, 2006 11:47, Blogger Tor Billgren said...

Nu ställde det sig en röd bil bredvid den svarta.

 

Skicka en kommentar

<< Home