söndag, maj 28, 2006

Harge : Projekt stugrenovering

På väg ut till våra goda vänner i Eskilstuna stannade jag till vid Harge där den spasugna sommarstugan ligger. Med mig hade jag min kompis Stefan och vi skulle mötas upp med hans föräldrar, Arne och Kerstin. Arne är nämligen som jag har berättat byggdoktor och hade lovat att undersöka husets hälsa.

Han hittade ganska snabbt fyra fönster på verandan som helt måste bytas ut för att virket är genomruttet.

Dessutom hittar vi en planka i taket med ett stort ruttet hål. Det verkade dramatiskt tyckte jag men Arne sa att plankan inte fyller någon annan funktion än kosmetisk, och att det var så lätt att laga att jag kunde byta ut den själv. Men han visste nog inte vem han pratade med.

Hålet berodde enligt Arne på en läcka i taket. Man kunde nämligen se på vinden att råsponten i just det hörnet av huset hade blivit svart, vilket den blir av fukt.

Förutom dessa skavanker var Arne väldigt positiv till bygget. Han utbrast flera gånger att det var genuint bygge och att allt såg välgjort ut. Så hans rekommendation var att anlita en lokal snickare för att hammra ihop nya fönster som ser ut som de gamla och ersätta de gamla. Och för att komma åt läckan i taket sa han att man bör lyfta på alla gamla tegelpannor, ersätta de trasiga och laga takpapp och läkt där det behövs. Min tanke är att man kanske kan hyra in en hantverkare som springer omkring på taket och styr arbetet assisterad av mig och eventuella kära vänner med taksäkra fötter. Men jag blev lite nedslagen av de elaka gubbarna på jobbet som sa att hantverkarna inte vill ha hjälp av mig. Och sen sa de nåt ännu värre. Att takpannorna säkert är gjorda i nån lokal tegelfabrik i Askersund för 60 år sen och att dimensionerna därför inte längre stämmer med standard och att det därför inte finns några nya att få tag på och då är det enklaste att lägga på plåttak! Att de kan vara så grymma mot mig! Just när jag hittat inspiration, hopp och optimism.
Professionell hjälp kommer i varje fall att på ett eller annat sätt hjälpa mig att lösa dessa två stora frågor. Vad som finns kvar sen?


5 Comments:

At 29 maj, 2006 09:57, Blogger Anders said...

Hurra!
Det är ju lugna gatan!
Lyssna på farbror husdoktorn och inte på elaka arbetskamrater.
Inte plåttak!
Gamla tegelpannor finns att köpa på byggnadsvårdsbutiker, och det behöver inte bli dyrt när hela taket inte måste bytas.
Härligt att husdoktor Arne bad dig beställa kopior på de gamla fönstren i stället för att köpa nya moderna. Jag gillar Arne.
Resten är ju vanligt stugfix. Vi har kvar flagnande tak fyra år efter vi köpte banvaktstugan.
No brådsk med sånt, det är ju en stuga!
Kul att det inte var värre, grattis!

 
At 29 maj, 2006 10:21, Blogger Thomas Pihl said...

Jag, som faktiskt har varit på platsen, kan berätta att den är så otroligt, obegripligt, fenomenalt, utomjordiskt vacker att jag får tårar i ögonen bara jag tänker på det.

Det var de varmaste och soligaste sommardagarna 2004, och trots att vindar och vågor tog fart längs hela långa Vättern, från Jönköping i syd till stackars Harge i nord, var det inte kallt utan bara skönt.

 
At 29 maj, 2006 21:22, Blogger Anders said...

Ja, jag var så byggfixerad så jag reflekterade inte över vad den första bilden antyder. Ett fullkomligt paradisläge.
Seb, det läget hade gjort det mödan värt att importera japanska bonsaitallsplantor, odla dem i fyra generationer och sedan skörda dem för att slutligen limma ihop fyratusenåttahundra stavar till en planka så man kan laga hålet i takfoten.

 
At 30 maj, 2006 09:32, Blogger Jonas Bergroth said...

Tja, den som inte är ruskigt luktkänslig kan ju alltid bygga ett dass. I detta fall kanske t o m med sjöutsikt. Om man ställer en hink torvmull bredvid så kan man "spola" genom att strö en skopa torv över sina lämningar – det gör att det inte blir så förskräckligt geggigt och mer kompostvänligt.

Men alltså... Instämmer i hyllningskören. Shit, vad det ser fint ut.

 
At 30 maj, 2006 10:23, Blogger Anders said...

Banvaktstuga 516 har stått utan underhållsvärme sedan 1902. Allt är intakt.

Du får inte slänga mekaniska pippifåglar! Sånt ska sparas!

Jag har aldrig nyttjat ett elektriskt avträde som inte krånglat på något sätt. Torvtoa låter bättre.

 

Skicka en kommentar

<< Home