måndag, mars 06, 2006

Mannen som inte vill bli stor, del 2

"Det är en skakig marknad och en skakig bransch, och självklart blir man väldigt påverkad av den illegala nedladdningen. Min andra skiva sålde i 120.000 ex medan min fjärde sålde i 20.000 ex."


Petter redovisar i senaste DI weekend hur han kunnat räkna ut omfattningen av den illegala nedladdningen av musik.
För några andra faktorer kan det ju inte finnas?

23 Comments:

At 06 mars, 2006 13:45, Blogger Anton Berg said...

Lysande resonerat.
Jag känner mig skitsugen på att läsa 40 poäng praktisk filosofi med adjunkt Petter.

 
At 06 mars, 2006 13:52, Blogger Unknown said...

Hahaha.
Jag fick förresten hem Petters nya skiva häromdagen (inte nedladdad - pressex via Hannah) och den sög apa.
Mitt sjätte sinne (hans första) har fortfarande sina poänger, men nu är det bara parodiskt.
Kul att Kellerman ritar honom som en prylkåt padda i nya Rockytidningen också.

 
At 06 mars, 2006 14:27, Blogger Anton Berg said...

Ja och sista pratbubblan där han skriver "Herrgård och slavar!" är helt hysteriskt rolig!

 
At 06 mars, 2006 19:32, Blogger Anton Berg said...

Japp. Men främst är jag snäll mot Kellerman som ritar och skriver Rocky så bra.

 
At 06 mars, 2006 22:33, Anonymous Anonym said...

http://www.unc.edu/~cigar/papers/FileSharing_March2004.pdf

"Downloads have an effect on sales which is statistically
indistinguishable from zero, despite rather precise estimates. Moreover, these estimates
are of moderate economic significance and are inconsistent with claims that file sharing
is the primary reason for the recent decline in music sales."

 
At 07 mars, 2006 01:05, Blogger Unknown said...

Förresten, Anders.
Varför läser du DI?
Jag trodde du höll dig till Norrskensflamman, Proletären och Pravda?
Eller... Just det.
Informatör var det, ja.

 
At 07 mars, 2006 08:34, Blogger Anders said...

"If you can't beat them, join them" (å beat them inifrån!).

 
At 07 mars, 2006 09:11, Blogger Tomas Thulin said...

Kan det inte vara kvaliteten som talar i de där siffrorna? Hmm?

 
At 07 mars, 2006 13:37, Blogger Unknown said...

Anders: Så klart!
Sebastian: Jag köper precis lika mycket musik nuförtiden som innan nedladdning fanns.

 
At 07 mars, 2006 13:39, Blogger Anders said...

Petters studie tar vi på största allvar.
För det MÅSTE bero på nedladdningen att hans fjärde skiva säljer 100 000 ex färre än hans andra.
Någon annan förklaring kan ju inte vara rimlig.


Men du har rätt, Seb, man kan ju bara gå till sig själv. Köper ni fler eller färre skivor jämfört med när man inte laddade ner?

 
At 07 mars, 2006 13:40, Blogger Anders said...

Jaha, hoppsan, Måns hann skriva svaret.
Äh, lägg av, Måns!
Gör du?

 
At 07 mars, 2006 14:20, Blogger Unknown said...

Absolut.
Men jag kanske har tillgång till fler skivor nu än förr. Laddar hem, lyssnar, och är den bra så kanske jag köper den.

Men jag köper inte så där jättemånga skivor ändå, varken nu eller förr.

För att sammanfatta: skivköpandet är konstant men skräpskivköpandet har upphört.

 
At 07 mars, 2006 14:42, Blogger Anders said...

Ja, där ser du!
Tänk på alla skräpmusiker som inte får sälja lika mycket, då.
Tänk på Petter...

 
At 07 mars, 2006 16:38, Anonymous Anonym said...

Jag tycker definitivt man kan ta studien pa allvar.
Mer allvarligt an "skivbranschens" pastaenden om det motsatta, de ar ju till allra hogsta grad part i fragan. Varfor inte testa att sanka priset?
Pirat-kopior daremot, tror jag har en direkt inverkan pa skivforsaljning. Se t ex Estland efter att de borjade ta i med hardhandskarna mot pirat-industrin (den fysiska).

 
At 07 mars, 2006 17:59, Blogger Anton Berg said...

Det är en absolut högtidsstund varje morgon när jag slår upp DN och får läsa den dagsfärska "nya" strippen Rocky.

Ahhh! JAg är en riktigt livsnjutare va?! :)

 
At 07 mars, 2006 19:40, Blogger Anders said...

Jamen vad tycker du om nedladdningen då, Seb?
Äre bra eller inte?
Äre rätt åt skivbolagen?
Äre synd om artisterna?
Äre en sund reaktion mot det kapitalistiska systemet?
Äre förakt mot det konstnärliga arbetet?
Äre en hyllning av konstens fria natur som en gåva till hela mänskligheten?

 
At 07 mars, 2006 20:14, Anonymous Anonym said...

Ja, den totala konsumtionen av musik kan man anta har vaxt. Men det behover inte automatiskt betyda att det finns ett 1 till 1 sammband mellan okad nedladdning och minskad skivforsaljning.
Sen kan man ju anta att forsaljningen varit oproportinerligt uppblast det senaste decenniet eller tva medans folk har bytt over sin samlingar till CD. Man kan sakert se det om man tittar pa forsaljning av artisters back-kataloger de senaste aren.
Jag tror aldrig att det ar for sent att sanka priset, men jag tror att du har ratt i att mp3:or och andra format kommer fortsatta att putta undan de fysiska formaten.

 
At 07 mars, 2006 20:14, Anonymous Anonym said...

ursakta stavning och prickloshet

 
At 07 mars, 2006 23:56, Blogger Thomas Pihl said...

Jag köper definitivt färre skivor nu. Nästan noll. I den mån jag tjackar cd är det sånt som jag inte får tag i på annat sätt. Tex norska band.

Fast det kan förstås även bero på att jag nuförtiden får en del intressanta släpp genom jobbet.

Petter verkar jättelöjlig. Men han var söt i den där dokumentären för några år sedan när hans mamma "Git down" (Gittan) stannade till i sin skruttiga Volvo 245 framför Petter och hans tuffa hiphopkompisar för att lämna över en påse med medicin som hon hade köpt åt honom på Apoteket.

 
At 08 mars, 2006 22:12, Anonymous Anonym said...

Naturligtvis är det fel att ladda ned musik. Jag gör det ändå för att jag är snål och girig. Basta!

Det är upp till den som producerar musiken att avgöra i vilken form den ska distribueras och till vilket pris den ska säljas. Sedan får var och en avgöra om det blir affär eller ej. Kan eller vill man inte betala vad det kostar så får man avstå. Eller välja. Prioritera. Vad fan som helst. Bara man inte försöker ursäkta sin snikenhet med patetiska, krystade världsförbättrarteorier a la P3:s slentrianvänster.

Hos alla mina vänner är köpskivorna 4-5 år gamla. Resten är brända. Så att skivföräljningen inte skulle påverkas tror jag helt enkelt inte på. Det strider mmot sunt förnuft och mot åtminstone min verklighet.

 
At 09 mars, 2006 08:36, Blogger Tor Billgren said...

Själv köper jag faktiskt skivor i stor utsträckning. För mig är det framförallt en ordningsfråga. Jag har tusentals avbrända skivor på jobbet och hemma, och jag har inte funnit något lämpligt förvaringssystem. Allt ligger huller om buller i högar. Dessutom är de brända skivorna fula. Att ha brända skivor i köpefodra framme på bord och golv blir som att vara i ett fult lager. För mig är det alltså en estetisk fråga.

Hm, jag kanske tjänar för mycket pengar... Fast det gör jag ju inte.

 
At 09 mars, 2006 09:33, Blogger Anders said...

Är det inte något i själva det digitala formatet som ruckar vår moraliska kompass?
"Jag tankar ju bara ner abstrakta ettor och nollor genom att klicka på knappar, alltså är det inte stöld."

Om det vore själva skivorna i original med förpackning och hela midevitten som man stoppade i fickan skulle det ta emot mer, skulle det inte? Jo, det skulle det, det är ju därför vi inte snattar allt vi vill ha.
Men musik, filmer, spel och program som så osynligt och ofarligt landar på hårddisken kräver ju inte att vi brottas särskilt länge med samvetet.

Jonas har ju rätt, det går inte att med äran i behåll ursäkta stölderna.
Och ändå fortsätter vi.

 
At 09 mars, 2006 16:26, Blogger Jonas Bergroth said...

Instämmer i åsikterna mot slutet av diskussionen (jonas, anders, sebastian). Det är klart att försäljningen påverkas.

Sedan är det en annan sak att jag som musikmagasinsredaktör ju lever i ett ständigt överflöd av fysiska skivor, som jag glatt lyssnar på även hemma.

Men de tidigare kommentarerna om att folk numera köper färre skitskivor är intressanta. Kan det vara så att skivindustrin till viss del byggt på att folk köpt skivor de sedan inte gillat?

Jag tror att många konservativa typer (som jag själv, och kanske Tor) gärna vill ha själva konvolutet i handen, men det förutsätter att jag verkligen gillar plattan.

Och detta att man med ny teknik kan gardera sig bättre mot felköp är nog vad jag som ekonomireporter brukar kalla strukturförändring. Detta kommer inte att ändras tillbaka oavsett hur stränga bestämmelser vi får om nedladdning. Den snabba provlyssningen, enkelheten i att skicka filer polare emellan mm finns ju kvar ändå.

Det kan betyda att skivindustrin har krympt en gång för alla. Ungefär som att morgontidningarna aldrig kommer att få tillbaka de annonspengar man förlorat till konkurrerande webbannonsering. Det loppet är kört, oavsett vad man tycker om saken. Man får hitta andra sätt att tjäna pengar. (Bara göra svinbra skivor?)

 

Skicka en kommentar

<< Home