måndag, september 05, 2005

Två män

Med ryggen mot publiken, på ett ostämt piano och en lika ostämd, ihoptejpad gitarr, fick han mitt hjärta att blomma. Han slickade min själ, som han kanske säger det själv. Han sjöng fel, kom av sig, började om, bad om ursäkt, nynnade för att hitta ackorden igen och bjöd in oss till sitt intimt privata lilla rum. Han glömde nog bort oss ibland. Spelade samma tvåtaktersslinga gång på gång på gång på gång. "Oj, jag vet inte vad jag håller på med". Publiken trängdes i Teater Bhopas lilla lokal, så få att vi i skolan idag bara hade fått dela på två lärare, trängdes och halvslumrade av syrebrist.
Nikolaj Dunger har flyttat till Brännö. Jag tror att han lever det liv jag drömmer om att leva. Jag tror att han sitter där, ensam, bara naturen, och glömmer bort sig i musiken. Ett vardagsrum där solen faller in från sidan. Mycket luft. Havet och måsar utanför. Men han sitter nere i källarn, mörkt, inga fönster, tegelväggar och heltäckningsmatta, pallen knarrar oregelbundet och pedalen gnisslar i takt. Han spelar som en pojke som inte orkar öva på pianoläxan. Han kan ett klassiskt stycke och en jazzstandard, men däremellan spelar han vad han hittar.
Det här är en konsert som står ovanför alla fyrar och getingar och statyetter. Det är en konsert som är så bra just för att den inte får bedömas och inte kan jämföras. Den är inte till för det.

7 Comments:

At 06 september, 2005 02:41, Blogger Måns said...

Kul att du fick en fin konsertupplevelse, Seb!

Nikolai Dunger kan vara riktigt bra.
Men när jag, Thomas och Mats såg honom med bland andra Jonas Kullhammar på Kulturhuset i Stockholm för några år sedan var det fantastiskt dåligt.
(Eller hur, Thomas?!)

Han hade snöat in på nån improvisationsjazz med ylanden och skit och vi satt iallafall längst fram och jag SOMNADE (det är sant) och vaknade inte förns någon dåre i det typ 12 man starka bandet drog till på en gong-gong.

Mats sa det bäst:
Nikolai Dunger put the DUNG back in Dunger.

 
At 06 september, 2005 07:52, Blogger Tor Billgren said...

Om Kustarnik var The Beatles, skulle Sebastian vara George Harrison.

 
At 06 september, 2005 09:18, Blogger Urologen said...

Dunger på Brännö? - jag trodde han bodde i Vasastan ( i stockholm).

Det var iallafall där jag sist såg honom, och det var inte så jäkla länge sedan.

 
At 06 september, 2005 09:47, Blogger Anton Berg said...

Jag avskyr Dunger. Jag var med på samma konsert som Måns.
Sen såg jag honom igen för att jag tycker att alla är värda misnt två chanser. Det var på Nalen. Då var han ännu sämre.

Fast jag gillar Hunger.

Och det var kul att Sebastian skrev fyrar. Det var länge sen jag läste GP.

 
At 06 september, 2005 10:46, Blogger Tor Billgren said...

Du övertygar MIG i alla fall, Sebastian. Förstod du Harrison-parabeln?

 
At 06 september, 2005 11:57, Blogger Thomas Pihl said...

Nicolai Dunger är en av de allra största.
Jag har sett honom fem-sex gånger och han är aldrig ointressant. Han är inte heller alltid bra. Men de gånger han är bra är han helt jävla fantastisk!

Var du med på Nalen, Anton? När Goran Kajfes understödde? Och ståbasarna! Det svängde ju något otroligt. Jag vill minnas att Soul Rush var nyfödd.

På Chinateatern förra året var han blyg och eländig, men charmade ändå ut den perfektionistiske huvudakten Kjellvander i foajén.

På den där lilla runda träteatern på Gröna Lund trollade han med en elgitarr och var jättesöt i anorakk, och man var bara tvungen att älska honom.

 
At 06 september, 2005 12:19, Blogger Tor Billgren said...

Sebastian, jag är glad att du inte sa Brian Epstein. George Martin är ett bra förslag.

George Harrison var den i The Beatles som skrev allra minst, men när han väl skrev överträffade han allt Lennon/McCartney gjort med råge.

 

Skicka en kommentar

<< Home