onsdag, september 14, 2005

Sluta gömma dig Tor Billgren!

Jag har skrivit följande i en tråd längre ner:

Fotboll är kultur.
När Celtic möter Rangers i Skottland är det en clash mellan protestanter och katoliker. När Barcelona möter Real Madrid är det en clash mellan Katalonien och det styrande Spanien. (Real var dessutom Francos lag.)

Här är alltså fotboll inte bara kultur utan alltså även yttryck för religion och regionell självständighet samt politiskt förtryck.

Att personer med relevant utbildning och erfarenhet analyserar fotbollssmatcher, sekvenser och mål, är för mig den naturligaste sak i världen.

En fotboll är inte en utomjordlig skapelse med eget liv. Den följer jordiska tyngdlagar.

Om spelare A slår den med kraften K till spelare B måste spelare C springa med farten V för att hinna emellan och ta bollen. Var är då det ideala stället för spelaren C att utgå ifrån?

Se där, där har du hela diskussionen kring spelsystem i ett matematiskt uppställt problem. Detta har ingenting med the Suns idioti till första-sida där man hade ett bildmontage med Svennis och en snara att göra.

Det tycker jag att även du borde förstå Tor.

Det är som att likna Robert Brobergs skivomslag med Picassos Guernica och sen föra ett resonemang om varför konstnärer är som scientologer.



Inlägget är ett svar på Tors brandtal om att fotboll inte bör
behandlas som kultur. Tor var väldigt flitig i tråden och kallade mig för bland annat grälsjuk.
Möjligen med rätta.

När jag så tog diskussionsämnet på allvar och skrev ner ett seriöst inlägg bemötte Tor det med tystnad.

Har man inget vettigt att säga bör man hålla tyst.Den hållningen respekterar jag. Men nu råkar det vara så att jag i ännu högre grad respekterar talesättet har man satt Fan i båten får man ro honom i land.

Sluta göm dig Tor. Bemöt mitt inlägg eller erkänn dig besegrad för evigt.

13 Comments:

At 14 september, 2005 12:19, Blogger Tor Billgren said...

Till skillnad från Dig, hr Berg, har jag ett seriöst arbete och lyfter då och då mitt akterkastell från arbetsstolen och går ut i Verkligheten med mikrofon, lurar och min gränslösa nyfikenhet. Det gör att jag inte kan sitta med bloggsidan uppe tjugofyra timmar om dygnet och vänta på om någon har besvarat mina inlägg med något enfaldigt försök till 25-öresanalys. Nu är jag uppmärksam på din replik, och lovar att ägna den fem sekunder efter lunch. Om jag kan hålla mig vaken under läsningen (nu somnade jag). God (nu somnade jag igen) middag!

 
At 14 september, 2005 12:25, Anonymous Anonym said...

Alltså, det finns människor som gillar texter om blinkande lampor på vridna hus och det finns människor som gillar att analysera 22 män som jagar en boll. Ibland är det tom samma människor. Vad är problemet? Skit samma om det kallas för kultur, elitism, pöbelvälde eller vad som helst.

 
At 14 september, 2005 13:13, Blogger Urologen said...

Jaha, du jobbar, så det är därför det har varit så tyst här under hela gårdagen alltså?

Jag tvingades t.o.m. skriva ett inlägg på min blogg om fenomenet (en sådan effekt hade det på mig), där jag berörde denna plötsliga lågkonjunktur i bloggvärlden.

 
At 14 september, 2005 13:16, Blogger Tor Billgren said...

När jag nu läser Ert inlägg, Berg, slår det mig att Ni inte har läst mitt förra. Och OM Ni har gjort det, vet Ni inte vad antropologi är för något, för då skulle Ni inte bemöta inlägget på ett så obegåvat och lågpannat sätt.

 
At 14 september, 2005 14:15, Blogger Anton Berg said...

Låt Oss bara förutsätta att jag inte vet och därför komma till skott.

Svara nu på mitt inlägg eller erkänn dig besegrad.

 
At 14 september, 2005 14:25, Blogger Tor Billgren said...

Förutsättningen för inlägget är att skillnaden på ANTROPOLOGISK kultur (d.v.s. omskärelse av flickebarn, fotboll, sotarslang) och Kultur såsom teater, litteratur och musik, noteras och förstås.

 
At 14 september, 2005 15:34, Blogger Måns said...

Är förkyld som en örn och kan därför dessvärre inte ge mig hän debatten. Men jag hejar på Anton.

 
At 14 september, 2005 16:13, Blogger Anders said...

Jag är väl rent principiellt på Tors sida.
Fast all mänsklig verksamhet kan ju placeras i facken för både kultur och Kultur, beroende på vilken sorts hatt man har på huvudet.
Vi får väl helt enkelt dela upp oss i två läger för att träffas och först bryta arm, sedan köra frågesport på tyska pjäsförfattare.
Vinnarna har rätt.

 
At 14 september, 2005 16:16, Blogger Thomas Pihl said...

Det kan ju fortfarande bli oavgjort...

 
At 14 september, 2005 16:19, Blogger Anders said...

Nej.
Tyska pjäsförfattare är värda två bryt.

 
At 15 september, 2005 08:48, Blogger Tor Billgren said...

Nu slutar jag leka 1800-talskultursidepolemiker. Egentligen skulle jag bara kunna hänvisa till Antons kommentar på mitt Åke Hodell-inlägg i augusti:

Jag har den djupaste respekt för dig Tor när du skriver meningar som denna:
Den vackraste av alla drömmar är den om att kunna flyga.
Du slår ofta FAST saker i dina verk. Det vågar jag aldrig. Jag tänker:

Tänk om inte ALLA tycker just så? Vad har jag för BELÄGG? Vilka TEORIER stöder min åsikt? Vilka kända FAKTA kan jag luta mig mot? Hinner jag göra tillräcklig RESEARCH?

Dumheter. Det handlar ju inte om det...


Just det Anton. Det handlar inte om det. Därtill upprepar jag min egen kommentar i den ursprungliga fotbollstråden:

Bli inte ledsen för att jag har en åsikt...

Sluta se saker och ting utifrån ett underdogperspektiv, Anton. Varför kan inte fotboll få vara sport? Är inte det bra nog? Kultur är ingen av Gud given storhet som det är extra bra att vara en del av. Just detta är premissen för ditt resonemang, Anton. Borde du inte sätta större värde på sporten än så? Ska sporten bara vara en underavdelning av kulturen? Kan inte sporten få vara en egen storhet?

 
At 15 september, 2005 17:18, Blogger Anton Berg said...

Naturligtvis ger jag fan i om Yrsa Stenius eller Helle Klein eller Kazmierskas Orchestra anser att sport är kultur eller bara en dum drängsyssla.

Det jag vänder mig emot är att du inte anser att det går att föra ett intellektuellt samtal om sport.

Det är fel. Och varje gång någon slår fast att sport inte är kultur är det för att på det sättet underminera värdet av sport som kulturell underhållning.

Om jag ser det i ett underdogperspektiv är det ju för att det var så du startade hela diskussionen. Du jämförde sport med atrologi.

Jag är inte arg eller sur över att du har en åsikt. Det är bara sättet du försöker försvara den som stör mig.

Den här gången handlar det om att slå fast på goda grunder.

Och jag har dom goda grunderna på min sida.

Jag struntar i Stenius och Klein, det är Billgren jag vill nå fram till.

 
At 15 september, 2005 21:50, Blogger Tor Billgren said...

Du har all rätt att störa dig på sättet jag har försvarat min åsikt i den här diskussionen. Jag hoppas att du har uppfattat distansen i mina inlägg. Tor Billgren använder bara ordet "akterkastell" när han vill markera en humoristisk distans, likaså "lågpannad". Det förstår du förstås. Men i natt drömde jag att vi var ovänner, och det var inte roligt...

 

Skicka en kommentar

<< Home