lördag, juli 16, 2005

Kycklingsallad och pop

Erik har semester och har åkt till Österlen. Själv har jag fortfarande ett radioprogram att klippa ihop. Jag behövde emellertid inte vara allena igår, ty Joakim Borda kom över och lagade superb kycklingsallad. Rakel Chukri kom också så det blev mycket underbart skitsnack om chefer och medier. Det var även skönt att höra att hon delade mina synpunkter på Ebba von Sydowprogrammet härförleden. Jag hade så sent som i veckan läst ytterligare en sågning av von Sydow för att hon hade bangat för de "svåra" klassfrågorna.
Det mest oroväckande var att von Sydow inte
tycktes förstå Svelands problematiseringar.
skrev Stefan Spjuth i SvD. Jag ser det snarare som att hon valde att inte underkasta sig reporterns billiga försök att förenkla och vulgarisera. (Fan, nu har jag försvarat von Sydow TVÅ gånger... nu får det räcka)

Efter kycklingsallad på innergård vinglade vi till popklubben Crush på Deep. Nöjesguidens caféredaktör Gustaf Söderfeldt stod utanför och delade ut kondomer och glidmedel, det var snällt. Första utekvällen utan cigarettrök. Vissa gnäller om svettllukt - so what? Folk kommer att lära sig.

(Det är underbart med nya vänner, men jag saknar mina gamla. Jag hörde Anton på Sommartoppen - whuzzup Trollhättan? - och om några veckor (post Venedig) kommer Måns och Hannah. De har lovat att hyra en Jaguar.)

11 Comments:

At 16 juli, 2005 22:02, Anonymous Anonym said...

Erik, Ola, Axel och Alexandra saknade dig idag på Olof Viktors. På tal om gamla vänner.

 
At 17 juli, 2005 00:49, Blogger Thomas Pihl said...

Min närmaste och bästa kollega Maija brevväxlade med von Sydow när dom gick på, tror jag, högstadiet.
Då var Sydowskan en riktigt cool fanzineindiepoptjej som skrev ner Morrisseycitat på små lappar och anonymt stack in i skolkamraternas skåp.
Häpp!

 
At 17 juli, 2005 00:49, Blogger Margret said...

tor, du var så mild och fin på crush. mer tor i utelivet tack.
/M

 
At 17 juli, 2005 09:47, Blogger Tor Billgren said...

Alexandra: Vad trevligt att du har hittat hit! (För er andra kan jag tala om att Alexandra är moder till Axel och flickvän till Ola Melin)

M&R: Jag kände mig mycket mild och fin. Du var också fin. Jag samtycker med Bordas omdömen.

Thomas och Sebastian: Jag tycker inte att Sydowskan är BRA. Jag tycker att programmet om henne var spekulativt och dåligt. Det är skillnad.

 
At 17 juli, 2005 11:35, Blogger Thomas Pihl said...

Förresten saknar jag dig också, Tor.
De här dagarna på året borde vi ju vakna upp i en syrefattig liten segelbåt i någon löjligt vacker naturhamn. Det vill säga, JAG vaknar av ett enormt plask från akteränden. Det är Tor som tar sitt obligatoriska morgondopp. Varken 15-gradigt vatten, äckliga alger eller aggresiva svanar kan hindra dig. Sen steker du ägg och brer ostmackor innan jag ens hinner öppna ögonen.
Och sträcker över en kopp pulverkaffe och jag påminner om min pappa genom att be om "några frön till".
Nästa år, hissar vi segel igen.

 
At 17 juli, 2005 11:46, Blogger Tor Billgren said...

Fast de algbilder som tevenyheterna visat på sistone hade garanterat hållt mig från allt vad morgondopp heter... Kan jag få några frön till?

 
At 17 juli, 2005 21:25, Blogger Tomas Thulin said...

Hmm. Vissa klagar...

 
At 17 juli, 2005 23:18, Blogger Tor Billgren said...

Tomas, det där var inte tänkt som en pik mot dig. Det har ju stått i varenda tidning och omtalats i varenda P3-program...

 
At 18 juli, 2005 13:14, Blogger Anton Berg said...

På tal om Whazz up Trollhättan (Det var natuligtvis inte JAG som sa det...) och von Südow har jag lyckats avstyra att hon medverkar som gästprogramledare i Sommartoppen i år.

Att hajpa någon som för unga att må dåligt över sin egen stil, klädsmak, kroppsstorlek och gör allt för att visa hur tajt hon är med Paris Hilton är inget som jag vill syssla med.

Sanna tycker att det största problemet är att von S. har så stort huvud.

 
At 18 juli, 2005 13:19, Blogger Tor Billgren said...

Det var visst du som sa Whuzzup Trollhättan. Det hörde jag tydligt...

Och jag upprepar ånyo att jag inte är en Ebba von Sydow-beundrare, bara att programmet om henne var tendentiös journalistik.

Det var bra att du avstyrde gästprogramlederiet!

 
At 18 juli, 2005 14:58, Blogger Tor Billgren said...

Sebastian - du ÄR Ebba v S.

 

Skicka en kommentar

<< Home