torsdag, juni 23, 2005

Upptakt till midsommar

1.
Åkte ut till Vrångö med Thomas och Elise för att
a.) picknicka
b.) spela in skärgårdsljud. Försöka fånga tystnaden därute, höra hur flakmopparna kontrasterar mot den vita tomheten. Fåglarnas vingsus, havets kluckande. Och visst fick jag ljud inspelat. Åskmuller, regnsmatter på inverterat Eskulstunakurirenparaply och gny. När monsunen för ett ögonblick övergick till att bara vara skyfall satte vi oss i kyrktrappen som var utrustat med ett (litet) tak.

2.
Följde med Smögens sjöräddningsbåt O. Bolin på en resa till Hambersund för att delta vid namngivningen av en ny båt. Och spela in ljud. Intervjua. Och visst fick jag ljud inspelat. Särskilt på hemvägen när det kom ett larm. Kunde knappast komma lägligare för mig - livedramatik. Fast fy för helvetes satans jävlar vad jag blev sjösjuk. Hög fart. Mot sjön. Länge. Det slog mina upplevelser på flottans (numera utrangerade) torpedbärgare pelikanen med båtlängder.


Bogseringsföretag väster om Smögen

3.
Så mina bussar och tåg och hela planeringen rasade. När bussen som jag prickat in mig på för att överhuvudtaget komma till Malmö samma dygn INTE kom, och batteriet i mobilen dog, undrade om jag det var en sammansvärjning. Nästa buss gick två timmar senare. 22.00. Jag gick upp på krogen. Läste tidningen. Solade i solnedgången. Drack öl. Fick min telefon laddad av kocken. Drack ett glas vin. Ah.

4.
Tack till Elise för utlån av MD (den funkade jättebra). Tack till Gustaf för att jag fick bo hos dig och krångla om ytterligare en natt som inte blev av. Tack till Erik för att du bokade biljetter till mig. Tack till Thomas för att du blev min sambanscentral när telefonen dog, och för att du erbjöd mig logi. Och tack till Anders som
a.) hämtade mig på Nils Ericson-terminalen 00.45 i natt.
b.) gav mig logi
c.) bjöd på frukost 06.00
d.) skjutsade mig till 06.40-tåget

5.
Nu ska jag äta lunch.

3 Comments:

At 23 juni, 2005 15:11, Blogger Måns said...

Vilket äventyr, Tor!
Och åh vad jag saknar västkusten.

Förresten, har du åkt Stridsbåt90?
Det ska tydligen vara en upplevelse...

 
At 23 juni, 2005 15:36, Blogger Tor Billgren said...

Ja när jag gjorde mitt Kustartillerireportage åkte jag den lilla versionen av Stridsbåt 90. A perfect darling.

 
At 23 juni, 2005 15:45, Blogger Tor Billgren said...

Je tog åltiner me mej förstår ii
å dôm je kastade handlöst i sjön,
å då je sa till mij sjôlv att här får ii
nånting å roe er me där på bönn.
Å sedan rodde je sakta mot kågen,
fön nôn bråska de va inte alls.
Je va så livad å gla uti hågen,
å sjongde Ålefiskarns vals.

 

Skicka en kommentar

<< Home