tisdag, juni 14, 2005

Böcker

Bloggkedjebrev från Hans Kullin:

Total number of books owned?
200

Latest book I bought?
Maria Hallman - Homosexualitet är synd

Latest book I've read?
Christoph Cox & Daniel Warner (ed) - Audio Culture - readings in modern music

Five books that mean a lot to me (books I've read more than 3 times)?
I haven't read any books three times, but these books have definitely had some impact on me:

* Herrman Hesse - Steppenwolf
* James Joyce - Ulysses
* Erich Auerbach - Mimesis
* Michail Bulgakov - The Master and Margarita
* Ernest Hemingway - The sun also rises

Tag 5 people and have them fill this out on their blog.
Julia Svensson, Björn af Kleen, Thomas Pihl, Måns Eriksson and Anton Berg.

7 Comments:

At 14 juni, 2005 12:53, Blogger Måns said...

Jag lämnar mitt svar här då:
Total number of books owned?
Tja det står drygt 300 i bokhyllan här.
Fast de är ju mina OCH Hannahs.

Latest book I bought?
Leif GW Persson - Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Latest book I've read?
Se ovan.
Och Per-Anders Fogelström - Mina drömmars stad på ljudbok (inläst av Helge Skoog).

Five books that mean a lot to me (books I've read more than 3 times)?
Samma här - har nog inte läst någon bok tre gånger.
Jag svara som Tor - de här böckerna har haft betydelse för mig.
* Astrid Lindgren - Stora Emilboken
* Tage Danielsson - Sagor för barn över 18 år
* Vilhelm Moberg - Utvandrarböckerna
* Göran Tunström - Tjuven
* Albert Camus - Pesten

Nu vill jag att Prutteba och Ankusch svara också! (Jag känner inga andra bloggare)

 
At 14 juni, 2005 22:31, Blogger Anders said...

Vet inte hur många bokar jag har. En hylla hemma och tolv banankartonger i stugan.

Senast köpta är Vi kapade en ubåt av amiral Daniel V. Gallery, US Navy.

Senast färdiglästa är Färd med Mörkrets hjärta av Olof Lagercrantz (direkt efter Conrads Heart of Darkness på engelska). Håller nu på med Kodboken av Simon Singh. Har precis lärt mig hur tyskarnas kryptomaskin Enigma egentligen fungerade.
VXAABDAD12BBAAVXVV, som vi kryptörer skämtsamt brukar säga.

Litteratur som gett mig mest: Kalle Anka och Bamse.
I dem lärde jag mig läsa.
Carl Barks visade mig världen.
Rune Andréasson gav mig exempel på hur den kan bli bättre.

 
At 14 juni, 2005 22:35, Blogger Måns said...

Rune Andréasson var ju godisfacist.
Att klunka i sig honung - det är okej, men de enda som äter godis i Bamseserierna var små äckliga råttor.

Fast visst - Bamse är the shit.

 
At 15 juni, 2005 13:36, Blogger Anders said...

Frukt är godis.

 
At 16 juni, 2005 16:44, Blogger Robert Cumming said...

Bloggkedjebrev? Är det samma som en mem (som det heter på livejournal)?

 
At 17 juni, 2005 18:42, Blogger Thomas Pihl said...

Vem är Malte, och vad gör han i vår blogg?

 
At 18 juni, 2005 10:39, Blogger Tor Billgren said...

Malte är en bekanting från huvudstaden. Vad trevligt.

 

Skicka en kommentar

<< Home