måndag, juli 26, 2010

Hobby

Okej, det här intresserar kanske på sin höjd Anders, som har vett att ta dylika ting seriöst. Ni andra kan ju läsa och göra er löjliga över mig vid lämpligt tillfälle. (Ej 20100807)

Jo, det är så här.

Rent hypotetiskt alltså.

Anders. OM man skulle börja samla på såna här:

Vilket är det korrekta sättet att förvara/ställa ut objekten?

Det handlar alltså om Mattel-tillverkade Die Cast bilar från filmen Cars. De är ca 9 centimeter långa och av metall.

Ska man ha någon slags monter eller askar i plast? Eller skåp i glas? Belysning?

Anders! Jag räknar med ett klokt inlägg från dig. Ni andra kan ju ha skrattfest...

3 Comments:

At 26 juli, 2010 23:09, Blogger Anders said...

Ah!
Delikat spörsmål.
Och du talar i sanning med en broder.
Jag handbyggde under sent 90-tal ett vitrinskåp av gamla spröjsade fönster för att hysa mina plastmodeller av tyska andravärldskrigsplan i skala 1:72.
Med glashyllor.
Och infällda spotlights.
Mycket ambitiöst.
Rymde dock inte min Messerschmitt 321 Gigant.
Står nu isärmonterat på vinden i stugan.
Inte Giganten. Skåpet.
Flygmaskinerna ligger packade i hangarfartygsvåningsförsedda flyttkartonger.

Har också funderat på att radda upp mina Corgi-bilar. Har inte så många, en jagga, en cittra-padda, ett par Ford Thunderbird, några VW-bussar, etc.
Har dock inte kommit till skott med det. Så de är parkerade i arkivskåpet här bakom mig. Måste dra ut lådan. Där är de, ja.

Nå. Några saker bör redas ut:
1. Hobbysamlar du eller hardcoresamlar du?
2. Vill du flasha förpackningarna eller är det bilformerna och färgerna som ska synas?
3. Är det lite pinsamt?

Jag har bara hobbysamlat, dvs, samlat på det jag fastnat för, inte hela serier i ständig jakt på Den Kompletta Samlingen. För det tar så in i helvete med plats. Om man inte samlar filmisar.
Förpackningar är tråkiga, tycker jag. Det är ju själva objektet som är grejen och ska synas.
Om det är liiite pinsamt (vilket det alltid varit för mig) vill man kanske inte bygga ett guldaltare i vardagsrummet. Bättre då med ett litet smidigt skåp att ha på halvt undanskymd plats dit man kan ta invigda som har vett att uppskatta samlandet.
Å andra sidan är det ju chict att bejaka gossen i sig och kokettera med ett udda samlande.

Hade jag varit du, och det är jag ju så gott som, så hade jag satsat på kanske ett mindre vägghängt skåp med belysning och placerat det i en trapp, en korridor eller ett genomgångsrum. Där kan man stanna till med en likasinnad på besök och säga ”den där godbiten var jag tvungen att beställa från Tyskland” utan att få höra från mindre likasinnade: ”ja, nu ska han visa upp sina leeeksaaaksbilar, fniss fniss.”
Det lilla skåpet kan ju inte visa hela samlingen (om samlingen är eller ska bli stor), men kan visa upp de favoriter du har för tillfället, tex nya fynd, en fin miniserie eller de verkliga rariteterna. Om man märker på besökaren att det lilla smakprovet imponerar, så kan man tillsammans smyga iväg och titta i kartongerna på vinden för att ta in hela samlingens vidd.

Å tredje sidan är det häftigt med mängd. Och di där tingestarna är ju inte så rackarns stora. Tänk att göra ett ganska brett med grunt (inte grönt, grundt) vägghängt skåp med enkla glasskjutdörrar och så bara prrrrrrrr radda upp alla bilarna hylla efter hylla! Maffigt. Vitmålat invändigt med en eller flera spottar som lyser uppifrån taket snett in i skåpet. Finns det plats så vore det ju aptufft!

 
At 27 juli, 2010 21:08, Blogger adam said...

Vore det inte coolt att ta ett gammalt 60-talshyresrättsbadrumsskåp och byta ut spegeln mot en glasruta som kan öppnas åt sidan. Det blir inte så djupt, kan ha flera hyllor och hade passat i er hall.

 
At 27 juli, 2010 22:28, Blogger Anders said...

Ja, det är en helrätt idé!
Men hante di där badrumsskåpen typ en stor bred metallarm som sitter på dörrens baksida och fungerar som gångjärn? Då skymmer ju den bilarna när man tittar genom glaset. Måste undersökas.

 

Skicka en kommentar

<< Home