tisdag, mars 30, 2010

Enastående karaktärer #14

Karaktär:
Col. Hans Landa

Skådespelare:
Christoph Walz

Film:
Inglourious Basterds

Motivering:
Ett fullfjädrat psyko!
Så flärdfull, språkbegåvad, spelat älskvärd och överdriven!
Hans sätt att fullständigt bryta ner sitt offer med bara tal och gester är oerhört nervpåträngande.
(Landa kallas Judejägaren och letar upp judar som Wehrmacht missat att döda)
Jag satt som på små spetsiga hakkors under de scener han fick bre ut sig i filmen.
Bästa minen gör han när han sitter med en intill döden skrämd kvinna som med sina sista krafter ändå uppbådar en nödvändig fasad för att dölja sitt judiska ursprung - henne bjuder han på Apfel Strudel och så upptäcker denne Landa att han glömt grädden.
- Jag glömde beställa grädde!
- Vänta på la creme!
Och så skrattar han ett mys-psyko-underbett-skratt och det finns ingen plats i hela världen jag mindre vill vara på just då än vid hans bord...

3 Comments:

At 30 mars, 2010 21:52, Blogger Anders said...

Ja, det var en läskig fan.
Bäst i den filmen.

 
At 30 mars, 2010 22:38, Blogger Gustaf said...

Ja, som sagt, bäst i en annars ganska spretig och kônstig rulle.

För övrigt vill jag gärna ha en invitation till denna nyregistrerade användare, så att "Johnny Bode-sällskapet" kan flytta hem till sin egen blogg. Kan det gå att ordna?

 
At 11 april, 2010 14:49, Blogger Tor Billgren said...

Bah! Jag har inte sett den än. Men vill. Så snart som möjligt! Tack för att du återupplivade denna briljanta genre, Anton.

 

Skicka en kommentar

<< Home