onsdag, mars 24, 2010

En ny nivå av nördighet

8 Comments:

At 26 mars, 2010 19:40, Blogger Anton Berg said...

Jag ÄLSKAR det!!!!!

 
At 27 mars, 2010 00:33, Blogger sebastian said...

OMG! Jag hade hört talas om det, det hade jag, men jag anade inte att det fanns så nära...

 
At 28 mars, 2010 23:39, Blogger Anders said...

Vadå hört talas om!??
Detta var ju Topo Sectretas.
Det finns alltså en läcka.
Vederbörande kommer att få fötterna inbyggda i Legobitar - de där tunga kölarna som man sätter under Legobåtarna så de inte ska tippa - och placeras på ståplats i Nybroviken.

Anton, det finns planer på fler konstruktioner. Men det kan dröja lite, arbetet tar så fruktansvärt mycket tid från all meningsfull hobby.

 
At 29 mars, 2010 10:09, Blogger Anton Berg said...

Men är det DU Anders?
Jag fattade inte det! Oboj!
Jag sitter ju här och bara väntar på att Albin ska växa ifrån Duplot så vi kan börja köpa in RIKTIGT lego!

Dags att ta hem legokistan från Figeholm redan nu alltså.

Fantastiskt Anders! Jag har planer på en lego-dokumentär, du verkar också ha vett att uppskatta riktiga lego-ingenjörer/designer därute i cyberspejs...

Vad är LDD? Någon slags 3D-data-grej va?

Lego Lindberg borde ju gett mig en hint...

 
At 29 mars, 2010 11:32, Blogger Anders said...

Jupp, det är undertecknad som knåpat ihop den därna.
LDD står för Lego Digital Designer och är ett gratisprogram man kan tanka ner från legos hemsida. Det bygger vad jag förstår på deras egna CAD-program där deras proffsformgivare gör nya byggsatser.
Det var faktiskt riktigt roligt att använda, även om utbudet av delar inte är komplett. Det skojiga är att när man har byggt sig en ditigal modell kan man med ett knapptryck köpa alla delarna och få dem hemskickade. Och man kan få en byggbeskrivning och till och med en låda med bild på sin egen modell, som ser ut precis som de i leksaksaffären!
Men det är ganska dyrt, så jag köpte i stället mina bitar via Legotjänsten Pick a Brick, då blir priset ungefär det halva.

AFOL-världen (Adult friend of Lego) är gigantisk och det finns en jäkla massa nördar som sitter och bygger fantastiska skapelser. Många fina "klassiska" Legokonstruktioner, men även rent konstnärliga prylar.

 
At 29 mars, 2010 21:47, Blogger sebastian said...

Nä, jag visste inget om ditt super-x-hemliga bofors-projekt. Men jag hade hört talas om Legos program. En Volvo-vän till mig berättade att en kollega till honom alltid bygger senaste lastbilsmodellen. Och faktiskt att de, Volvo, på allvar använder det programmet (eller kanske proffs-varianten) för att låta lastbilschaffisarna själva placera ut mugghållare och liknande i sina lastbilar.

 
At 31 mars, 2010 15:37, Blogger Anders said...

Naaaaa, testar de mugghållare i LEGO!??1?
Snarare har de väl Volvos eget CAD-program?
Fast Volvos formgivare kanske jobbar i Lego allihop, vad vet man?

 
At 07 april, 2010 15:33, Blogger Gustaf said...

Fantastiskt! Du ger ordet legosoldat en helt ny innebörd Anders. Mer!

 

Skicka en kommentar

<< Home