måndag, februari 23, 2009

Rapport från tv-soffan

Anders Södergrens silvermedalj igår var naturligtvis helt underbar och det bästa som hänt i Vinterstudion den här säsongen. Men roligast hade jag åt två andra detaljer:

1. När Södergren rycker och spräcker fältet går expertkommentator Anders Blomqvist i spinn och skriker "Det blir en lucka! Nu spricker det!" typ.
Jacob Hård skrattar bredvid och man anar att han också är glad åt loppets utveckling. Men sen kommer förklaringen:
"Oj vad du spottar Anders! Det är nästan som Christer Ulfbåge! Det tar vi som ett gott tecken!"

2. Sista utförsbacken in mot mål. Södergren ligger tvåa, avhängd av Northug men precis före ryssen Legkov. Som plötsligt, med stumma ben, trasslar till det för sig och stupar i snön.
Då skriker Blomqvist till i mikrofonen, i ren upphetsning:
- Jaaaaaaa! Det blir medalj!
Skadeglädje är den enda sanna skidglädjen. Undrar vad han kommer säga om Northug vallar bort sig på stafetten?

För övrigt hyllar jag Hård och Blomqvist lika mycket som jag dissar Ulfbåge och Grenemark. De förra har bra koll, undviker klyschor, pratar med åkarna, uppdaterar RELEVANT information och sprider skön stämning. De senare missar i allt ovanstående, om än knappt i stämning.
Men varför sätta de sura gubbarna i mupparna som ska träta med varandra om vem som haft minst fel i senaste gissningen i kommentatorshytten när det pågår ett VM samtidigt?

Nu: pulka i snön med en lite friskare Albin!

2 Comments:

At 24 februari, 2009 13:45, Anonymous Anonym said...

Pappaledig! Jag vill bli pappaledig.

Häromkvällen snöade det i Göteborg. Det kom säkert en decimeter på några timmar. Klockan elva på kvällen såg vi en majornapappa som räknat ut att snön skulle va borta redan nästa dag. Han pulsade fram i snöfallet med en plastpulka efter sig och i den en liten nyvaken overallspingvin. Han hade väckt barnet och sagt: "Nu jävlar, ungen min, får du ta och vakna! Du och pappa ska ut och pulka sig mätta. Det ges bara en chans per år i den här staden och den är nu!"

 
At 24 februari, 2009 13:47, Anonymous Anonym said...

pope? Vad hände här? Det var ju jag som skrev det där!! Sno min historia så där...

 

Skicka en kommentar

<< Home