söndag, februari 01, 2009

Doftchock däckade köttälskare




Jag har vid otaliga tillfällen lovat och svurit på att jag aldrig kommer att ge upp min käraste last: torkat/rökt kött i alla dess former och varianter (salami etc inräknat). I Sydafrika är torkat kött - biltong - oerhört populärt, det säljs i alla butiker, kiosker och bensinstationer ungefär som lakritsremmar eller cigariller - struts, kudu (söt antilop), biff i olika kryddningar och så vidare. Förra gången jag var här var jag storkonsument och hade alltid en liten påse i benfickan för okontrollerat okynnesätande.

I början av den nu pågående vistelsen i Sydafrika var jag också storkonsument. Men så hände något. Jag råkade gå förbi biltongavdelningen på vårt matvaruhus och höll på att slås till golvet i kramper... Det är en sak när de torkade köttbitarna står i små ställ vid kassan, men när de är samlade i hundratals i en hel avdelning koncentreras den annars aptitretande doften till något outtalbart vidrigt äckligt vämjeligt. Och nu kan jag inte äta mina små älsklingar längre - trots att det gått två veckor sedan chocken. Det går inte. Det är stopp. Omöjligt. Jag förväntar mig ingen sympati från Gustaf och Sebastian i det här ärendet, men ni andra kan väl skriva några uppmuntrande rader?

5 Comments:

At 01 februari, 2009 23:02, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Var så god, lite uppmuntran: Du behöver inte känna dig onormal,Tor. Med tiden kommer det till alla kännande personer. Eftersom jag nyss köpt Hemma värst på dvd säger jag som hippie-Neil: "Vegetable rights and peace!"

 
At 02 februari, 2009 00:01, Blogger Anders said...

Å fy!
När jag såg bilden trodde jag att den var från dagens nyhet om den fruktansvärda olyckan i Kenya då 111 människor brändes ihjäl när de försökte samla upp olja från en kraschad tankbil.
Jag är ledsen att strö salt i såret, Tor, men vad som återstod av de arma själarna såg ut precis så där.
Hulp.

 
At 02 februari, 2009 11:02, Blogger adam said...

You don´t make friends with salad.

 
At 04 februari, 2009 08:36, Anonymous Anonym said...

Tor, hur tänkte du? Brukar du gå omkring och gnaga på såna där grisöron de säljer på Willys hemma i Sverige?

 
At 06 februari, 2009 12:33, Blogger Tor Billgren said...

Gustaf: Hi hi, jag har redan ätit min första påse biltonger efter krisen.

Anders: Nu vill jag spy upp dem igen.

Adam: Word.

Sebastian: Nej.

 

Skicka en kommentar

<< Home