måndag, oktober 13, 2008

Ålkråka!

Snoozade en timme i morse. Kom upp alldeles för sent. Och av hävd och tradition så passar Västtrafik på att dubbelstraffa den som redan är sent ute med inställda vagnar. Därför kom jag alldeles för sent till drottningtorget (utanför centralen). Men som tur var stod det att 2an skulle komma om 1 minut. Det gjorde den inte. Jag väntade lite tjurigt, och flyttade mig bort från de fotbollsspelande ungdomarna vid hållplatsen för att slippa känna mig pinsamt gubbig när bollen skulle komma att träffa mig och de skulle fnissa lite förläget. Istället kikade jag på höstlöven i den bruna kanalen. Och då, från ingenstans, dök en ålkråka upp till ytan. Med en ålajävel i näbben! Och de var engagerade i öppen strid. Ålen slingrade sig runt halsen på kråkan och kämpade för att bli tappad tillbaks i vattnet. Jag förbannade vagnen när den så slutligen kom, för striden var inte över. Skarven hade haft ålen till tre fjärdedelar ner i halsen, men ålen hade lyckats kravla sig upp ändå! Lite googlande visade mig vad den fågeln är kapabel till, och det blev också en fin värdemätare för hjälten i vår historia, ålen:


6 Comments:

At 13 oktober, 2008 14:43, Blogger Tor Billgren said...

Vidrigt, vidrigt, vidrigt. Evig död åt djur som äter på det viset!

 
At 13 oktober, 2008 15:47, Blogger Anton Berg said...

Haha! Bilden längst ner till vänster är ju underbar. Han ser ut som han svalt en purjo!

 
At 13 oktober, 2008 15:47, Blogger Anton Berg said...

HÖGER menade jag.

 
At 13 oktober, 2008 21:00, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Hahaha! Han ser inte klok ut! Ingen tvekan om att de här djuren härstammar från dinosaurierna. Jag ska skaffa en tam med ring runt halsen, som ska få fiska surströmming åt mig.

 
At 13 oktober, 2008 21:07, Blogger Anders said...

Aj.
Fisken kan ju bita en i magen inifrån.

Sebastian, jag kommer aldrig att förlåta dig för att du inte stannade kvar och såg hur kampen slutade.
Ärketaskigt att lägga upp en sådan dramatisk historia och bara: "Men sen vet jag inte hur det gick för jag var tvungen att ta vagnen för tänk om jag kom fram fyra minuter senare när jag redan hade försovit mig tjugosju timmar, mjähä buhu."

 
At 13 oktober, 2008 22:40, Anonymous Anonym said...

Du har rätt Anders! Jag ska ha spö och stryk för att jag är så fast i mitt småborgerliga medelklasstänkande att jag inte ens övervägde att hoppa över en vagn....

 

Skicka en kommentar

<< Home