måndag, november 12, 2007

Kroppslig musik

Det ska sägas att det pirrade till redan när jag insåg att vi skulle få höra Gårdakvarnar och skit spelas på den stora orkestern - så förutsättningarna var ju goda. Men sen... Jag rös, svettades, rös. Och kämpade med tårarna. Det var så storslaget. Den här enkla låten som får mig att vackla redan i sitt lilla format, och nu var den fysisk, den var överallt, den omslöt mig. Den var pukor som kortslöt hjärnan, den var en varm vind av stråkar som lyfte oss mot taket, den var gäll oboe och mörk, moderlig tvärflöjt som tog sig in under huden, och den var Håkan Hellström rätt in i hjärtat!

Gårdakvarnar och skit

5 Comments:

At 12 november, 2007 21:12, Anonymous Anonym said...

Och till den här kontrasten mellan Håkans spröda röst och Anders Berglunds Hollywoodbombastiska arrangemang, satt lillasyrran och grät.

http://youtube.com/watch?v=fn7dbKg9PxE

 
At 12 november, 2007 21:57, Anonymous Anonym said...

Jag sitter med gåshud framför datorn, Sebastian. Jag har sett Håkan många gånger men denna konsert skulle jag gett allt, allt för att få se. Håkan och en symfoniorkester. Givetvis. Kan inte bli bättre.

 
At 12 november, 2007 21:59, Anonymous Anonym said...

Det bara måste bli en DVD av detta?

 
At 12 november, 2007 22:17, Anonymous Anonym said...

Kul att det går fram trots den dåliga kvaliten. SVT filmade konserten jag var på med 5-6 kameror, och de sa att det ska visas i mellandagarna!

 
At 13 november, 2007 08:47, Blogger Tor Billgren said...

Det här var alltså en inspelning från i våras eller? Det är en vanskilg sak att kombinera symoniorkester med popmusik. Björks hitkavalkad med symfoniorkester kan bara betraktas som ett misslyckande. Att låta en hundramannaorkester spela så att det låter unisont är stendumt. Detta lät bättre, ser verkligen fram emot sändningen. Gillade särskilt percussion-klick-klocket.

 

Skicka en kommentar

<< Home