tisdag, december 05, 2006

Roligaste tidsfördrivet just nu

http://www.istopmotion.com/

15 Comments:

At 05 december, 2006 18:38, Blogger Anders said...

Vadå?
Gör du egna filmer?

 
At 05 december, 2006 20:10, Blogger Thomas Pihl said...

Yups!
Mästerverk!

Jag har gjort en som heter Elaka molnet, och handlar om ett elakt moln av lera.
Och så har jag gjort en som heter Den magiska pepparkillen och handlar om en pepparkaksdegsklump som blir en pepparkaka som först är ledsen och sen glad.

Båda filmerna har tagit typ en halvtimme från idéstadie till färdig produkt : )

Men det är ett fantastiskt program. Oerhört lätt att använda, och samtidigt fullt möjligt att få ett bra resultat med.

Bildfångstprogram kallas det. Finns även till pc. Själva principen är att den första bildruta du sparar läggs som en bakgrund på skärmen, över den projiceras det som kameran filmar för tillfället (det funkar med en vanlig webkamera) och därför är det väldigt lätt att se hur mycket man bör flytta armen på sin lergubbe.

Här finns det vi gjorde i lördags, samtidigt som vi drack massor av vin. Elise har gjort dansvideon. Jag har gjort pepparkakan.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1510993336

 
At 05 december, 2006 22:07, Blogger Anders said...

Åh, så snyggt!
Vad roligt det ser ut!
Som ett tjeckiskt barnprogram när man var liten.
Jag vägrar att testa, jag är rädd att bli tungt beroende...

 
At 06 december, 2006 14:12, Blogger Thomas Pihl said...

Javisst! Tjeckerna körde hårt med Mac-datorer på sjuttiotalet.
Oimp Qtop!

 
At 06 december, 2006 17:10, Blogger Tor Billgren said...

Är det riktig lera eller datalera?

 
At 06 december, 2006 17:11, Blogger Tor Billgren said...

Är det riktig lera eller datalera?

 
At 06 december, 2006 20:26, Blogger Anders said...

1 dl vatten
4 msk vetemjöl
2 tsk salt
5 dl pixlar

 
At 07 december, 2006 08:56, Blogger Thomas Pihl said...

Riktig lera.

 
At 07 december, 2006 20:25, Blogger Anton Berg said...

Jag vill se filmerna!
Jag hittar dom inte, är jag trög?

 
At 08 december, 2006 08:56, Blogger Thomas Pihl said...

Anton.
Kopiera länken i slutet av mitt långa inlägg ovan.
(Jag har fortfarande inte lärt mig hur man gör aktiva länkar i kommentatorsrutan.)

 
At 08 december, 2006 12:55, Blogger Anton Berg said...

Jamen jag ahr ju gjort precis det, men då kommer det upp filmer som jag inte tror ni gjort. Vad heter dom? Vad har ni döpt själva filerna elelr filmerna till?

 
At 08 december, 2006 13:19, Blogger Anders said...

Du ska bara fortsätta titta, Anton.
Jäkla MTV-generation utan uthållighet...

 
At 08 december, 2006 15:22, Blogger Thomas Pihl said...

P3-attityd.

Tjopp tjopp!
Klipp klipp!
Svooosj svooosj!

Färdigt!

 
At 08 december, 2006 15:59, Blogger Anton Berg said...

Ja NU funkar det, jag fick inte med hela länken först.

Wow, grymt snajdigt! Pepparkillen är ju klar favorit.
Men hur är det med rättigheterna till musiken, ligger du fortfarande i förhandling?

 
At 08 december, 2006 16:02, Blogger Thomas Pihl said...

Jag gör ju en cover på min låt, så det borde ju vara lugnt.

Elise däremot, har blivit uppringd av Madonnas skivbolag. De undrar om hon vill göra hennes nästa video.

 

Skicka en kommentar

<< Home