måndag, september 11, 2006

Public Service-service

Hellre läte jag mig dräpas

– ett program om sjösjukan


Torsdag 14 september 14.03
Måndag 18 september 18.15



De flesta har upplevt den. Många sätter aldrig sin fot på ett fartyg igen efter att ha råkat ut för den. Andra trotsar den gång på gång utan att avskräckas av att ständigt behöva spy. Tor Billgren tar oss med på en räddningskryssare, en ubåt och en 114 år gammal skuta och testar sjösjukan på sig själv och diskuterar den med folk på de olika båtarna. Vi gör även nedslag i några berömda litterära och filmiska sjösjukor.

16 Comments:

At 11 september, 2006 11:50, Blogger Jonas Bergroth said...

Tor. Jag vill att du sätter upp mig på listan. Alltså listan på förbeställningar av den magnifika samlings-cd-boxen "Billgrens radioprogram med marintema", som jag verkligen hoppas du gör någon gång.
Jag är omättlig på detta. Kommer att sitta klistrad.

 
At 11 september, 2006 12:18, Blogger Thomas Pihl said...

Ska bli kul att höra, Tor.
Jag har ju seglat ganska mycket, men välidgt sällan på det stora havet.
Har bara känt av sjösjuka en gång, sydväst om Landsort, där dyningarna rullade in.

 
At 11 september, 2006 14:07, Blogger Tor Billgren said...

Ja vi får se. Jag vågade inte gå ut med pressmeddelandet förrän nu. Det var först igår det lossnade. Det har gått extremt trögt den här gången, men nu har jag i alla fall lite struktur på det, och jag har tillåtit mig själv att blogga hela förmiddagen:

Ludwig van Beethovens 5:e Symfoni

Världen Idag och statistik. Igen...

 
At 11 september, 2006 14:22, Blogger Anders said...

Löjtrålare i Luleå skärgård.
Oktoberstorm.
Trålen som ett stort ankare, båten som en pendel på ytan.
Försöker äta och sova mellan passen. Två meter från dieselmotorn som vrålar vanvettigt och spyr avgaser och motorolja.
Potatislimpa.
Hörselkåpor.
Urk.

Ska bli härligt att lyssna på, Tor!

 
At 11 september, 2006 18:10, Blogger Anders said...

Rids du av den gröna maran på bilden, Tor?

 
At 11 september, 2006 18:11, Blogger Tor Billgren said...

Nej det är ju spegelblankt hav. Jag instruerar knopslagning.

 
At 11 september, 2006 20:58, Blogger Anders said...

"Så här gör ni en flack rumpstek som håller ihop spypåsen, landkrabbor!"

 
At 12 september, 2006 11:28, Blogger Jonas Bergroth said...

Knopar, denna underbara konst!
Har ni sett detta:
Knepiga knopar

Själv använder jag i princip bara:
Råbandsknop
Dubbelt halvslag
Skotstek
Pålstek
Överhandsknop i åtta

Fast nu har jag till min förskräckelse upptäckt att knappt någon av dessa klassificeras som "säkra" på sajten som jag länkat till. Dags att utöka repertoaren!

 
At 12 september, 2006 22:04, Blogger Anders said...

Jag försluter av princip aldrig något.

 
At 13 september, 2006 04:40, Blogger Måns said...

Inte jag heller... (fråga H!)

 
At 14 september, 2006 14:34, Blogger Anders said...

Lyssnar nu, Tor!
Hurp...
Det är bra!
Ulk...
Jävligt bra...
Uäbl...

 
At 14 september, 2006 14:39, Blogger Anders said...

Ha ha!
Sjösjuka som straff!

 
At 14 september, 2006 15:15, Blogger Tor Billgren said...

Tack, Anders.

Knopar jag anvädner:

- Pålstek (en av de viktigaste)
- Råbandsknop (knyter den fortfarande fel 40 % av försöken)
- Skotstek (som ju är en variant av råbandsknopen)
- Dubbelt halvslag (oerhört användbar och pålitlig)
- Rosett
- Åtta
- Nyckstek
- Engelsk säckknop (mycket oanvändbar)
Dubbelt halvslag om egen part (också käck)

Jag fick Greiderboken från Ad Libris idag, Jonas.

 
At 14 september, 2006 16:20, Blogger Anders said...

Jag börjar alltid mina halvslag från fel håll.
ALLTID!

Blev avbruten ombord på ubåten.
Jävla arbete.
Kan inte plocka ner programmet på jobbet.
Jävla brandvägg.
Ska lyssna klart hemma.
Härligt!

 
At 14 september, 2006 20:04, Blogger Anders said...

Aaah, nu har jag hört hela.
Fantastiskt.
Vilket intro.
Vilken resa.
Vilka ljud.
Mästerligt, Tor.

 
At 17 september, 2006 19:40, Blogger Anton Berg said...

Fan, jag hade skrivit skitlångt så funkade inte mitt internet och allt raderades!

Jag vill hursomhelst veta när reprisen är, för jag var i Spanien och missade allt!

Mina knopar:
Råbandsknop
Dubbelt halvslag (när gör man enkelt?)
Pålstek
Åtta

 

Skicka en kommentar

<< Home