fredag, september 22, 2006

Bokmässetider är pressmeddelandetider

Juryn för Sveriges essäfonds essäpris väljer att inte utse någon pristagare för 2006.
[...]
Bland de nomineringar som med möda ändå tillställts årets jury har det förvisso funnits goda texter; reportage och debattinlägg framför allt. Men den essä som spänner språket, tänjer formen, ämnesmässigt öppnar djupen och därmed utvecklar essän som genre, har vi inte funnit. Inte heller har jurymedlemmarnas egna läsningar inom ramen för priset lett till ett förslag att enas om. Vi finner det angeläget att essäns status höjs. Det förutsätter att kvalitetsribban hos kulturtidskrifterna höjs.

Snark --- men vad trevligt för Sveriges Essäfond. Nu kommer de säkert i TV och radio och kan berätta om det kritiska läget och förslappningen inom den svenska kulturjournalistiken. Har det månne med bloggandet att göra? Eller är boven de många nya kulturtidskrifterna? Jag tror Sveriges Essäfond får lov att sätta på sig lite större glasögon inför nästa år.

4 Comments:

At 22 september, 2006 12:14, Blogger Jonas Bergroth said...

Tja, jag är delvis part i målet, eftersom jag nominerat en Lira-text som uppenbart inte föll Aneröd m fl på läppen. Men jag kan ändå inte hålla mig:

Jag fattar inte hur man kan vara så förbannat klåparaktig att man inte hittar något värt att prisa. Om det är dåligt med nomineringar får väl juryn nominera själva.

Det är svårt att uttala sig tvärsäkert om exakt vad som hänt. Men man misstänker att det någonstans lurar trångsynthet eller helt enkelt dålig koll. Oavsett detta är det inkompetent att inte organisera saken bättre än såhär.

 
At 22 september, 2006 14:48, Blogger Anton Berg said...

Jag tycker dom borde instifta ett pris för bästa blogg alternativt bästa blogginlägg.

Då skulle det vara ett pris som åtminstone angick någon.

 
At 23 september, 2006 22:16, Blogger Anders said...

Var skulle vi hänga diplomet?

 
At 24 september, 2006 02:09, Anonymous Anonym said...

problemet är att jag inte skrivit min essä än. om en snurrig dag på bokmässan och att se matmos på nefertiti. och, med vissa problem och förveklingar, cykla hem sedan. det får kanske vänta tills nästa år.
all the best!

 

Skicka en kommentar

<< Home