onsdag, september 20, 2006

Notera:

Företaget där jag är anställd anlitar ett mediebevakningsföretag.
Varje dag får vi rapporter om nyhetsartiklar på nätet som innehåller vårt företagsnamn eller vissa nyckelord relevanta för vår verksamhet.
Varje dag läser jag därför artiklar från exempelvis Dagens Industri, Svenska Dagbladet, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Piteåtidningen och andra drakar.

Här om dagen dök dock ett nytt namn upp på listan.
Kustarnik.
Nyhetsartikeln som fastnat i bevakningsnätet var Tors inlägg där han gör en betraktelse över det första brevet han fått från mitt företag trots att han bor i en stad vars namn innehåller ordet för mitt företags huvudprodukt.
Jag blev först glatt förvånad.
Sedan fundersam.
Sedan lite illa till mods.

Idag kom en ny lista med artiklar där företagsnamnet och nyckelorden förekommer.
Och kustarnik fanns med igen. Denna gång var det Thomas inlägg rörande en TT-flash om firman där jag jobbar som hamnat under mediebevakningsföretagets lupp.

Jag känner att jag vill göra er uppmärksamma på detta.
För min del blev det en aha-upplevelse, trots att jag redan vet att detta är ett offentligt forum öppet för vem som helst att läsa. Det upptäckte vi ju alla i samband med inläggen om Elitlistan.
Men just dessa automatiska bevakningar tillför en ny dimension.

Det är alltså inte frågan om någon som spontant kommer på att Googla efter ett ord och råkar få upp oss i träfflistan, utan om en systematisk dammsugning av nätet.
I just mitt företags fall känns det kanske harmlöst. Men självfallet finns det en rad företag, organisationer och kanske myndigheter som nyttjar samma sorts tjänster.
Vilket innebär att när man sitter och raljerar över något med polarna så här på bloggen kan det fiskas upp och nagelfaras i sammanhang man alls inte tänkt på när man skrev.

Jaha, och? Det är väl inget konstigt? Bloggen ska vara offentlig, det är ju en stor del av vitsen. Och när Elit-listan var på tapeten konstaterade vi att man inte ska ventilera åsikter man inte kan stå för, ens i vad man tror är slutna sällskap.
Nej, så klart. Ofta vill man ju dessutom sprida sina tankar och analyser så långt det bara går.
Men det kan vara bra att känna till just denna automatiska rapportering av vissa ords förekomst.

Om vi hade suttit och gaggat i hörnsoffan på en krog hade jag ju talat om för er ifall jag upptäckte att det satt fjorton personer i rummet intill och tryckte örat mot väggen för att höra allt vi sa. Bara så ni visste.

3 Comments:

At 20 september, 2006 22:17, Blogger Anton Berg said...

Bra Anders, det är lätt att glömma att det här inte är vår gamla mailinglista fast med bilder.

Men du har verkligen rätt när du skriver att man bör författa åsikter som man ferkligen står för. Varje gång vi skriver här så publicerar vi oss.

I alla sin enekelhet är det rätt fett. Också.

 
At 20 september, 2006 22:18, Blogger Anton Berg said...

Bara en sak till...


LKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAb LKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAbLKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAbLKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAbLKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAbLKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAbLKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAbLKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAbLKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAbLKAB LKAB LKAB Lkab lKaB LkaB LkAb LkAB lkAb

 
At 20 september, 2006 22:56, Blogger Tor Billgren said...

Vi ska aldrig glömma bort möjligheten att kommunicera över mail. Vi ska inte låta offentligheten låta oss avstå från elakheter och raljanta dragningar.

 

Skicka en kommentar

<< Home