torsdag, maj 04, 2006

"Min hand har samma blod som våren"

I ögonvrån har jag sett årets hittills vackraste dag passera, medan pupillerna fokuserade på en ful gröngrå skärm. Det kändes som om alla jag kände var ute i solen och åt glass. Jag gick hem när jag somnade på tangentbordet.

Ingen ville följa med mig på konsert ikväll. Så jag gick ensam. Nicolai Dunger charmade ihjäl mig. Igen. Den här gången på svenska. Vad fint han sjunger på svenska. Och ingen är så personlig som han. Känslan var magisk under och efter konserten. Som tur var slapp jag vara ensam för Pär och Klara var där. Pär och Klara är mina två nyaste bästa vänner. Tillsammans lät vi oss fyllas av Nicolai. Och vi var kanske just nu särskilt mottagliga för det, inspirerade av en konsertturné i och runt Verona. En turné med något så stort, otympligt och opersonligt som en 40-mannakör lyckades bli en av mina allra största musikaliska upplevelser. Vissa magiska tillfällen kommer jag aldrig att glömma. Som under konserten i San Giorgio de Valpolicella, en kyrka från 900-talet, när vi just slängt ur oss det maffiga slutackordet på estniska i Veljo Tormis sång, och får tillbaks en örfil av efterklang. Det fanns inte en chans att behålla den stela seriösa min som man ska ha och som betyder att det inte riktigt är dags att applådera än. Hakan föll i marken och ögonen log.

Vi sjöng Frank Martins mässa för två körer på latin i stora katolska kyrkor. Publiken stod upp och ropade "grazie" efteråt. Inte minst den gamla nunnan i vitt. Musiken är magisk. Hela tiden tror jag att jag hittar mitt favoritparti i stycket, men nästa del är alltid ännu finare. Det kanske kan verka anonymt att bara vara en stämma av fyrtio, men när vi under den näst sista konserten drabbades av en gemensam känsla av total medgång, när alla lyfte sig och lyfte ögonen från noterna, när Jan Yngwe, vår övermänskliga dirigent, fick tag i hela vår klang med sina händer och målade med den i kyrkans akustik, då förvandlades trögheten i det stora antalet till rörelseenergi som inte gick att stoppa.

Det finns inget som går upp mot att jobba hårt för något i en grupp, genomföra det, överträffa sig själv och dela upprymda känslan av perfekt lyckat samarbete. Att sedan slippa gå hem till den ensamma vardagslunken, utan istället sätta sig allihopa tillsammans på en uteservering i ett land där man måste improvisera fram språket, proppa i sig god mat och beställa in litervis med vino rosso som man delar ur stora karaffer. Jag är som ett barn. Som efter skolresan i nian när man älskar hela sin klass och bara känner sig tom och ensam när man tvingas tillbaks till vardagen. Men samtidigt upprymd och uppfylld av en fantastisk inspiration och en stark övertygelse om att aldrig låta dagen bli rutingrå igen.

Det var med den känslan jag tillsammans med mina nyfunna men redan nära vänner tog emot Nicolai Dunger i Stenhammarsalen. Och han visste hur han skulle förvalta den. Han berättade att han var stolt och glad över att få göra musik till Södergrans dikter och att det var lite jobbigt för att det är det mest personliga han har gjort.

Kvällen var fortfarande ljummen när vi kom ut och full av adjektiv tog jag en cykelpromenad till slottsskogen och runt, runt i den. Göteborg. Våren. Gnistan. Svulstigt, jag vet, men så känns det också, och det är en skön kontrast till vardagen som programmerare.

9 Comments:

At 04 maj, 2006 03:49, Blogger Måns said...

Tack, Seb!
Det är först när du äntligen bloggpostar igen som jag inser hur mycket jag saknar dina bloggposter.
Fint.

 
At 04 maj, 2006 08:43, Blogger Tor Billgren said...

Det är just det du skriver om klangen och rummet som gör mig så oerhört intresserad av ljud. Det måste ha varit fantastiskt.

Det är just det du beskriver om att jobba hårt i en grupp som får så intresserad av ubåtslivet.

Det är just det du beskriver om Slottsskogen som får mig att längta till Göteborg.

 
At 04 maj, 2006 08:46, Blogger Thomas Pihl said...

Igår kväll messade jag febrilt för att få mina vänner att lägga en halvtimme av sina liv på SVT-reprisen av dokumentären om Nicolai Dunger och hans arbete med Edith Södergran-plattan. Jag tror inte att någon av dem såg den. Dig missade jag, men du såg honom ändå!
Visst är den underbar. Jag vidhåller att han är ett geni, även om han krånglar till det lite väl mycket ibland.

Din Italienresa låter fantastisk.
Mer Italienresor åt Kustarnik-folket!

 
At 04 maj, 2006 10:02, Blogger x1x1x2 said...

Åh, så fint det här var...Lyrik för en vårmorgon.

 
At 04 maj, 2006 10:45, Anonymous Anonym said...

Otroligt fint beskrivet! Jag kan känna igen din upprymdhet, den som gör att man måste skriva direkt eller som här 00:14. Det finns dessutom tre mer "torra" slutsatser att dra:

1) Körmusik i kyrkor är klart underskattat.

2) Vardagslunken, pannbens-tillvaron, är vår största fiende och den stjäl vårt liv ifrån oss.

3) Att bo i Sverige är till ca. 60% (eller 7 månader om man vill) en nitlott. Och ska man nödvändigtvis bo i Sverige så ska det vara i Göteborg.

 
At 04 maj, 2006 11:20, Blogger Thomas Pihl said...

Att bo i Sverige är till 100% en vinstlott. Vintern är lika fantastisk som sommaren, och själva växlingen mellan årstiderna gör summan större än delarna.

Tycker jag.

 
At 04 maj, 2006 12:01, Blogger Tor Billgren said...

Jag samtycker med Thomas i detalj.

 
At 04 maj, 2006 12:18, Blogger Måns said...

Ah, var det alltså det ditt SMS gällde igår, Thomas? Jag jobbade och hade dessvärre inte möjligheten att kolla.

 
At 05 maj, 2006 13:19, Blogger Jonas Bergroth said...

Fram till att jag började musiklinjen på gymnasiet i Härnösand hade jag mest spelat rock-gitarr med polarna. Det första som hände på gymnasiet var att vi drack folköl i en park och någon frågade om jag var bas eller tenor. Eftersom jag inte hade en aning fick jag sjunga två toner, sedan skulle det nämligen idkas spontan körsång.
Under mina tre år i staden var det sedan ett ihärdigt körsjungande.
Håller med om och känner igen den där magiska känslan. Jag tror att man aldrig är så nära musikens väsen som i en kör. Man är fysiskt närvarande i ett harmoniskt sammanhang. Det kan låta torrt, men är i själva verket nära nog överjordiskt.

 

Skicka en kommentar

<< Home