tisdag, maj 02, 2006

30

Det var när brandvarnaren gick igång i morse som jag kom på att jag hade glömt att skriva om festen. Jag gräddade scones och kvar i ugnen fanns det kolbrända drippdroppet från mina Jansons frestelser från i fredags, inte konstigt att brandvarnaren började tjuta. Och i söndags, när CRB och Margret kom förbi och hämtade skivorna hon glömde hade jag precis upptäckt en plåt jansonavskrap i ugnen, det var därför det hade luktat lite skunkigt de senaste dagarna.

Jag gjorde alltså Jansons Frestelse istället för sushi. En helomvändning, men ändå besläktat. Potatis istället för ris. Ansjovis istället för lax. Delikat finsmakarasiat kontra bredbent och brutal husmanskost, men lika svår att hitta vin till. Jag tror att champagne passar bäst. Till båda. Och så gjorde jag sallad på kidneybönor, en bulgur med koriander, och hommos och tapenade. Det vanliga. Möllans sesambröd och vasken full av Chapel Hill och is.

Jag fick bland annat
- fotogenlampa
- skrivbok
- portvin + chokladtryfflar
- presentkort på böcker
- lettisk champagne
- riktig champagne
- trätulpaner
- skiva med kambodjansk radio
- skiva med Världarnas Krig (originalet med Orson Welles)
- honung
- kroddor med choklad
- vin, vin, vin

Vid tvåtiden, när de flesta av gästerna droppat hem, blev det en andra sittning. Joakim Bordas Farväl-Lund-fest anslöt sig med Lundagårdsfolk och bekantingar från Simrishamn. Vid fyratiden kände jag Den Stora Tröttheten. Jag har en otrevlig ovana att somna folk rakt upp i ansiktet, och det drabbade såväl Piotr som Joakim, jag hoppas ni förlåter mig. Jag förstår att det kan missförstås som ointresse när den man talar med plötsligt tippar bak huvudet och börjar snarka... Resten av natten har Erik rekonstruerat för mig, och allt verkar ha varit mycket trevligt. Vid femsnåret ringde CRB och frågade efter Margrets skivor. Erik och Joakim hittade dem inte.

14 Comments:

At 02 maj, 2006 11:07, Blogger Tomas Thulin said...

Vad är kroddor?

 
At 02 maj, 2006 11:43, Anonymous Anonym said...

Grattis Tor - glömde att du är ett år äldre än mig - gubbe! Låter som en trevlig fest.. Jag undrar dock lite över "Skiva med kambodjansk radio.."? Låter lite som när Johan Ulvessons karaktär i "Ogifta par" köper originalmanuskript på rumänska av Echleban Mähedan för att "känna på tyngden i meningarna".

 
At 02 maj, 2006 11:45, Blogger Tor Billgren said...

KRYDDOR goddamnit!

Jonas: Vitsen med kambodjansk radio är att det låter koolt.

 
At 02 maj, 2006 12:46, Blogger Måns said...

Saaah, förlåt!
Jag tänkte på morgonen: "Hmm, idag fyller Tor 30. Jag måste ringa och gratulera".
Några timmar senare kom jag bara ihåg: "Just det ja, jag skulle ringa Tor. Varför? Äh, jag vill väl bara kolla läget".
Och när jag ringde och när han/du stod och lagade Janson så kom jag inte på min egentliga orsak till samtalet heller och eftersom han/du är för väluppfostrad för att påminna mig blev han/du inte gratulerad.
Förns nu.

 
At 02 maj, 2006 12:52, Blogger Tor Billgren said...

Men hallå, Måns. Har du redan glömt Eskilstuna och Ralph Wiggum-boken?

 
At 02 maj, 2006 13:09, Blogger Måns said...

Ja, men det var ju i förskott...

 
At 02 maj, 2006 13:10, Blogger Tor Billgren said...

Just precis! Om du betalar något i förskott betyder det inte att du måste betala det när du väl får ut varan också. Då blir det nämligen dubbelt.

 
At 02 maj, 2006 13:19, Blogger Urologen said...

Alltså, jag hade nog - om jag hade gett mig in på det, vilket jag förstås har gjort vid oräkneliga tillfällen - stavat hommos som hummus istället. För det är väl det som menas?

Kikärtsröra?

Och jag visste inte, men börjar misstänka med tanke på din presentlista, att du har ett visst intresse för choklad. Och nu när du förklarat vad kroddor är, så måste du bara förklara vad kryddor med choklad är. Choklad med kryddor har jag provat och gillat skarpt, men kryddor med choklad ... nej, aldrig hört talas om.

 
At 02 maj, 2006 13:28, Blogger Anders said...

Grattis i efterskott, Tor!
Välkommen i klubben! (30+, alltså)
Visst känns det helt annorlunda?

 
At 02 maj, 2006 13:51, Blogger Tor Billgren said...

Max: H-stavning beror väl på hur man transkriberar det hela från utrikiskan.

Anders: Oja

Sandra: Trätulpaner kan man ställa till exempel uti vas. De äro fina. Jag hade nog inte använt dem som avloppsensare. Möjligen till att klia ryggen med. Men som sagt, allra helst att beskåda.

 
At 03 maj, 2006 08:34, Blogger Tomas Thulin said...

Kryddor med choklad?
Jag måste säga att jag fortfarande känner mig lite lost.

 
At 03 maj, 2006 08:55, Blogger Tor Billgren said...

Hm. Curry är en kryddblandning som består av många olika kryddor. Så även till exempel tacokrydda. Det finns ingen rot som heter curryrot, det finns ingen blomma som heter tacoblomma. Kroddorna jag fick på min bemärkelsedag var kryddblandningar. De innehöll bland annat chili, salt och örter. OCH choklad. Inte med omslagspapper förstås, utan i små fina spån.

 
At 03 maj, 2006 09:53, Blogger Tomas Thulin said...

Åh, spännande!
Apropå kryddblandningar så ska jag nog sätta en bröddeg nu

 
At 03 maj, 2006 13:41, Anonymous Anonym said...

Antar att Louise Epstein inte läser denna blogg - då hade du aldrig kommit undan med svaret att kambodjansk radio låter koolt.

"Hur då koolt? Nu får du förklara, jag förstår inte riktigt? Och varför stavar du coolt med k?"

Hade hon sagt på sin säregna dialekt som på något sätt är gnällig och positiv på samma gång.
Eller hur?

Ang. min visit så verkar den gå om intet. Jag kände inte till att det kostar en månadslön (nåja) att åka tåg till Malmö. Och nej, jag åker inte buss. Aldrig mer. Jag återkommer i ärendet.

 

Skicka en kommentar

<< Home