tisdag, oktober 11, 2005

Knut Ahnlund lämnar akademien. Igen

Zzzzzzz

14 Comments:

At 11 oktober, 2005 10:30, Blogger Jonas Bergroth said...

Äsch, själv vaknade jag till denna ljuva musik – svenskans kulturdel är aldrig så fin som när de gamla elefanterna får fritt utrymme för sina trumpetstötar!

 
At 11 oktober, 2005 14:41, Blogger Anton Berg said...

Varför toppar svenskan, dn och resten av försvararna av den "fina" journalistiken idag med denna nyhet?

Den påverkar ju INGEN!

Omd et åtminstone hade handlat om att han hopppat av pga att Astrid aldrig fick priset så hade det ju varit något som folk kunnat relatera till.

Jelinek? Störtlöjligt!

 
At 11 oktober, 2005 14:44, Blogger Tor Billgren said...

Dina försöka att provocera mig är så uppenbara att jag blir provocerad.

Tack för senast, förresten. Gick Älvsjö bra?

 
At 11 oktober, 2005 16:23, Blogger Thomas Pihl said...

Och varför hoppar han av NU? Det är ju ett helt år sedan Jelinek fick priset.

 
At 11 oktober, 2005 16:27, Blogger Anders said...

Jag är jätteupprörd!
Nej, vänta, det var bara gaser.

 
At 11 oktober, 2005 16:29, Blogger Tor Billgren said...

Det är väl tämligen uppenbart att han hoppar av NU, när uppmärksamheten på akademin är som störst, i nobelpristider och allt. Men som sagt: Han har ju hoppat av förut. Då var det Sture Alléns fel.

 
At 11 oktober, 2005 16:31, Blogger Anders said...

Vadå?
Hoppade han inte för Rushdie?

 
At 11 oktober, 2005 16:33, Blogger Tor Billgren said...

Nope. Framförallt var det för att Allén hade synpunkter på vilket förlag han gav ut sina böcker på...

 
At 11 oktober, 2005 16:42, Blogger Anders said...

Aha.
Eller jag menar:
Åh fy fan!

 
At 11 oktober, 2005 17:33, Blogger Anton Berg said...

Älvsjö var mässa gånger 10!

Men det gick bra, tack själva för att ni var sånt bra sällskap och stod ut med luftmadrassen!

Eller har du värk?

Jag försökte inte provocera, jag bara tycker precis så.

Och nyss såg jag, eftersom det inte går att undgå den här nyheten, att självaste Horace är på min sida.

Saxat från Texttv:
"Svenska Akademiens ständige sekreterare Horace Engdahl kallar i ett e-brev till TT Knut Ahnlunds avhopp för "en enastående pseudonyhet med tanke på att han inte har deltagit i Akademiens arbete sedan våren ".
-Knut Ahnlunds artikel har rubriken "Varför är det så tyst om Elfriede Jelinek?", men den verkliga utgångspunkten torde vara "Varför är det så tyst om Knut Ahnlund?", skriver Engdahl vidare.
Ahnlund har uteblivit från akademiens sammanträden efter en tvist 1996 med dåvarande sekreteraren Sture Allén." "

 
At 11 oktober, 2005 18:13, Blogger Måns said...

Gubbfight!
De borde få varsin sån där jättestor tops som de har i gladiatorerna och så vinner den som står längst.

 
At 11 oktober, 2005 22:27, Blogger Thomas Pihl said...

Jo, jag förstår att han väntade i ett helt år för att effekten skulle bli starkare när uppmärksamheten var riktad mot den där jävla dörren.
Men jag det genialiska i det draget vägs gott och väl upp av det fåniga i att reagera så långsamt.

 
At 12 oktober, 2005 08:50, Blogger Tor Billgren said...

Det tar ju tid att läsa böckerna också, vettja.

 
At 12 oktober, 2005 08:51, Blogger Göran Koch-Swahne said...

C'est le grand Age!

 

Skicka en kommentar

<< Home