måndag, september 26, 2005

Värnpliktsidioti

I P1 Morgon idag tvingades försvarsminister Leni Björklund argumentera för att värnpliktsvägrare även fortsättningsvis skall dömas till fängelse. Miljöpartisten Lars Ångström framlade det ena goda argumentet efter det andra mot denna absurda praxis, men det rann bara av den enögda ministern... Denna hårdhet gentemot de som inte vill göra värnplikten är en sorglig och tom - mycket tom - maktdemonstration som elegant överträffar all rättsabsurditet i boken Franz Kafka och Joseph Heller aldrig kom till skott att skriva tillsammans.

13 Comments:

At 26 september, 2005 15:56, Blogger Anton Berg said...

Det är dumt att tvingas.
Men att ha en helt frivillig värnplikt vill jag inte vara med om, då blir det bara stridspittar som Wickelgren kvar.
Han sjöng "Vi ska våldta era horor, vi ska bränna era hus"
när vi marscherade. På allvar.

 
At 26 september, 2005 16:19, Blogger Tor Billgren said...

Jag är ingen stridspitt och jag var synnerligen frivillig. När jag tänker på det är det jag som har den mest omfattande militära kompetensen bland oss alla. Ni må från och med ni kalla mig Amiraln.

 
At 26 september, 2005 18:02, Blogger Anders said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 26 september, 2005 18:04, Blogger Anders said...

Risken är då, Sebastian, att de en dag bestämmer sig för att det får vara nog med det här demokratifjollet.
Då gör de större skada än om de vore kulturskribenter.

Alla försvar borde kanske bestå av kulturskribenter?
"Tredje världskriget utspelades igår eftermiddag genom en serie skakande kritiska inlägg, både i dagspressen och i otaliga bloggar. Kafka vann."

Jag tycker man ska införa samhällsplikt.
Vill man inte lära sig döda andra kan man lära sig ta hand om dem istället.
Och så ska man klippa sig och skaffa sig ett jobb.
Slynglar.

 
At 27 september, 2005 09:01, Blogger Urologen said...

Den upplevelse som gjorde att jag valde att lämna militärtjänstgöringen (med i princip omedelbar verkan) var när officerarna skrattade och höll med när någon föreslog att vi skulle låtsas att det var en flyktingförläggning vi skulle öva att kasta handgranater på. För att vi då skulle träffa bättre typ.

Sånt har jag problem med. OCH att lyda. Helt enkelt inte min grej.

 
At 27 september, 2005 09:09, Blogger Tor Billgren said...

Det är särskilt dumt att tvinga folk göra lumpen idag, när hela försvaret och värlpliktssystemet har havererat. Det är ju bara skit. Att då inte ta de som verkligen är motiverade är sinnessjukt korkat.

Jag har personligen inga problem med att lyda (så länge det inte handlar om att åtfölja uppenbara dumheter). Tvärtom uppskattar jag raka besked och tydliga instruktioner. Det finns lägen där diskuterandet är överflödigt.

 
At 27 september, 2005 11:04, Blogger Urologen said...

Här är ytterligare några utvalda ord (som ofta uttalades av officerarna), vilka tillslut gjorde att jag helt enkelt inte kunde ta det på allvar samt blev arg:

"med språng"
"fittor"
"bögavstånd"
"stå upp"
"ligg ner"
"bädda om"


Mitt svar på alla dessa är:

"dra åt helvete era jävla skogstomtar, väx upp och skaffa er ett jobb istället för att springa omkring i skogen och panga!"

typ så. Bara så.

 
At 27 september, 2005 11:19, Blogger Tor Billgren said...

Ubåtarna tycks vara de enda civiliserade platserna i försvaret.

 
At 27 september, 2005 12:39, Blogger Anders said...

Fjälljägarna är också fina.
Man får ligga sked med sin stridskamrat för att hålla värmen när man sover utomhus på vintern.

Fast ubåtar är ju humanare.
Man slipper se dem man dödar.
Ping...
Ping...
Ping...
BAM!
Klart.

 
At 27 september, 2005 12:49, Blogger Tor Billgren said...

Det känns inte särskilt smart att köra aktiv sonar när man torpederar... (Man röjer sig)

 
At 27 september, 2005 13:09, Blogger Anders said...

Nej, det var ju jagarens sonar.
Det fick han sona för!
HA HA!

 
At 27 september, 2005 14:02, Anonymous Anonym said...

ny blogg:
http://countrydarkness.blogspot.com/

 
At 27 september, 2005 15:47, Blogger Anders said...

Kan man höra jagarens pingande i ubåten, Tor?
Eller är det bara ett filmtrick för att höja stämningen?
Nej, säg att det är sant! Säg att det går!

 

Skicka en kommentar

<< Home