torsdag, september 22, 2005

Jag blottar min själ. Hugg!

Eftersom jag burit mig illa åt och åthutat besökare på vår blogg samt trott att dom varit störiga när dom i själva verket bara ville delta i våra diskussioner och främja Det Goda Samtalet bjuder jag nu på självspäkning.
Det här är, och tro mig, det finns ett digert arkiv att gräva ur, mitt kanske sämsta ögonblick som människa:

Jag hade bestämt mig för att spela golf hemma i Figeholm.
Det är ett litet samhälle på 900 personer där alla känner... ja så gott som alla.

Kruxet var att jag inte fått mitt gröna kort, jag hade klarat proven men inte betalat in medlemsavgift i någon förening.
Alltså får jag inte spela golf.

"Men man kan ju skriva att man är medlem, typ", tänkte jag och hängde med min kompis som hade klubbor.

I klubbstugan betalar vi 100 spänn för en nio-håls-runda och jag skriver slarvigt efter mitt namn "Grönhögens Golfklubb".
Den ligger på Öland och är en typisk brevlåde-klubb.
Alltså, det är billigt att vara medlem så dom flesta som är medlemmar där är folk som bor i andra ändar av landet och snålar in.

Vi går ut och slår några hinkar på rangen. Då kommer plötsligt kvinnan i receptionen ut.
- Anton Berg, är det du?
- Ja?
Jag vänder mig förvånat om.

- Kan du komma hit lite?
- Okej.
Jag går, fortfarande förvånad, men redan nu fylld av onda aningar, tillbaka till klubbhuset.

- Du skrev att du var medlem i Grönhögens GK?
- Ja?
- Jag har ringt dom å dom säger att dom inte känner till någon medlem med ditt namn.

Shit.

- Öhh, vad konstigt.... Men jag har ju fått ansökningspapprena, jag skrev på dom i går och la dom på lådan innan fyra!
- Vad menar du?
- Alltså, jag skickade in papprena igår, det kan ju vara så att dom inte har hunnit få dom än?
- Vad för papper?
- Ja, där man fyller i att man vill vara medlem, det kanske är något strul med pengarna, dom kanske inte fått dom på kontot än?

Hon betraktar mig noga.
Sen säger hon till slut:
- Står du och ljuger?

Jag svarar det enda som jag tycker att jag kan svara i en sån här situation:
- Näe, var skulle jag ljuga om en sån här sak?

Allt slutar med att jag tar mina klubbor och åker därifrån utan att spela. Nu kommer jag aldrig mer att kunna visa mig där igen.

Jag hör fortfarande, så här två år senare, hur hon låter när hon säger:

- Står du och ljuger?

15 Comments:

At 22 september, 2005 13:24, Blogger Anders said...

Urk.
Jag kan inte läsa det.
"Står du och ljuger?"
Uaaah, det kryper längs ryggraden av pinsamhetskli.
Fin sak att plocka upp ur minnet och plåga sig själv med.

Rent principiellt ser jag annars inget fel i att försöka lura golfklubbar.

 
At 22 september, 2005 13:46, Blogger Tor Billgren said...

Du vill spela golf bara för att alla andra spelar golf *Nelsonskratt*

 
At 22 september, 2005 14:01, Blogger Anton Berg said...

Själv tycker du att det är på pöbelnivå med golf. Av just samma anledning.
*Dubbelt Nelsonskratt*

Förresten tipsar jag, helt abrupt om: The Most beautiful girl in the world - Prince.

Fasen, jag hade glömt hur jag älskar just det soundet! Mera Prince!

 
At 22 september, 2005 14:31, Blogger Urologen said...

Jag tror att Anton är förlåten...

Fast inte för det där med Prince.

Äh, jag skojar, jag gillar den lille typen jag med, fast jag är nog mer förtjust i tidigare material - "i wanna be your lover" t.ex. är ju helt underbar, "Sign o' the times" en klassiker.

Men jag håller dock med Saun (of the dead) när det gäller Batman-soundtracket: "Throw it!"

 
At 22 september, 2005 14:52, Blogger Måns said...

Det här är en av mina favorithistorier om Anton.
Jag brukar berätta den med glädje.
Hihi.

 
At 22 september, 2005 14:56, Blogger m said...

Hahahaha. Det värsta är att jag skulle ha gjort EXAKT likadant i det fallet, dvs försökt bättra på min lilla lögn med ytterligare en liten lögn.
Tur att jag inte spelar golf.

 
At 22 september, 2005 15:02, Blogger Tor Billgren said...

En veritalbel mardröm är vad du beskriver, Anton. Skamsköljning är århundradets bästa uttryck.

 
At 22 september, 2005 15:08, Blogger Thomas Pihl said...

Om ni vill kan jag även berätta historien om när Anton skulle "låna" en båt vid Slussen, och sedan, när jag till slut övertygat honom att det var en dålig idé, istället gick och "småpratade" lite med vakterna uppe vid Slottet.

 
At 22 september, 2005 17:59, Blogger Anton Berg said...

DÅ var jag ju FULL! Allt man gör när man är full räknas bort. Det är som allt man gör i Mexico. Det stannar i Mexico.

Det är nästan samma sak.

Definitivt SKAMSKÖLJNING över golfhistorien.

Jasså Sandra, du ska flytta in i Lijeholmskajen?

 
At 23 september, 2005 10:52, Blogger Anton Berg said...

Vackert värre.
Själv längtar jag som fan till 28 december. Bara 97 dagar kvar.

 
At 23 september, 2005 10:52, Blogger Anton Berg said...

Vackert värre.
Själv längtar jag som fan till 28 december. Bara 97 dagar kvar.

 
At 23 september, 2005 11:22, Blogger Anton Berg said...

Nä. Lägenheten är för ny för att andra ska få komma in. Det första året ska vi isolera oss och bara andas in det nya i ekdofter, vitmålade väggar och spegla oss i glansen från spiselhällen!

 
At 23 september, 2005 15:05, Blogger Måns said...

Vi har en hällspis och man kan köpa någon sorts mirakelmedel som heter typ "Hällputs" och då blir den som ny igen.
Funkar skitbra!

 
At 23 september, 2005 15:41, Blogger Anton Berg said...

HELL-puts?
Tror FAN det rent utav bara HELVETE!

*asg*

 
At 23 september, 2005 23:52, Blogger Anders said...

Vedspis.

 

Skicka en kommentar

<< Home