måndag, september 19, 2005

The mörk side



















Jag är inte informatör.
Jag är INTE informatör!
Vaknar svettig med lakanet runt halsen.
Snart är jag där.
På andra sidan.
Äh, vet inte om jag gör för stor grej av det.
Men vi snackar inte längre redaktion här.
Vi snackar näringslivet.
Visst, visst, titeln är redaktör, inga presskontakter, cheferna bedyrar värdet av det fria ordet, arbetsuppgifterna beskrivs som redaktionella.
Fast journalist är man inte.

Så jag tänker så här:
På mitt nuvarande jobb går vinsten av mitt arbete (alla kan väl sin Marx?) till ett par gubbar och en stor koncern. Privata ägare. Som blir rikare.
På mitt nya jobb går vinsten till... trumvirvel... er!
Jäpp. LKAB är statligt ägt till 100 procent. I fjol skottade man in en halv miljard i vinst till ägaren. Alltså staten. Alltså till er. Oss. 500 miljoner.
I år blir den totala vinsten den tredubbla. Borde ge tredubbel utdelning.
Räcker detta för att döva eventuella samvetskval över att lämna det ädlaste av yrken?

Jag summerar.
- Inte längre journalist.
+ Klirr i statskassan.
+ Världens vackraste stad.
+ Fjäll.
+ Frisk luft.
+ Hus.
+ Fri sjukvård.
+ Bastu.
+ Fri tandvård.
+ Skidor.
+ Personliga tjänstehörselkåpor.
+ Mormor.
+ 8 mil till stugan, inte 175.
+ Underjordstillägg 6 kronor per timme.

Okej.
Det är värt det.

7 Comments:

At 20 september, 2005 07:58, Blogger Tor Billgren said...

Fri sjukvård, bastu, fri tandvård, tjänstehörselkåpor... Ska du flytta till Kuba?

= = =

Det är DEFINITIVT värt det! Journalistik är skittråkigt, var inte ledsen för att du blir INFORMATÖR (INFORMATÖR INFORMATÖR) - vad är skillnaden EGENTLIGEN? Det är samma jobb. Var stolt och glad. Det är jag. Hälsa Darth Vader.

 
At 20 september, 2005 09:03, Blogger Urologen said...

Jag ÄR informatör.
Jag ÄR informatör!
Visst fan, jag är ju informatör.

...och så somnade jag lugnt med den dyra silkespyjamasen i ordning.



(Detta var ett inlägg som tjänade till att visa att du på intet sätt är ensam i ditt värv och att det kanske inte är så dumt ändå.)

 
At 20 september, 2005 12:37, Blogger Anton Berg said...

Tjänstehörselkåpor!

Underjordstillägg!

Två utmärkta skäl.
Det låter som när Calle Dernulf började på P3(han fyllde 40 och P3 Klubb 10 förra veckan).
Calle jobbade han i Umeå och fick 3000 kronor extra i köldtillägg.

Dom var öronmärkta till vinterkläder.

 
At 20 september, 2005 12:54, Blogger Anton Berg said...

Underbart montage by the way Anders!
För det ÄR väl ett montage?

 
At 20 september, 2005 13:09, Blogger Anders said...

Vääässss.
Krschhhht.
Vääässss.
Krschhhht.
Vadå montage?

 
At 20 september, 2005 13:24, Blogger Måns said...

Hur prenumererar man på dina propagandatexter sen då?
Kan man det?
Eller finns di bara på vebben.

 
At 20 september, 2005 13:59, Blogger Anders said...

Om du köper mer än 500 000 ton järnmalm per år så kan vi skicka alla texter från LKAB Communication. Allaa texter, menar jag.
Eller så går du in på lkab.se.

 

Skicka en kommentar

<< Home