torsdag, september 15, 2005

Barndom till salu















Mormor fick en stroke i vintras.
Nästan två dygn senare hittade de henne på golvet hemma i hennes stora hus mitt ute i Östgötaskogen.
Så därför kan hon ju inte bo kvar där längre, och numera bor hon istället inne på ett hem i Ödeshög.

Och det är väl bra - riskerar man att få blodproppar ska man inte bo själv ute i skogen.
Men nu ska huset säljas och det är här kruxet uppstår.
Jag vill ju inte säga hej då till det, till alla minnen, till alla dofter, till hela min barndom.
Var där måndag-onsdag med Adam när vi spelade golf och funderar nu som bäst på hur jag ska få mamma och hennes fyra syskon att inse fördelarna med att köpa huset tillsammans.
Så jag kan fortsätta åka dit.
Utsikterna är nog inte goda tyvärr.

18 Comments:

At 15 september, 2005 22:28, Blogger Tor Billgren said...

Uh - det där känner jag igen. När jag var liten var jag otroligt rädd för mormors stora vind. Man var alltid tvungen att passera den när man skulle in till mammas och mosters flickrum där vi brukade vara när vi var små. På vinden fanns allt. Grejer som morfar hade släpat hem från sin tid till sjöss. Slipsar från femtitalet. Foton från längesen. Trådrullar. Kistor. Konstiga. Grejer. Souvenirer. Krimskrams. Men jag fick aldrig möjlighet att undersöka vinden närmare. Jag minns inte vad som kom emellan - men det blev inte av. Nu är det dessvärre för sent. VAD FANNS DÄR UPPE? Det SKULLE kunna ha funnits en mumie...

 
At 15 september, 2005 22:29, Blogger Tor Billgren said...

Köp huset. Hänvisa till Eriks och mitt Exemple Exellence.

 
At 15 september, 2005 22:43, Blogger Hannah said...

Jag vill också! Vi har råd. Det skulle vara så fint. Husägare. Det smakar bra i min mun.

 
At 15 september, 2005 23:01, Blogger Tor Billgren said...

Du som är seniorreporter har väl råd att bli hemmansägare?

 
At 15 september, 2005 23:19, Blogger Thomas Pihl said...

Det ser otroligt fint ut, Måns och Hannah.
Ni borde köpa det.
Ni ska säkert ändå skaffa ett hus/sommarhus någon gång (det var ju lite av ett tema i Dalsland) och priser lär knappast bli fördelaktigare.

Fast om det var JAG skulle jag såklart istället lägga pengarna på en fin seglingsbåt.

 
At 16 september, 2005 11:16, Blogger Måns said...

Asså jag vet.
Det är klart att det är en skitbra idé.
Jag vet inte varför jag tvekar egentligen.

 
At 16 september, 2005 11:28, Blogger Anders said...

Uuuj, vilken pärla!
Köpköpköp.
Tänk såhär:
Om ni inte köper kan ni komma att ångra er gruvligt. Nej, ni KOMMER att ångra er gruvligt.
Om ni köper har ni alltid kvar alternativet att sälja.
Ett så vackert hus med ett så vackert minne får inte försvinna från er.
Har ni räknat på vad det skulle kosta?
Det blir inte för dyrt.
Jag menar, titta på fönstret på gaveln!
Jag anmäler mig härmed till stödgruppen, avdelningen för takunderhåll, fönsterskrapning och staketbygge.

 
At 16 september, 2005 12:16, Blogger Måns said...

Tack för ert stöd kära vänner!

Men nu har jag pratat med mamma och det visar sig att min moster och hennes ex-make håller på och lägger bud på huset.
Som nu börjar bli för dyrt för oss - är uppe i 450 lakan nu.
Fan.
Men iofs - om dom köper det så kan jag ju faktiskt få åka dit i fortsättningen också...

Här finns mer bilder förresten:
http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/NPI-object_Frame.asp?objektid=3078169&service=hemnettodn&caller=main&area=23&tipurl=http://www.hemnet.se/

 
At 16 september, 2005 12:22, Blogger Tor Billgren said...

Pax för drängstugan!

 
At 16 september, 2005 12:23, Blogger Måns said...

Tänkte nog att du skulle gilla den.
Med tanke på att det är en drängstuga/bryggeri...

 
At 16 september, 2005 12:24, Blogger Tor Billgren said...

Tänk om det finns mjödtunnor från 1800-talet under golvplankorna...

 
At 16 september, 2005 12:25, Blogger Måns said...

Mmmm. Floormjöd!

 
At 16 september, 2005 14:33, Blogger Anders said...

Okej, 450 papp är mycket.
Inte för den anläggningen, men lite mycket för ett fritidshus.
Och känsligt att bjuda mot släkten.
Men huset stannar ju i familjen.
Det är bra.
Annars vet du att vi inte backar för att öppna plånkan. Lägger vi hundra helrör per skalle är du ju uppe i... 950 laxar! Då är det ditt.

 
At 16 september, 2005 17:00, Blogger Hannah said...

Jag tycker inte heller att 450 000 är så himla mycket. Särskilt inte med tanke på att man kan bo där året runt, om andan skulle falla på. Dessutom vill min kompis köpa drängstugan för 75 000. Jag har mailat min bankman. Han gillar mig. :)

 
At 16 september, 2005 18:37, Blogger Anders said...

Nej, Hannah, ni får inte sälja drängstugan för 75 000.
Jag köper den för 100.
Näe. Den ska stå där.

Sant är att med tanke på hur många byggnader det är och den standard det verkar vara så äre junte mycket flis.
Kvarstår bara eventuell konflikt med moster?

 
At 16 september, 2005 21:49, Blogger Måns said...

Nu verkar det dessvärre som moster har köpt 'et.
Vi får hitta ett annat drömhus.
Några tips?

 
At 16 september, 2005 21:54, Blogger Tor Billgren said...

Gift i julegröten!

 
At 16 september, 2005 22:09, Blogger Anders said...

Ha haaa he he hiii!

Jag ska kolla vad som finns i Kiruna, Måns.

 

Skicka en kommentar

<< Home