måndag, september 19, 2011

It's alive!

Vilken glädje! Jag firar med ett inlägg som inte relaterar till något från helgen utan bara är ett vardagligt, vadå? har jag varit död?-inlägg för att tipsa er om vad jag lyssnar på nu.

Jens Lekmans nya EP går att lyssna på på nätet. An argument with myself är en Paul Simon-melodi (alltså inte Simon/Garfunkel-melodi utan Graceland-Simon) med som vanligt fyndig text:

 - Shut up!
 - No, you shut up!
 - Fuck you!
 - No, you fuck you!

 http://soundcloud.com/dojagsc/sets/an-argument-with-myself-ep/s-L2D12


Oh, och när jag lägger upp den här bilden slår det mig att mitt inlägg visst kan kopplas till helgen. Vi spelade Me & Julio down by the schoolyard och var oense om texten. Alla versioner av texten jag hittar på nätet skriver som jag trodde och som Thomas och jag alltid sjungit: "See you, me and Julio down by the schoolyard". Lyssna förslagsvis på den här versionen från Sesame Street, apropå diskussionen om musikinslag i TV-program.

Kram,
s.



5 Comments:

At 20 september, 2011 09:27, Blogger sebastian said...

Och det som säljer lösnummer är förstås svaret på frågorna: Vad gjorde du och jag och Julio vid skolgården? Vem är the Queen of Corona? Hur säger man hen på engelska?

 
At 21 september, 2011 11:13, Blogger sebastian said...

Alltså, jag måste få fylla i mig själv. Det finns så mycket att säga.

-Shut up
-No you shut up

är alltså en inre dialog. Ängeln och djävulen på Kapten Haddocks axlar. Men det hade ni väl redan fattat. Första gången jag hörde Jens sång var på way out west förra sommaren, med Thomas vid min sida. Samma festival hade vi tack vare Bihlen tillgång till ett VIP-område där även Kirsten Dunst, som då filmade i Tröllhätta med von Tratter hade skådats. Lillasyrran stod med en dyr kamera i handen när hon såg hur Kirsten snorfull dansade med en stor rosa plastflamingo. Men hon hade inte reflexen att ta en bild. Måns, du måste lära henne lite om branschen! Under den perioden gick det mycket historier om Kirsten Dunst i Göteborg. Bland annat blev hon nekad inträde på nån dålig avenykrog. Nästa låt på Jens EP handlar om just den här episoden. Han sjunger till Kirsten att "In Gothenburg we don't have VIP lines" och hänger utanför hennes hotell i hopp om att få träffa henne. Kirsten har någon gång uttryckt i en intervju att hon gillar Jens Lekmans musik, så sedan dess hemsöker hon väl troligen hans drömmar.

Missa inte heller inlägget i Jens blogg, där han visar på google maps var hans låtar "...är". (Scrolla ner till 10th September)

 
At 23 september, 2011 16:27, Blogger sebastian said...

Well, not so very alive. Finns på spotify också nu iaf: http://open.spotify.com/album/3bhHgItJ6Tv6Nx5f6bb24p Och jag tror det är den sista låten som är bäst. Lalalalalalala, I love you!

 
At 28 september, 2011 00:05, Anonymous Papy Abedi Gemini said...

Pruttebapruttian, pratar ditt ena jag med ditt andra? Om ja, vem är vem?

 
At 29 september, 2011 13:13, Blogger sebastian said...

Hej Papy!
När jag grälar är den som vinner jag och den andra du. Men när jag är sams är jag båda.
/Andres Calamaro

 

Skicka en kommentar

<< Home