tisdag, september 21, 2010

Hur fan gör man nu då?

Så kom då stunden när den första SD:aren i ens närhet tillkännagav sig.
Hade han enbart varit en lågpannad främlingsförskräckt med kort horisontseende hade det väl inte varit mer med det än ett "Hej då re". Tyvärr har jag uppfattat honom som resonerande och rentav klok emellanåt.

Vi möts i jobbet ibland men har även lunchat då och då och haft intressanta samtal. Till exempel förde vi under ett par veckor en diskussion om dödsstraff. Nu faller plötsligt hans ståndpunkt i den frågan på plats...

Han är inte rasist. Han är nog egentligen inte ens främlingsfientlig. Men jag uppfattar honom som killen som vägrade ta av sig kepsen i klassrummet bara för att det var kul att ta fajten med läraren. På samma sätt njuter han nu av alla som säger att han är dum i huvudet som inte bara röstar på utan även offentligt talar väl om SD och deras politik.

Självfallet har han lärt sig alla deras välpolerade argument utantill, och tydligen har han hunnit testa dem tillräckligt för att de ska sitta med ryggmärgsreflex. Enda sättet att få honom en aning ur balans var att föra upp diskussionen på ett filosofiskt plan. Men det ruskade han snabbt av sig.

Så nu frågar jag mig hur jag ska förhålla mig till honom. Jag vill ju å ena sidan fortsätta diskussionerna, för jag hoppas kunna få honom att vackla och kanske välja att protestera mot etablissemanget i en grupp som inte har en svans (och för all del en kärna) av brunskjortor och skogstokar. Å andra sidan bär det emot att ta en gemensam lunch på stan när han nu gjort sig känd som Sverigedemokraten.

Och när jag skriver detta inser jag att det är precis så här SD har kunnat växa. Det är skitjobbigt att ta diskussionerna med dem, för likt Jehovas vittnen har de pluggat in sina svar och rapar upp dem utan att tänka. Och det är pinsamt att synas med dem och man vill inte ge dem erkännandet som en riktig debatt innebär. Alltså har man låtit bli och de har enbart fått ty sig till likasinnade pappskallar och kverulanter och sakta men säkert blivit fler.

Därför får jag nog fortsätta ta en och annan lunch med min SD:are, hur pinsamt det än är.
Att sluta prata har ju visat sig ge motsatt effekt.

9 Comments:

At 22 september, 2010 14:10, Blogger sebastian said...

Jag vet inte. Det är svårt, men jag tror t.ex. att alla försök som görs i TV nu för att sätta dit Jimmie Åsnesson bara skjuter bredvid sitt mål. Att som vi hört gång på gång i TV tjata om bristen på kvinnor i SD när hans väljare knappast är de som röstar för kvotering spelar honom bara i händerna. KG som jämförde deras kvinnoandel med densamma i det saudiarabiska parlamentet och pratade sa typ att "dessa muslimska länder som ni kritiserar för kvinnoförtryck är alltså bättre på den här punkten än er" och får till svar "jag tror inte kvinnoförtryck mäts i antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp" (om man parafraserar, hur skriver man citaten då?). Man kan inte spela det spelet. Alla vill sätta dit honom men han spelar i ett lag som vill va motvals. Så förutom att peka på direkta faktafel och förvrängd statistik kan man väl inte göra så mycket mer än att lyfta frågan till en filosofisk/ideologisk nivå och peka på det ställe där man inte är överens och lyfta fram de underförstådda ondskefullheter han baserar sin ideologi på.

Fast vi får fråga vår vän Tor. Eller kan ni komma på nån med mer erfarenhet av att bemöta idioter med sakligt och tålmodigt argumenterande? Nån borde göra ett reportage om "SD i vardagen - en bruksanvisning" eller "Att bemöta haverister med argumentation" och intervjua Tor!

 
At 22 september, 2010 20:27, Blogger sebastian said...

Så här kanske man kan svara, tillessempelt: http://www.dn.se/ledare/kolumner/vad-kostar-en-man-1.1174795

 
At 22 september, 2010 20:28, Blogger sebastian said...

Klicka här!

 
At 22 september, 2010 22:55, Blogger Anders said...

Jag skickade precis den länken till honom idag, innan jag såg ditt svar, Seb!

 
At 22 september, 2010 23:19, Blogger sebastian said...

Fast det är deprimerande att läsa kommentarerna! Folk tycker tror att hon är en rabiat feminist som hatar män...

 
At 23 september, 2010 15:06, Blogger Anders said...

Folk är dum.

 
At 28 september, 2010 08:38, Blogger Tor Billgren said...

Det grundläggande felet vid SD-debatter är att man till varje pris vill visa att SD har fel, oavsett vad de säger. Det är omöjligt, eftersom ingen kan ha fel i allt. När folk säger att det är "svårt" att debattera med SD och att "de är så himla skickliga", beror det ofta på att de har rätt. Och det är det som är det svåra att erkänna.

Man måste kunna hålla flera bollar i luften samtidigt. Erkänna att JA, invandringen kostar. JA, den kostar antagligen alldeles för mycket och NEJ, den gynnar säkert inte Sverige sammantaget. MEN, och detta är viktigt: Det är irrelevant. Ta kriget i Balkan som exempel, som gav upphov till en av de största flyktingströmmarna till Sverige någonsin. Vad skulle vi gjort istället? Det var KRIG, goddamnit. Folk flydde för sina liv. Om vi lever i en värld där folk inte kan känna trygghet i sitt hemland, så är det vår plikt att solidariskt öppna våra gränser och tillsammans försöka göra det bästa av situationen.

Istället för att bemöta i sak, bemöta en siffra med en annan siffra, en floskel med en annan floskel, så måste man snabbt väga argumentet och fråga sig huruvida det är relevant och rimligt. I en utfrågning i SVT häromdan hävdade Jimmie Åkesson att lagen om hets mot folkgrupp inte gäller hets mot svenskar, vilket är en uppenbar och självklar lögn. Men journalisten accepterade svaret och ställde inga följdfrågor. Bisarrt.

Nu sitter SD i Riksdagen och är en del av rikets statsledning som resultat av ett rättvist och legitimt val. Ja, jag är också besviken. Men det kommer att bli en nyttig läxa för de mer etablerade partierna - och framförallt medierna. De har de senaste 8 åren gravt misskött sig när det gäller SD, och nu får de skörda vad de har sätt. Det kommer att bli intressanta år.

 
At 28 september, 2010 12:03, Blogger Anders said...

Tack, Tor, klok vägledning.

Annars hade jag ju precis fått ett bra grepp på min bekante genom att slänga SD:s kulturpolitik i ansiktet på honom. Han kunde inte försvara att kulturen inte ska få vara provocerande och jag såg en blotta och bara:
"IN YOUR FACE MOTHERFUCKER!!!Humanisterna-Nazisterna 1-0!!! Hitler roterar i sin grav om han hade haft nån och Jimmie drömmer mardrömmar, vik hädan, korsbrännare och smygfascister!"
God argumentationsteknik är ju inte svårt alls.

 
At 28 september, 2010 15:57, Blogger Tor Billgren said...

Detta med kulturpolitiken är en mycket bra väg att gå. Den är skrattretande och skräddarsydd för folk som älskar känslan av att bli sparkade på när de går på ett galleri och inte omedelbart blir drabbade. Vilket är absurda krav att ställa på konsten.

 

Skicka en kommentar

<< Home