söndag, november 30, 2008

Ho ho ho!



Klicka på flaskan!

93 Comments:

At 30 november, 2008 23:52, Anonymous Anonym said...

Hurra! Det är ju jag!!!

 
At 01 december, 2008 00:11, Blogger Anders said...

Ja, du är Santas Little Helper!

 
At 01 december, 2008 08:47, Blogger Thomas Pihl said...

Hurra! Det är ju en julkalender!!!

 
At 01 december, 2008 09:00, Blogger Tor Billgren said...

Ha! Jag hade alldeles glömt! Och så är den bara här. Nu. Lysande.

 
At 01 december, 2008 10:33, Blogger Anders said...

Fattade ni galoppen med klick i bilden?
Tvåan ligger där bara som en aptitretare, den aktiveras först imorrn!

 
At 01 december, 2008 11:44, Blogger Tor Billgren said...

Klick i bilden? Nej, Anders det var alldeles för invecklat för mig. Vadå klick i bilden? Hur ska man veta om man ska klicka med högerknappen eller vänsterknappen? Och måste telefonluren ligga av när man gör det?

 
At 01 december, 2008 12:21, Blogger Anders said...

Vadå, trodde du att jag anser att Skriet allena är en passande start på en julkalender?
Fnys!

 
At 01 december, 2008 12:21, Blogger Anders said...

Den som söker skall finna.

 
At 01 december, 2008 13:29, Blogger Anders said...

Okej, för att inte vara så kryptisk:
Någonstans i bilden finns en klickbar detalj.
Finn den.
Klicka på den.
Med vänstermusknappen.

 
At 01 december, 2008 13:34, Blogger Anders said...

I kalenderbilden alltså, inte bilden här!
Fast den också.
Ååååh, tock tock tock.

 
At 01 december, 2008 15:30, Blogger Anton Berg said...

WOW!
Underbart med julkalendern på Kustarnik, det är en lika fin tradition som Gistholmen.

För övrigt blir Kustarnik än viktigare som kommunikationsforum oss emellan 2009. Då försvinner ju en stor del av redaktionen till Sydafrika. Men som tur är har de internet även där. För vita.
Som tur är Tor vit.

Anders: haha! Jag fick fram tvåan redan nu?!

 
At 01 december, 2008 17:05, Blogger Unknown said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 
At 01 december, 2008 17:07, Blogger Thomas Pihl said...

Jag har fattat galloperingen. Gissar att morgondagens (2) klick blir akterlanternan på båtn!

Bara öppningsbilden är ju värd pengarna. Hurra för Kalender-Santa och hans little helper!

 
At 01 december, 2008 23:07, Blogger Anders said...

Du får väl se, Thompa.

Anton, tvåan är bara en teaser, som aptitretare heter på svenska nu för tiden.
Imorrn kan det hända saker med den, och då kommer du att kunna se treans lucka, utan att kunna öppna den!

 
At 02 december, 2008 07:27, Blogger Tor Billgren said...

Årets kalender är sjukt bra.

 
At 02 december, 2008 11:43, Blogger Anton Berg said...

Å-håååå! Nu förstår jag!
Bilden på Tor är superduperfantastisk!

 
At 02 december, 2008 15:57, Blogger Anders said...

Kom igen nu, gissa på var treans klick är!

Thompa hade fel på akterlanternan, men det var nära!

 
At 03 december, 2008 08:49, Blogger Anton Berg said...

Hihi! Isbastun! Hoho! Det hade jag ALDRIG gått på! Inte nykter i alla fall...

 
At 03 december, 2008 09:31, Blogger Anders said...

Fniss.

Nå, nu har ni chansen att gissa på fyran.
Var är klicket?
Första pris: hamna i en tokrolig kalenderbild.

 
At 03 december, 2008 09:39, Anonymous Anonym said...

Haha, Anton! Lurad!

Men fyran är omöjlig. Det kan bara inte finnas nåt klickbart i den!

 
At 03 december, 2008 09:58, Blogger Anders said...

För att ni andra inte ska tro att dataprofessorn Seb spelar dum ock låtsas ovetande om klickgrejens placering ska ni veta att han är ovetande om klickgrejens placering.
Han har bara fått leveranser med bilder och pixelkoordinater som han mekat ihop med sina magiska fingrar.

Det är precis som när Monty Python berättade om världens roligaste skämt. Britterna lät sina soldater läsa skämtet på tyska för att de inte skulle skadas. Tyskarna som hörde hela skämtet dog i skrattanfall. En brittisk soldat råkade se två engelska ord av skämtet samtidigt och blev inlagd i ett halvår. Typ.

 
At 03 december, 2008 22:09, Blogger Thomas Pihl said...

Två timmar kvar till den fjärde december. Jag spricker av spänning! Var finns det dolda budskapet? Kan det ha något med skivrasklickning att göra?

 
At 03 december, 2008 23:50, Blogger Anders said...

Slemmig skivrasskivling.

 
At 04 december, 2008 13:57, Blogger Thomas Pihl said...

Fjällbilden!
Du skulle bara våga lätta på handduken...

 
At 04 december, 2008 15:35, Blogger Anders said...

Gissa på klicket, du.
Kalendern visar ingen pardon!

 
At 04 december, 2008 15:49, Blogger Tor Billgren said...

- En kalender som inte är konsekvensneutral är ingen riktig kalender, sade Tor och fick äta upp den förnumstiga repliken lagom till Lucia.

 
At 04 december, 2008 21:57, Blogger Anton Berg said...

Förnumstig is my middel name...

 
At 05 december, 2008 08:58, Blogger Thomas Pihl said...

Hahaha, tomtekalsonger!
Ett par såna ska jag sticka mig till nästa fjällvandring.

 
At 05 december, 2008 09:54, Blogger Tor Billgren said...

Jag ser att du har retuscherat bort några hekto, Anders. Jag förväntar mig samma barmhärtighet.

 
At 05 december, 2008 11:23, Anonymous Anonym said...

Haha! Jag som trodde det var Thomas lilla vickevire man skulle klicka på!

 
At 05 december, 2008 20:25, Blogger Anders said...

Konsekvensneutralitet, Tor, konsekvensneutralitet!

Det blev ännu roligare av dina onda aningar om handduken, Thomas.

Seb, det hade ju inte varit en utmaning om det var något så stort det skulle klickas på!

 
At 05 december, 2008 22:06, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Ursäkta mig bröder, har varit strängt upptagen med förberedelserna inför SKÅF:s julfest (i år ska vi bl a bilda en skuggregering och skriva SKÅF:s Vises Protokoll) och helt missat denna fullkomligt storartade och mycket imponerande kalender.

Men nu är jag med! Och jag förväntar mig att jag snart är med i kalendern också. Tor och Anton har ju redan varit med flera gånger. En kalender kan inte bara vara konsekvensneutral, Anders. Den måste också vara opartisk och låta alla sidor komma till tals!

Men, som sagt, jag är imponerad.

 
At 06 december, 2008 11:25, Blogger Tor Billgren said...

Dagens lucka alltså, oj... Nu åker jag in till Lund och träffar Anders!
'

 
At 06 december, 2008 15:05, Anonymous Anonym said...

Wow, Anders, vilket collage! Kyrkobomben var hur fin som helst!

 
At 06 december, 2008 17:29, Blogger Anders said...

Jag tänker mig Tor rappandes:

"Arrrgumentation som en schweizerost
funkar lika dåligt för nasse som för prost
ingen av dem kommer hinna fatta
vad som händer när de träffas av min bombmatta

Bombmatta
Bombmatta
Jag väver på orrrden i min bombmatta"

 
At 07 december, 2008 22:50, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Sjukt bra! Fast den med Thomas och Måns och tunnan var nästan ännu bättre, jag skrattade högt redan innan jag sett bild nummer två. Gjorde det inte ont, Måns?

 
At 08 december, 2008 09:17, Blogger Anton Berg said...

Det är ta mig tusan en riktig REVOLVER!
Haha!
Jag letade LÄNGE efter länkkordinaterna. Men sen kändes det naturligtvis helt självklart.

Bilden på mig som karatejapan är kanske den snyggaste någonsin på mig. Jag ska emigrera till 60-talets Tokyo.

 
At 08 december, 2008 22:17, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Den här julkalendern är en studie i genialitet. Det blir tydligare för varje dag som går. Jag vågar säga att det kanske är den bästa någonsin - och då har ändå de tidigare åren hållit nivå 11 på en 10-gradig skala!

Och Anton, du har rätt. Du är snyggare som Bruce Lee än Bruce Lee själv. (Det syns inte på bilden, men du har sådan där klösmärken över bröstet också.)

 
At 09 december, 2008 09:56, Blogger Thomas Pihl said...

Klart att Anders kalender är grymmast! Min var bara en Mississippipiss i jämförelse (såvitt jag minns).

När Lindberg är i farten lämnas väldigt lite åt slumpen. Jag gillar till exempel stjärnorna kring handen på Antons antagonist. Kinas flagga!

Kändes skönt också att få tvåla till Måns ordentligt och ge honom en skikkelig flumeride!

 
At 09 december, 2008 12:16, Anonymous Anonym said...

Ja, och min var bara en barbadosbajs i jämförelse. Men det är nu det är dags för mig att tipsa om en nostalgisk tillbakablick på den gamla kalendern för att stilla närkommernästaluckaotåligheten.

2007
2006

Men det som oroar mig är: VAR ÄR MÅNS??

 
At 09 december, 2008 12:27, Blogger Anders said...

Smickrare där!
Om ni tror at ni lättare klarar er undan kalenderns klarögda karateslag så misstar ni er.

* Poäng till Gurra för att se att Anton är Lee.
* Poäng till Thompa för Kinaobservation och ordet Mississippipiss.
- Minuspoäng till Thompa för illvilligt tal om förra årets briljanta kalender.

Men ni ser väl vem Antons anatagonist är? Det är liksom en del i det roliga.

Och börja för bövelen gissa på nästa klick!

 
At 09 december, 2008 12:29, Blogger Anders said...

- Minus och plus, Seb:
Kalenderdiss, barbadosbajs.

Måns sitter väl i en tunna någonstans i en djungelflod?

 
At 09 december, 2008 13:13, Blogger Tor Billgren said...

Har han en korv i en fågelbur runt halsen?

 
At 09 december, 2008 13:23, Anonymous Anonym said...

Angton har köpt en fejk-GUKKI-t-shirt i Sina och får smäll i magen av Tessan?

 
At 09 december, 2008 13:55, Blogger Thomas Pihl said...

Måns är i Thailand, åtminstone stod det så på vykortet. Fast eftersom det kom i dag borde de ju vara hemma för längesen.

Jag skickade förresten vykort till eder alla från Argentina. Och ytterligare ett trettiotal adressater. Endast ETT har rapporterats framkommet...

 
At 09 december, 2008 18:32, Blogger Anders said...

Jo, just det, skyll på Argentinska postverket!

Jag skickade er varsitt guldägg från Malmö.
Men man vet ju hur den skånska posten är, liksom...

Hurra, Seb såg vem det var!

 
At 10 december, 2008 19:59, Blogger Anders said...

Observera att dagens poängbild inte är manipulerad utan tagen av min minstaste syster i vårt södra grannland.

 
At 11 december, 2008 11:23, Anonymous Anonym said...

Aaaaah! Mississippi rinner! Om nästa lucka är en bild på Barbados så vägrar jag klicka!

 
At 11 december, 2008 12:44, Blogger adam said...

Antons T-tröja tror jag att han köpte som scenklädsel till Sommartoppen en gång i tiden. Hur är mitt minne Anton?

 
At 11 december, 2008 14:27, Blogger Anton Berg said...

Det stämmer, vi hade stytlister som tog fram våra kläder, där här var en drigt med märkeshysterin tror jag. Vet inte om någon förstod det eller bara trodde att jag snålhandlat i Thailand.

Tack för vykortet Thomas, jag visste inte att man var tvungen att berätta att man fått det. Är inte det lite 1800-tal?

- Ditt brev kom fram!
- Ojdå? Hurra! Tänk vad di kan! Vad ska di hitta på härnäst? Telefonen?

 
At 12 december, 2008 08:34, Blogger Måns said...

NU är jag här. Vi kom hem natten till går men jag skiter i att kokettera med mitt jetlaggnäll.
För jävlar vad bra årets julkalender är!
Anders!!!! Du är för bra för att vara sann.

 
At 12 december, 2008 08:51, Blogger Tor Billgren said...

Det tar mig i genomsnitt fjorton minuter varje morgon att hitta klickplatsen. Men det är det värt.

 
At 12 december, 2008 10:08, Blogger Frode said...

Men det er jo meg! Gubbamæ, Ludvigsen, det er jo meg!

 
At 13 december, 2008 00:07, Anonymous Anonym said...

Men det er jo meg! Tada! Vad fin jag är! Som en ljusets prins Valliant. I Karins skola i Partille var Alfred från 6B lucia idag och gjorde det med barvur.

 
At 13 december, 2008 00:15, Blogger Anders said...

Hurra för Alfred! Och skolan som lät honom!

 
At 14 december, 2008 08:30, Blogger Måns said...

Rio ringde precis och beställde ritningarna.
"SÅ vill vi att vår utsikt ska se ut!"

 
At 15 december, 2008 15:57, Anonymous Anonym said...

Jag lurade på om torpedriddarna verkligen funnits på riktigt (innan Thomas) eller om de levande kanonkulorna bara var ett serietidningshittepå.
Det här kanske inte är så kul egentligen, för visst missar han målet?

 
At 15 december, 2008 16:04, Blogger Tor Billgren said...

Den ene är baron von Münchhausen och den andre är major Kong ur Dr Strangelove. Så det så.

 
At 15 december, 2008 16:28, Blogger Anders said...

http://www.youtube.com/watch?v=hvpTmyQ-a3c

 
At 16 december, 2008 07:29, Blogger Måns said...

Tam, tam, tam, tam, tam, tamtam, tamtam, tam, taaaam.

 
At 16 december, 2008 08:50, Blogger Tor Billgren said...

Notera att det är Hannibal Lecter som går bakom Måns.

 
At 16 december, 2008 09:17, Blogger Anton Berg said...

Hur kunde du motstå att lägga in dig själv Anders?
Vi är ju aldrig så coola!

 
At 16 december, 2008 12:04, Blogger Anders said...

Det var en fråga om vem som fanns på bild med solglajjer...

Jag menar:
- Vadå lägga in? Antyder du att jag ägnat mig åt bildmontage!?

 
At 17 december, 2008 12:40, Blogger adam said...

Jag jobbade i gruvan med Anders, det var sommar och varmt, det var mitt sommarjobb. Jag skulle fixa lite egna pengar.
Det var tider det.

 
At 17 december, 2008 16:21, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Var det då 1969, när ni strejkade för att få en fläkt?

 
At 17 december, 2008 16:57, Blogger Anders said...

Jag hoppas alla minns hur det brukar gå till när Adam hanterar borrmaskiner.
Han redovisade till och med konekvenserna här på bloggen.

 
At 17 december, 2008 16:58, Blogger Anders said...

Och gissa klicket på 18!
Ni är förskräckligt dåliga på klickgiss.
Fegisar.

 
At 17 december, 2008 17:27, Blogger adam said...

ASEA

 
At 17 december, 2008 17:29, Blogger Anders said...

Bra giss!
Men... klockan 00.00 kommer facit.

 
At 18 december, 2008 00:16, Blogger Thomas Pihl said...

Klockan är 00.10, men inte fan har Pekka hittat facit!

Adam, din kommentar till borrbilden var väldigt fin, som en blandning av Nationalteatern och Edith Södergran.

Anders, jag har telefonledes hyllat din kalender, men måste fylla på här. Den är underbar! Jag vill gå en photoshopkurs hos dig. Fantasin och humorn är förmodligen svårare att dela med sig av.

Anton, jag glömde svara på ditt vykortsinlägg. Givetvis måste man inte konfimera anlända vykort. Men eftersom vi fick indikationer på att nästan inga kommit fram började vi höra oss för, och därför blev jag så förvånad när ni hade fått.

Måns, välkommen hem.

Tor, välkommen bort. När åker ni till Afrique du sud?

 
At 18 december, 2008 00:50, Blogger Thomas Pihl said...

Hittan! Haha!

 
At 18 december, 2008 11:33, Blogger Frode said...

Men det er jo bare én knapp som virker!?

 
At 18 december, 2008 11:48, Blogger Anders said...

Ja, fel knapp!

 
At 18 december, 2008 19:25, Blogger Anton Berg said...

Knappsu!

 
At 18 december, 2008 22:30, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Jag sade ju att ni skulle låta bli! Att ni alltid ska vara så förbaskat klåfingriga.

 
At 20 december, 2008 11:33, Blogger Tor Billgren said...

Titanic-luckan funkar inte. Det KAN väl inte vara en liten jävla ventil man ska hitta för att öppna luckan?

 
At 20 december, 2008 11:42, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Ha ha, Tor hittar inte luckan!

 
At 20 december, 2008 15:18, Blogger Anders said...

Man måste hålla peket stilla på rätt plats och långsamt räkna till förtitvå innan klicket aktiveras.
Gör nu det med alla ventiler, Tor.
Och allt annat som skulle kunna vara klickbart.

 
At 20 december, 2008 19:16, Blogger Anton Berg said...

Jag hittar fan inte luckan heller!
Anders! Ååååå!

 
At 20 december, 2008 19:19, Blogger Anton Berg said...

Ha!
det där skeppet som alla sa var oklickbart! Men sen kom is(kalle)berg och då var processen kort.
Förövrigt jävligt snyggt photoshoppat, man ser ju isberget under ytan också!

 
At 20 december, 2008 21:54, Blogger Anders said...

Tack, Plankton!

Stackars Tor, nu blir han ännu mer frustrerad.

 
At 21 december, 2008 16:18, Blogger Thomas Pihl said...

Det är lugnt. Jag har hjälpt Tor. Han skrattade.

Kuk-luckan var fantastisk!

 
At 21 december, 2008 18:57, Blogger Anders said...

Vad för nåt-luckan!?

 
At 22 december, 2008 11:13, Blogger Måns said...

Whats the deal with that trick pooltable?

 
At 24 december, 2008 13:42, Blogger Anders said...

Vaba?
En bonusbild!?
Ha ha, Sebbo har gjort en bonusbild!
Åååh, kan det inte bli midnatt snart.

God jul gänget!

 
At 24 december, 2008 15:19, Blogger Tor Billgren said...

"Trick pool table"? Säger han så? Underbart! Bonusbilden bådar gott.

 
At 25 december, 2008 01:26, Blogger Anders said...

Wow, vilken bonusbild det var!
Hurra och grattis!
Och god fortsättning i alla bemärkelser!

 
At 25 december, 2008 08:48, Blogger Måns said...

Hehe, jag hoppades att det skulle vara precis den bonusen.
Hurra vad glad jag är för er skull!

 
At 25 december, 2008 10:08, Blogger Tor Billgren said...

Tor och Erik tar av sina hattar och kastar dem till väders under ivriga hurrarop. Vi ska adoptera en två-åring i Sydafrika. På så vis kommer vårt barn att vara äldst och reta era! Ha ha!

 
At 25 december, 2008 12:58, Blogger Anders said...

Jag föreslår en stor armbrytningsturnering mellan våra telningar.

Hampus fyller 17 år i september.

 
At 25 december, 2008 20:18, Anonymous Anonym said...

Tack så mycket för kasthattar och hurrarop! Vi hurrar också och längtar och hoppas. Så tyvärr innebär detta att vi får dra oss ur det underbara Sarpen-projektet. Men det är det värt om det innebär att det blir ett gäng nästan jämnåriga småkustarnikar, Albin, Maja, Maja jr, Vår, Tor & Eriks sydafrikan, Hampus, Bihlen...

 
At 25 december, 2008 20:58, Blogger Anders said...

Men Tor fick ju högsta betyg på barnmorskeri till havs-kursen under sin ubåtstjänstgöring.
Ingen ursäkt att backa ur Projekt Sarpen, alltså.

Och lille Tryngbert/lilla Sibellia kan då stoltsera med att första gången han/hon passerade över en reling var det på väg i land!
Snacka om försprång i livet!

 
At 26 december, 2008 18:10, Blogger Johnny Bode- Sällskapet said...

Hurra från mig också! Vilken rolig julklapp!

Själv känner jag att jag ligger lite efter i barnalstringen, men jag har ju i alla fall kommit till ruta ett i år.

 

Skicka en kommentar

<< Home