onsdag, maj 02, 2007

Replik-tävling

Kommer ni ihåg Seinfeld-avsnittet där George inte hinner svara tillräckligt snabbt på en förolämpning och därför försitter chansen till replik?
Han blir så besatt av att få säga sin, försent uttänkta, dräpa - att han ser till att på nytt försätta sig i samma situation.
Genialt ju!

(Men eftersom det är George så får han bara en ännu värre replik tillbaka.)

Jag kom hursomhelst att tänka på det här när jag satt i tunnelbanan i veckan.

***
Brevid mig satt två killar, runt 24-25 år gamla och pratade högt.
Jag försökte läsa men det gick inte, killarnas röster var mycket högre än vad ett normalt samtal kräver.

- Du vet, hon blev med barn!
- Nä!
- Jo! Å ja sa, "du måste ta bort det" å hon ba "ja vill inte" å ja "vafan troru ja tänker stanna hos dig eller? Du ente ens min tjej! Du måste ta bort det!"... vet du vad hon säger då?
- Nä?
- Hon SÄGER: "Men om du inte vill stanna så har jag i alla fall ett minne av dig". Hon vill ha barnet som ett minne! Fattar du?
- Ja!
- Så ja bara "Va fan snackar du om? Du måste ta bort det!" Men hon ville inte...
- Men vafan gjorde du då?
- Jag skickade två tjejer på henne.
- Va?
- Jag skickade två tjejer, dom gick fram till henne, dom ba "Är du den å den? Som är ihop med han? Du ska ta bort barnet! Fattar du?" Sen, hon tog bort barnet nästa dag.
- Vafan är det för tjejer som du känner?
- Två värsting-tjejer ifrån Hässelby, dom är hårda som fan!
Båda skrattar.

***

Jag lyssnade på det här samtalet och blev jävligt provocerad. Men jag sa inte något. Jag tänkte att jag säkert skulle få spö och så tänkte jag att det inte var jag som var ordningspolis i den här tunnelbanevagnen.
Men hela vägen hem tänkte jag på det, och jag tänkte så mycket på det att jag helt glömde bort att jag skulle handlat på vägen hem.

Jag tänkte att min replik som jag borde sagt, Om jag skulle sagt den, kunde ha varit något i stil med:
- Kul att du delar med dig av dina erfarenheter så här inför hela tunnelbanan, händer det ofta att du skickar tjejer att göra rätt när du själv gjort fel?
(Det kunde nog ta hårt på hans macho-attityd)

Eller så kunde jag flippat över en kondom (om jag haft en på mig) och sagt:
- Här, ta den nästa gång, så slipper du skicka andra att rätta till dina egna misstag.

Eller så...

Vad tycker ni hade varit det absolut bästa sättet att bemöta ovanstående gentlemen?

Den som vinner får äran att följa med mig när jag söker upp killarna igen och konfronterar dem.
Det lär inte ta speciellt lång tid om man hänger en dag på röda linjen. Eller två.

14 Comments:

At 02 maj, 2007 11:54, Blogger Anders said...

"Du grabben, nu har jag hört vad du har suttit och snackat om min kusin, och jag vill bara att du ska veta att det blir inte två tjejer som jag kommer att skicka på dig."

 
At 02 maj, 2007 12:34, Blogger Tor Billgren said...

Jag tycker att ett kort och koncist "Idiotjävel" är det mest passande i sammanhanget.

 
At 02 maj, 2007 12:36, Blogger Tor Billgren said...

Men en grej jag ofta tänker på i såna sammanhang är att man borde hänga ut de här människorna. Du borde ha tagit bilder på dem med din mobilkamera och publicerat dem här!

 
At 02 maj, 2007 14:02, Blogger Anders said...

"Kul att höra att ni unga grabbar har lite stake. Din morsa tjatade om att hon ville ha ett minne av mig, och jag gav med mig. Fast det kanske du är glad för idag?"

 
At 02 maj, 2007 14:05, Blogger Anders said...

"Åh, fan, var det DU som satte på henne? Jag hörde vilket svar hon fick på sitt HIV-test, så du borde nog gå och lämna ett litet blodprov..."

 
At 02 maj, 2007 15:07, Blogger Anders said...

"Du, har du numret till de där Hässelby-tjejerna? Jag tänkte skicka dem på din morsa så de tvingar henne att göra retroaktiv abort av dig."

 
At 02 maj, 2007 15:29, Blogger Anders said...

"Hej, ursäkta, jag kunde inte undgå att höra din lilla berättelse. Jag vill bara framföra ett varmt tack för att du själv ser till att dina gener inte förs vidare till kommande generationer. Fortsätt med det!"

 
At 02 maj, 2007 16:41, Blogger adam said...

"Du, din morsa ringde. Hon sa att du suger."

 
At 02 maj, 2007 16:45, Blogger adam said...

"Synd att din far var mer karl än du."

 
At 02 maj, 2007 17:04, Blogger Thomas Pihl said...

Jag tycker han var rätt schysst ändå som skickade två tjejer, och inte Slobodan och Vladislav.

Ungefär som i tullen, att kvinnor inte behöver visiteras av män.

En humanist, på min ära!

 
At 02 maj, 2007 17:49, Anonymous Anonym said...

Att ge idioten en kondom skulle har varit talande i sig.

 
At 02 maj, 2007 20:16, Anonymous Anonym said...

Bara bra idéer! Han hade garanterat tänkt "Åh vilken intelligent människa, nu fick han mig allt. Tänk om han har rätt - det kanske inte var snällt det jag gjorde!" och gått tillbaka till flickan, svurit henne trohet tills stjärnorna slocknar och gjort henne på smällen igen, fått tvillingar och blivit världens bästa farsa.

Eller, om du inte hade pistolen på dig just då, så kunde du bara ha knuffat ner honom på spåret vid nästa station!

 
At 02 maj, 2007 21:51, Blogger Anders said...

..."Synd att din far var mer karl än du."
Ha ha!

Man hade också kunnat trä kondomen över huvudet på honom och sagt:
"Eftersom din farsa glömde ta på den här stoppar jag in dig i den nu. Bättre sent än aldrig!"

 
At 02 maj, 2007 23:58, Blogger Måns said...

Faktum är att 95 procent av alla diskussioner som förs i det offentliga rummet är genomjävliga.
Det är därför jag aldrig går ut utan ipoden.
Tomas Bolme läsandes Jan Guillouböcker räddar mig från alla sådana här situationer.
Se det som ett tips.

 

Skicka en kommentar

<< Home