tisdag, januari 31, 2006

Utbliven referens skapar tomhet hos konstvänner...

Jag kände på mig att det skulle komma...

De senaste veckorna har jag skrivit en hel del om konstnären Jone Kvie, framförallt för att jag fascineras av hjälmen ni vet. Jag har i samtliga texter valt att utelämna en viss referens - något som jag misstänkte inte skulle undgå kommentar. Och nu har det börjat.

(Den vänlige) brevskrivaren klagade på att jag i Kvie-texten inte "ens i förbigående" refererade till Anish Kapoor, som också jobbar med illussioner och bottenlöshet. Jag svarte:

[...]Kapoors utställning på Malmö Konsthall för sju åtta år sedan är en av mina största och mest avgörande konstupplevelser. Det var också det första jag tänkte på när jag fattade grejen med Kvies svartpigmenterade hjälm. Men när jag funderade närmare på det, förlorade kopplingen sin relevans. Visst, de använder samma teknik, men där upphör likheterna. Man behöver väl inte referera till Leonardo Davinci så fort man recenserar måleri, bara för att det rör sig om samma teknik?

Eftersom det ständiga referensmalandet är det jag irriterar mig på mest i många av mina kollegers kritik, valde jag att utelämna Kapoor. Effekten av hjälmen framgår tydligt av bilden/beskrivningen utan Kapoor. Jag anser att man kan skapa en vettig konstkritk och konstrapportering även utan den konventionella referenshysterin. Jag väljer att tillerkänna samtidskonsten självständighet, och har inget behov av att inför läsare och kollegor briljera med teoretiska kunskaper.[...]



"Untitled" av Anish Kapoor.

"Helmet" av Jone Kvie. Användandet av svart pigment för att skapa bottenlöshet är som att använda linearritning för att skapa perspektiv i en målning. En konvention, med andra ord.

5 Comments:

At 31 januari, 2006 11:21, Blogger Anton Berg said...

Hurra! För dig Tor. Bra skrivet och väl rutet.
Till och med en konstidiot som jag förstår ditt resonemnag som du valt att dessutom illustrera framgångsrikt.
En femetta!

Att du fått 20 000 förklaras med andra ord med all önskvärd tydlighet.

Men du får gärna berätta mer detaljrikt om din rikedom.

 
At 31 januari, 2006 14:35, Blogger Måns said...

Har du druckit champagne för pengarna än, Tor?
Det är en av mina finaste bilder av dig.
När du en natt i Stockholm för flera år sedan, fem minuter efter att lönepengarna kommit in på ditt konto, tar en taxi till Stureplan (East var det va?), sätter dig på uteserveringen och beställer in skumpa.
Så ska man leva.
Just så.

 
At 01 februari, 2006 07:58, Blogger Tor Billgren said...

East it was...

 
At 01 februari, 2006 09:19, Blogger Thomas Pihl said...

... och jag var med!

Lite av glansen försvinner om man känner till att det var en svarttaxi.

 
At 02 februari, 2006 18:44, Blogger Tor Billgren said...

Jag fick taxigrabbens kort, har det kvar någonstans, vänta nu... här är det, vad står det?

"Westlings Taxiservice. Daniel kör från hit till dit i Stockholm!"

 

Skicka en kommentar

<< Home