lördag, december 03, 2005

I Göteborg

Nu känner jag att den kommer. Dåsigheten. Jag sitter med den stora jackan på internetdatorerna på Göteborgs central, orkar inte ta av den, inte halsduken heller (den gröna). Det ökar på dåsigheten.

Jag gick upp vid halvelva, började diska. Läste DN, som hade legat på hallmattan redan långt innan jag gick och la mig.

Minnen av högljudd sång. Kungssången, Ånghymnen, Nationalsången, Gustafs dikt om Gustaf II Adolf. Min bordspredikan. Serietecknarna David Nessle och Joakim Lindegren, den senare i frack.

Två Chapel Hill, snapsar, kaffe.

Hjälpte Gustaf med städning hela dan, tog ett bad vid 16, åkte sen mot stan. Middag och öl på Hotell Eggers, julbordsgästerna köade tålmodigt, jag beställde pytt i panna. Latte.

I påsen väntar min tåglitteratur. Nya Rockyalbumet (vilket fult omslag!). Fokus (vad tunn den var!). Expressen (Svullo är död!). Julmust. Ska jag köpa Ahlgrens bilar? Chips? Glass? Hungring. Mätt. Dåsig. Förvirrad.

När jag kommer till Malmö, strax före 23, kommer jag att behöva ta ställning till om jag orkar se The Field på Jeriko. Cykellampan stulen. As.