onsdag, december 14, 2005

Digitalt

1. Vi har nu digitalteve med allt vad det innebär. Man fick åtta extra kanaler utöver grundutbudet, och vi tog fyra var. Erik en massa franskt, och jag en massa tyskt. Plus God Channel. Jag har hittills bekantat mig med programmen Worship for Children, Ulf Ekmans Another day of victory och healingcharlatanen Benny Hinns vederväridga talkshow.

2. De senaste dagarna har jag sett (början av) två filmer (jag orkade inte se hela). Alexander och Troja. Troja är helt OK. Snygg och bra. Men Alexander är vämjelig. Det är helt obegripligt att det är Oliver Stone som har gjort den. Jag fattar det inte. Det skulle kunna ha varit vilken dussinregissör som helst. Häromdagen såg jag slutet av JFK. Det är totalt omöjligt att jämföra filmerna. JFK är ett totalt mästerverk, storslaget bildberättande, ett fantastiskt collage. Alexander ett platt försök att verka medelmåttig. Ett mycket lyckat försök.

10 Comments:

At 14 december, 2005 08:58, Blogger Thomas Pihl said...

En sak som jag har undrat över (och oroat mig för) när det gäller digitv:
Tar det alltid sådär jobbigt lång tid att flippa mellan de olika kanalerna?
Zapparens död?
Upplys mig!

 
At 14 december, 2005 09:10, Blogger Tor Billgren said...

Man zappar ändå!

 
At 14 december, 2005 09:59, Blogger Tomas Thulin said...

Ordet charlatan i två inlägg i rad

 
At 14 december, 2005 10:04, Blogger Anders said...

Healingcharlatanen Benny Hill?
Som helar skalliga män genom upprepad handpåläggning på hjässan?

 
At 14 december, 2005 10:47, Blogger Måns said...

Grattis, Tor.
Jag håller med om att tidsåtgången vid zappandet är något man väjer sig vid.
(Även om det är konstigt att ny teknik är sämre på vissa punkter)
Däremot är programguiden som är inbyggd svår att klara sig utan när man vant sig vid den.

 
At 14 december, 2005 10:48, Blogger Måns said...

Och ja, satan vad Alexander suger.
Förra årets sämsta film.

 
At 14 december, 2005 10:54, Blogger Jonas Bergroth said...

För övrigt kan man kanske se ert kanalväljande som en stilig bild för drömmen om ett enat Europa med det franska och tyska sida vid sida. Swing it, Jan Hammarlund! (Jag vill leva i Europa...)

 
At 15 december, 2005 09:04, Blogger Tor Billgren said...

Sandra, det är bara en låda.

 
At 15 december, 2005 09:06, Blogger Tor Billgren said...

Det som gör mig mest besviken med Alexander är inte att den är dålig, utan - som sagt - att det är Oliver Stone som har gjort den. En av de mest inspirerande och skickliga filmskaparna. Snyft. En avsnittsregissör till Skilda Världar hade gjort det bättre. Eller Staffan Hildebrand.

 
At 15 december, 2005 09:07, Blogger Tor Billgren said...

Scnen i Troja när Akilles möter Hector är riktigt bra. Så oerhört snyggt ljud. Lite lätt trummande, och syntetiskt svärdswischande...

 

Skicka en kommentar

<< Home