fredag, november 18, 2005

Nu får det vara nog!


Det fanns en tid då Ernie var en bra serie. Jag minns med glädje episoden när Ernie träffar Doris för första gången. Hon har balklänning och de går på bowling. Det är varmt, snyggt och extremt roligt.

De senaste åren har serien befunnit sig i en stadig nedåtgående spiral. Jag har många gånger trott att bottnen var nådd, men Bud Grace överträffar sig ständigt. Eller underträffar sig, kanske jag ska säga.

Bud Grace har ersatt humorn med slentrianbuskis, ointressant absurdism och groteskerier. Varje ny serieruta är lika meningslös som att försöka återuppliva ett ruttet lik med defibrillator.


Det är inte roligt när dr Pork undersöker en patient som har ont i öronen genom att knacka på knäskålarna.

Det är inte roligt när dr Porks fru slår honom sönder och samman och han i sista rutan ligger och säger "urk urk".

Det är inte ens roligt när hans svärmor gör det.

Det är inte roligt när farbror Sid får bläckfisk hos - ja vad hon nu heter.

Det är inte ens roligt när han tror att han ska få entrecote.

Det är inte roligt att Ernie pluggar Blortologi. Blort är inget roligt ord.

Det är inte roligt att Arnold inte vågar mjölka en gorilla.

Och så vidare i oändlighet.

Begrav Ernie.

2 Comments:

At 18 november, 2005 13:55, Blogger Tor Billgren said...

Är jag verkligen ensam om att tycka det här?

 
At 18 november, 2005 16:42, Blogger Anton Berg said...

Tor du har mitt full stöd.

Kalle och Hobbe blev aldrig tråkig, Rocky är ständigt lysande. Ernie har gått från Bill Waterson till han den där Schultz som tecknar Snobben.

Från geni till missförstådd apa.

 

Skicka en kommentar

<< Home