torsdag, september 29, 2005

Ungdomsgäng, olyckor och mord

Anton gjorde en dokumentär. Tonåren: Det värsta jag varit med om, hette den. Den var bra.

Det är grymt att få en inblick i deras tillvaro. Den är så oerhört annorlunda från vad jag själv kommer ihåg. Det är verkligen noll identifikation. Inte ett dammkorn. De representerar allt jag inte tål. Allt jag inte tålde. Ständigt ständigt ständigt tuggummitugg, religiöst hyckleri, skitsnack, elakhet... Att vara på lektionen för att vara med sin kompis som man har bjudit dit - det är helt perverst.

Men ändå blir inte intrycket av tjejerna gräshoppslikt. Det är bra.

Ljudet är hela tiden mycket bra. Fåglar och trafik. Kassettdagboksidén är enkel men briljant. Hur kunde du avstå från frestensen att kalla programmet Ungdomsgäng, olyckor och mord? Schysst med en kille som respekteras för att han pluggar. Tyvärr är det väl för att han är snygg? Hade han varit en ful/tjock/nördig plugghäst hade det förmodligen varit andra bullar... Eller är jag fördomsfull?

Grupparbetetelefonaren är en höjdpunkt. Man hör rösten på henne i andra änden - det är fantastiskt bra. Mikrofonen befinner sig mellan tjejerna, de pratar med varandra. Sånt är alltid bäst. Naturlig konversation. Fråga-svar är hemskt egentligen.

Musiken är bra, alla tre låtarna. Bäst är marimbalåten, den är eftertänksam och tankfull. Vad är det för något?

8 Comments:

At 29 september, 2005 17:46, Blogger Anton Berg said...

Tackar ödmjukast för beröm! Jag har slitit som fan och svurit ännu mer.

Den handlar ju inte om något egentligen, alltså vad är VINKELN?

Det var det svåraste, för det är ju intressant att höra vad dom tycker och tänker, hur dom resonerar och hur dom fungerar ihop, eller inte fungerar ihop.

Jag lärde mig att tänka scener, jag hade behövt mera sådana, det du minns är ju scener (när Hadde har med sig en polare till skolan och telefonsamtalet tex).

Fråga-svar är verkligen trist i jämförelse. Men det krävs ju tid för att man ska få komma så nära med micken.

Killen är, mycket riktigt, jättesnygg. Men han behövdes som kontrast.

Själv gillar jag alla fyra otroligt mycket. Bra att det förmedlades också. Jag hoppas att det blev ett varmt program på något sätt.

Marimban är från soundtracket till... hmm, osäker här, men antingen Angels of America eller Six feet under (inte signaturen men den finns på soundtracks-cd:n).
Det är den store Thomas Newmann som gjort musiken till båda.

 
At 29 september, 2005 21:07, Blogger Anders said...

Nu har jag lusläst alla dokumentärredaktionens sidor på det av datorer över hela världen sammanbundna nätverket.
Reportaget står icke att finna.
Huru härmed?

 
At 29 september, 2005 21:10, Blogger Tor Billgren said...

Jag hade'et på skiva. Kan skicka'n

 
At 29 september, 2005 21:18, Blogger Anders said...

Ah!
Hur tungt är ett sånt därnt knäck?
Det gårnte att skicka per elektronisk post?

 
At 29 september, 2005 21:33, Blogger Tor Billgren said...

Jo, men det tar mycket lång tid. Anton, du kanske kan göra det om du har den på data? Testa www.yousendit.com. Jävlit bra. Man kan lagra upp till 1 GB hos dem. Sen hämtar man bara ner'et

 
At 29 september, 2005 21:45, Blogger Anders said...

Äsch, inte behöver ni slösa bandbredd på mig.
Man blir ju bara så bekväm och vill kunna lyssna NU när man sitter vid burken.
Måste kolla yousendit.
Verkar intressant.

 
At 30 september, 2005 12:40, Blogger Anton Berg said...

Ge mig din adress Anders så skickar jag en cd!
Du kan ju maila den till mig om du inte vill offentliggöra den här.

anton.berg@sr.se

 
At 30 september, 2005 13:30, Blogger Anders said...

Tack, Anton!
Jag gört.

 

Skicka en kommentar

<< Home