måndag, juni 02, 2008

Okej - trots Renée

Det här är Renée Nyberg. Hon gjorde intervjuerna i ett program om Zlatan igår. Hon var glad. Hela tiden. Kanske var hon glad över sitt eget leende. Och för at hon fick visa det. Hela tiden.

Jag blev oerhört frustrerad av programmet igår. Zlatan sa tuffa saker. Zlatan skrattade. Renée skrattade. Och frågade en ny fråga. Som Zlatan svarade tufft på. Sen skrattade dom igen.

Allt hade man sett. Bilden av Zlatan som en självsäker spjuver är redan så cementerad som lägenheterna i Rosengård. Nu lassade Renée in ytterligare cement i blandaren och skrattade - så där charmigt flickaktigt som bara Renée kan - för varje spadtag.

Det fanns undantag. Mötet med kvinnan som Zlatan presenterade som sin mammas bästa väninna i Rosengård. Hon nådde knappt till navlen på honom när hon kramade om honom hårt och ömt och plötsligt var Zlatans blick öppen och klar. Allvarligt förklarade han att kvinnan tagit hand om honom när han var liten. Till och med bytt blöjor på honom.
Det är därför hon är så här känslosam, förklarade Zlatan.

Byter du blöjor då, frågade Renee.
Ja.
Det har jag aldrig sett, sa Zlatans "kontaktman".
Jag visar det inte för andra, jag måste va tuff, sa Zlatan. Och skrattade.
Gissa vad Renée gjorde.

Bra var det också när Zlatans lillebror fick berätta om hur Zlatan hellre spelade boll än gick på fester och visade hur han tatuerat sig likadant som storebror. (Båda hade syskonens och familjens födelsedagar på underarmarna, då glömmer man inte bort att gratta.)
Och när lillebror och Zlatan berättar att ingen ber Zlatan om pengar.

Allra festligast tyckte nog Renée att det var när hon mötte Zlatan på flygplatsen iförd Inter-tröja. Eller när hon fick göra sina speakers om den dramatiska upplösningen på säsongen och äntligen? fick låta som om hon jobbade på Efterlyst.

Det hade varit roligare att pryda den här texten med en bild av Zlatan istället. Men det jag minns mest var tyvärr inte personen som blev intervjuad.

2 Comments:

At 03 juni, 2008 11:37, Anonymous Anonym said...

Jag som trodde att trailern till programmet var hysteriska små klipp, inte hela programmet...

 
At 05 juni, 2008 14:23, Blogger Tor Billgren said...

Jag håller med Anton. Jag tycker det var underhållande att se filmen, men håller med om att den bara innehöll cement. När ska vi nånsin få höra Zlatan tala? Han pratar och pratar, men talar aldrig...

 

Skicka en kommentar

<< Home